پیستون موتور خودرو چیست و انواع اشکال آن؟

این شکاف که در طول پیستون و قسمت دامنه ایجاد میشود انبساط پیستون را کنترل میکند. اگر روانکار درست و استاندارد و مناسب موتور را استفاده کنید، از فشار آوردن بیهوده به موتور و نگهداشتن آن در دورهای بالا برای مدت طولانی بپرهیزید، از دنده معکوسهای ناگهانی که باعث ایجاد تنش شدید در اجزا میشود بپرهیزید و سیستم خنککاری (فن و رادیاتور و کولانت و ترموستات و واترپمپ ) را بهصورت مرتب کنترل کنید، مطمئن باشید که اجزای داخلی موتور و بهخصوص پیستون و شاتون و رینگ پیستون و گژنپین عمری بسیار طولانی خواهند داشت. در این روش برای کنترل کردن انبساط پیستون بر اثر حرارت یک سری شکافهای عمودی و افقی و یا فرو رفتگیهایی در بدنه پیستون ایجاد میگردد. در این دسته، در تاج پیستون برای سر شمع و یا سوپاپها فضایی را با گود کردن آن ایجاد میکنند. این عضو متحرک که یک سر آن داخل محوطه سیلندر است و از پایین به وسیله شاتون به میل لنگ متصل شده است، پیستون نام دارد. در شکل زیر ، سرسیلندر یک خودرو با سیلندرهای دو سوپاپه را مشاهده می کنید ، توجه کنید که در بالای هر سیلندر دو سوپاپ طراحی شده است.

فرض کنید که مطابق با شکل زیر از خانه به سمت فروشگاه حرکت میکنید. پیستون شکل دست نخورده کلمه (Piston) است که از زبان انگلیسی به زبان ما وارد شده است و به یکی از قطعات موتور اطلاق میشود. نیروی چرخش دینام «آلترناتور»، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و واتر پمپ نیز از طریق چرخش میل لنگ و به وسیله تسمهها و پولیها تأمین میشود. شاتون نیز از طریق گژن پین به پیستون متصل میگردد و به این طریق حرکت رفت و برگشت پیستون که کورس پیستون نامیده میشود به حرکت دورانی تبدیل میشود. این قطعه، نیروی ناشی از احتراق را از طریق میله اتصال به سمت پایین و به سوی میل لنگ حرکت می دهد. در پایین پیستون ، سوراخی در جهت عرض پیستون ایجاد شده است ، این سوراخ جهت اتصال پیستون به شاتون پیستون برقی ایجاد شده است. قسمتهای اصلی پیستون عبارتند از سر یا تاج ، شیارهای رینگ ، سطوح پیستون ، بدنه یا دامن و سوراخ انگشتی. قسمت های اصلی شامل تاج، دامنه، و رینگ پیستون، سوراخ گژنپین و رینگ پیستون است.

در مواقعی در راستای گژنپین قطر پیستون را کمتر در نظر میگیرند تا پیستون در حالت سرد کمی متمایل به بیضی شود تا این که در دما های بالا پیستون حالت گرد به خود بگیرد. از طرف دیگر، پیستون سیلیکون دار ترد و شکننده اند و هنگام پرس کردن گژنپین خطر شکستن پیستون وجود دارد. شیارهای محل قرار گرفتن رینگها در قسمت بالای پیستون میباشند در هر پیستون معمولا 3تا 5 شیار رینگ وجود دارد. عیب مهم پیستونهای آلیاژ آلومینیومی اینست که دارای ضریب انبساط بالایی میباشند. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نمودهاست که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم. نوع طراحی تاج سیلندر فضای محفظه احتراق، استحکام و ضریب انبساط پیستون و کیفیت احتراق را تحت تاثیر میگذارد. برای مثال برای پیستونی که در یک سیلندر حرکتی رفت و برگشتی انجام میدهد، سرعت پیستون صفر و تندی آن، غیرصفر است. داشتن حداقل اطلاعات از موتور و اجزاء آن، برای هر راننده ای لازم است. شمع ، این مخلوط را با جرقه ای کوچک منفجر می کند و انرژی حاصل، موجب حرکت پیستون به پایین می شود. جنس آن ها از چدن یا آلومینیم است پیستون های چدنی بدنه ای بزرگ تر و سنگین تر دارند.

بعضی سیلندرها یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی دارند که آن ها را سیلندرهای دو پایه می پیستون لیفان 520 گویند. مدل های آلومینیومی در خودروهای سواری، کاربرد بیشتری دارند، چرا که آلومینیومی ها، سبک هستند و توان انتقال حرارت بیشتری دارند. در بعضی از خودروها نیز در هر سیلندر از دو سوپاپ ورودی و دو سوپاپ خروجی استفاده می شود که به آن سیلندر ، سیلندر چهار سوپاپه گفته می شود. با توجه به این که 2 شیار در پیستون ایجاد شده ، این پیستون متعلق به یک سیلندر 2 سوپاپ می باشد. با توجه به این که 4 شیار در پیستون ایجاد شده ، این پیستون نیز متعلق به یک سیلندر 4 سوپاپ می باشد. فرم این شیارها با توجه به فرم تاج و تعداد سوپاپهای هر سیلندر در موتور تغییر میکند. این پیستون برشی تا نیمه بدنه خود دارد و وزنههای تعادل میللنگ از داخل این شیارها عبور میکنند. در این نوع موتورهای دوزمانه سوپاپ تنفس هوای تازه، نظیر آنچه در موتورهای چهارزمانه ذکر شد وجود ندارد؛ و به جای آن در فاصله معینی از سرسیلندر، مجراهایی در بدنه سیلندر تعبیه شدهاست؛ که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را میبندد، اصول کار این موتورها در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش میللنگ اتفاق میافتد.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت پیستون ژیان.

ایندکسر