بازرسان سازمان ملل متحد پس از ایستادگی در حالی از سایت هسته ای ایران بازدید کردند که تهران انبار اورانیوم را گسترش می دهد

صادر شده در تاریخ: 04/09/2020 - 17:53 گزارش های سه ماهه آژانس روز جمعه اعلام کرد ايران اجازه داده است ديده با

توسط NEWSPISHGAMANNN در 14 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 04/09/2020 - 17:53

گزارش های سه ماهه آژانس روز جمعه اعلام کرد ايران اجازه داده است ديده بان اتمی سازمان ملل متحد يکی از دو محلی را که هفته گذشته موافقت کرد پس از يک مناقشه طولانی به آن دسترسی اعطا کند، بازرسی کند، در حالی که انبار اورانيوم غنی شده تهران بيشتر افزايش يافته است.

تبلیغات
ادامه

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، «ایران دسترسی بازرسان آژانس به محل را برای گرفتن نمونه های زیست محیطی فراهم کرد.»

وی افزود: نمونه ها توسط آزمایشگاه هایی که بخشی از شبکه آژانس هستند مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.

در این گزارش آمده است که بازرسی در سایت دوم «بعداً در سپتامبر ۲۰۲۰ در تاریخی که از قبل با ایران به توافق رسید» صورت خواهد گرفت.

ایران هفته گذشته اعلام کرد در پی سفر رافائل گروسی مدیر کل سازمان بین جمهوری اسلامی ایران به تهران اجازه دسترسی به این دو سایت را خواهد داد.

ایران در اوائل سال جاری دسترسی آژانس را تکذیب کرده بود و باعث شده بود هیئت فرمانداران آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن قطعنامه ای را تصویب کند و از ایران خواست درخواست های خود را رعایت کند.

گسترش انبار اورانیوم کم غنی شده

در گزارش جداگانه ای که روز جمعه نيز منتشر شد، سازمان ملل متحد گفت انبار اورانيوم کم غنی شده ايران اکنون بيش از ده برابر حد تعيين شده در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی ايستاده است.

این حد در ۳۰۰ کیلوگرم (۶۶۱ پوند) اورانیوم غنی شده به شکل مرکب خاص تعیین شده بود که معادل ۲۰۲٫۸ کیلوگرم اورانیوم است.

در این گزارش آمده است که انبار ایران که در برابر رقم اخیر اندازه گیری شده است، اکنون بیش از ۲۱۰۵ کیلوگرم ایستاده است.

با این حال انبار به مراتب پایین تر از بسیاری از تُن های LEU باقی مانده است که ایران پیش از معامله سال ۲۰۱۵ انباشته بود.

تهران تا خلوص شکننده ۴٫۵ درصد غنی سازی می کند که در حالی که بالاتر از حد ۳٫۶۷ درصدی این معامله هنوز از سطح ۲۰ درصدی غنی شده بالاتری که پیش از معامله به دست آورده است، به مراتب کوتاه است. تقریباً ۹۰ درصد خلوص درجه سلاح محسوب می شود که برای یک بمب اتمی مناسب است.

توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ در مقابل محدودیت های برنامه هسته ای خود به ایران وعده مشوق های اقتصادی داد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ آمریکا را به طور یک جانبه از این معامله بیرون کشید و گفت که باید دوباره مورد مذاکره قرار گرفت. ایران از آن زمان به آرامی محدودیت های تلاش و تحت فشار قرار دادن ملت های باقی مانده برای افزایش مشوق های جبران تحریم های جدید و فلج کننده اقتصاد آمریکا را نقض کرده است.



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن