'هالیوود یک داستان ایجاد کرد': شهرت خدشه دار قهرمان هتل رواندا

صادر شده در: 02/09/2020 - 14:05اصلاحشده: 02/09/2020 - 14:06 پل روساساباگنا که الهام بخش فیلم هتل رواندا با ن

توسط NEWSPISHGAMANNN در 12 شهریور 1399

صادر شده در: اصلاحشده:

پل روساساباگنا که الهام بخش فیلم هتل رواندا با نجات بیش از ۱۲۰۰ همکار رواندایی در جریان نسل کشی سال ۱۹۹۴ بود، روز دوشنبه توسط پلیس رواندا به اتهام «تروریسم» دستگیر شد. خانواده روساساباگينا دولت پل کاگامه را متهم مي کنند که مي خواهد يک منتقد معروف را ساکت کند - اما شهرت او قبلاً خدشه دار شده بود.

تبلیغات

اداره تحقیقات رواندا (RIB) در توییتر خود نوشت: روساساباگوینا در ۳۱ اوت در کیگال پایتخت رواندا دستگیر شد که متهم به «بنیان گذار، رهبر، حامی و عضو لباس های ترور خشونت آمیز، مسلح، افراطی» در منطقه گریت لیکس بود.

این دستگیری یک بمب برای خانواده روساساباینا بود. این حریف دیرینه رئیس جمهور کاگامه که اکنون شهروند بلژیک و ساکن آمریکا است، بیش از بیست سال بود که در تبعید زندگی می کرد. دخترش آنایس کانیمبا به بی بی سی گفت: «ما از چگونگی راهی شدن او به آنجا [به رواندا] و چگونگی این اتفاق آگاه نیستیم. "به همین دلیل است که ما معتقدیم او ربوده شده است زیرا او هرگز به خواست خودش به رواندا نخواهد رفت."

در نتیجه خانواده او معتقدند که او در دبی ربوده شده و به رواندا برده شده تا در آنجا دستگیر شود. کانیمبا ادامه داد: ما معتقدیم که او ربوده شده است زیرا او هرگز به خواست خودش به رواندا نخواهد رفت.

RIB گفت که روساساباگینا به لطف همکاری بین المللی دستگیر شده است، هر چند تیری مورانگیرا معاون سخنگوی آن از روشن شدن شرایط دستگیری خودداری کرد و گفت که می تواند تحقیقات را به خطر بیندازد.

دولت کاگامه عمدتاً روساساباگنا را به دلیل نقشش در تأمین مالی نیروهای دموکراتیک برای آزادی رواندا، یک گروه مسلح فعال در شرق دکتر کنگو که توسط هوتوس مسئول نسل کشی سال ۱۹۹۴ تشکیل شده بود، مورد انتقاد قرار داده است. در سال ۲۰۱۸ مقامات رواندا حکم بازداشت علیه روساساباگینا را به دلیل تأمین بودجه یک جنگ چریکی صادر کردند که در آن گروه مسلح مسئولیت چندین حمله در رواندا را بر عهده گرفته است.

کانیمبا که در واشینگتن زندگی می کند، استدلال کرد که اتهامات وارده به پدرش انگیزه سیاسی دارد. او که او را مدافع حقوق بشر توصیف می کرد، گفت اتهامات وارده به او «بی اساس» است و از آمریکا و بلژیک خواست که «به ما کمک کنند تا او را به خانه برسانیم».

روساساباچین در طول سال های تبعید، جنبش رواندا برای تغییر دموکراتیک را تأسیس کرد و سال ها کاگامه را به دلیل خاموش کردن مخالفت ها مورد انتقاد قرار داد. کاگامه که از سال ۱۹۹۴ در قدرت است، اغلب به استبداد متهم می شود، به سرکوب تمام اشکال مخالفت های داخلی و تبعید صداهای انتقادی. دیده بان حقوق بشر دولت او را به اعدام های خلاصه، بازداشت های غیرقانونی و شکنجه متهم کرده است.

کانیمبا در ساخت این پرونده برای مقامات آمریکا و بلژیک برای کمک به پدرش، نقش قهرمانانه خود را به عنوان امدادگر در جریان نسل کشی رواندا برجسته کرد. این نقش زندگی او را به یک فیلم Hotel Rwanda هالیوودی تبدیل کرد زمانی که تری جورج هتل رواندا را در سال ۲۰۰۴ ساخت - شامل «داستان واقعی» مدیر هتل دس میلز کولینز در کیگالی بود که هر کاری از دستش بر می آمد برای جلوگیری از ورود نیروهای رژیم نسل کشی به هتل انجام داد.

روساساباگینا در ۱۲ آوریل ۱۹۹۴ که توتسی های قومی در سراسر کشور شکار می شدند، مسئول تأسیس لوکس شد. بسیاری به این هتل مشهور پناه می بردند و ۱۲۴۸ نفر نجات پیدا کردند.

پس از اکران فیلم در سال ۲۰۰۴، روساساباچینا به یک قهرمان بین المللی تبدیل شد. او مدال آزادی ریاست جمهوری را از جرج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۵ - سال قبل از انتشار خاطراتش یک مرد عادی -که به چند زبان ترجمه شده بود- دریافت کرد. او مخاطبانی را در دست داشت تا داستان خود را با چهره های عمومی مانند محمد علی، باراک اوباما و کاندولیزا رایس بازگو کنند.

اما کم کم تصویر قهرمان محو شد. در سال ۲۰۱۲ مقاله ای برای روزنامه آلمانی Süddeutsche Zeitung مدیر سابق هتل را یک «سودجوی بدبین» توصیف کرد که از طریق نسل کشی پول در می آورد و باعث می شد میزبانانش هزینه بقای خود را بپردازند. روساساباینا کسب سود را تکذیب نکرد، اما زندگی هایی را که نجات داد برجسته کرد.

"هاليوود يه آيث درست کرد" این واقعی نبود.» Étienne Nsanzimana، رئیس انجمن ایبوکا به نمایندگی از قربانیان نسل کشی، به فرانسه ۲۴ گفت. "Rusesabagina هتل را در سال 1994 دید و تصمیم گرفت آن را به دست گرفتن برای خدمت به منافع خود را - سپس او به فروش داستان خود را."

این مقاله از اصل به زبان فرانسوی ترجمه شده است.



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب