آیا «آزادی کفر گویی» بدون عذرخواهی فرانسه در نظر دارد؟

ملت آنها که از شورش علیه کلیسا و تاج به دنیا آمده اند، فرانسوی ها مدت هاست که تحریک و بی احترامی را به عنوان ب

توسط NEWSPISHGAMANNN در 12 شهریور 1399

ملت آنها که از شورش علیه کلیسا و تاج به دنیا آمده اند، فرانسوی ها مدت هاست که تحریک و بی احترامی را به عنوان بخشی از هویت انقلابی خود گرامی داشته اند.

تبلیغات

و با آن آزادی کفر گویی.

اما ناظران می گویند یک سنت ریشه دار بدون عذرخواهی سرگرم کننده در مردان و خدایان به طور یکسان ممکن است پنج سال پس از حملات مرگبار جهادی به مجله طنز چارلی هبدو، پرچم دار ملی تفسیر ظالمانه در خطر باشد.

به تعداد دو میلیون نفر و ۴۰ رهبر جهان پس از قتل عام در ژانویه ۲۰۱۵ در پاریس راهپیمایی کردند، در دفاع شدید از آزادی بیان که با فریاد تجمع ابدی شد: «من چارلی هستم».

اما در حالی که ۱۴ همدست مظنون روز چهارشنبه بر سر حملات محاکمه می شوند، به نظر می رسد برخی اشتهای خود را برای تعرض از دست داده اند.

تنها نیمی از پاسخ دهندگان فرانسوی به یک نظرسنجی که توسط نظرسنجی ها ایفوپ برای چارلی هبدو در فوریه سال جاری انجام شد، گفتند که از «حق انتقاد، حتی ظالمانه، یک باور مذهبی، نماد یا دگم» حمایت می کنند.

بیشتر مخالفان زیر ۲۵ سال بودند.

این یک تغییر برای اولین کشور در اروپا برای جرم زدایی از کفر است -- به طور رسمی در سال 1881 ، اما در عمل در حال حاضر در پس از انقلاب 1789.

آناستازیا کولوسیمو، استاد علم شناسی سیاسی دانشگاه علوم پو در پاریس می گوید: «در دنیایی که خود را سکولار می نامد، فرانسه ای که خود را کمتر و کمتر مذهبی توصیف می کند، کفر گویی به یک تابو بزرگ تبدیل شده است.»

«ضد روحانیت یا بی خدایی به طور فزاینده ای توهین آمیز دیده می شود. دیگر مد روز نیست.»

چارلی هبدو روز چهارشنبه کاریکاتورهای بسیار بحث برانگیز محمد پیامبر اسلام را به مناسبت آغاز محاکمه دوباره منتشر کرد، از جمله کاریکاتوری از پیامبر که توسط کاریکاتوریست آن کابو کشیده شده بود و در این قتل عام جان خود را از دست داد.

تیتر صفحه اول گفت: همه اینها، فقط برای آن. کارگردان لوران "ریس" سوریسو در سرمقاله ای نوشت: «ما هرگز دراز نمی رویم. ما هرگز تسلیم نمی شویم.»

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با ادای احترام به قربانیان حمله به چارلی هبدو و دفاع از «آزادی کفر» به این خبر پاسخ داد.

'قلب هویت'

ژان پادگان تاریخ نگار سیاسی به خبرگزاری فرانسه گفت: امتناع از مفهوم کفر گویی در ریشه های جمهوری (فرانسه) به چاپ می رسد.

«با تاریخ کلیسا، به برتری کلیسای کاتولیک در جامعه فرانسه و (آن) ارتباط با سلطنت مرتبط است» که توسط جمهوری خواهان انقلابی سرنگون شد.

"این چیزی است که واقعا به قلب هویت فرانسوی می رود."

اما برخی به تمایل خزنده به خودسانسوری اشاره کرده اند که تا حدودی از ترس قصاص خشونت آمیز از نوع رها شده بر چارلی هبدو توسط برادران چریف و گفت کوآچی پنج سال پیش که باعث کشته شدن ۱۲ نفر از جمله پنج کاریکاتوریست شد، رانده شده اند.

کولوسیمو می گوید: «با حمله سال ۲۰۱۵، واقعیت به خطر بیان جان خود منجر به خودسانسوری حتی قوی تر شد.»

چارلی هبدو به خود افتخار می کند که مجرم فرصت برابر بیگوت ها و رهبران مذهبی همه اقناع ها باشد. اما آن را برای انتقاد خاص برای برخی از نقاشی های محمد خود را، و نه تنها از مسلمانان آمد.

کارتون های 'توافقی'

برخی دیگر می گویند این نشریه زست خود را از دست داده است و یکی از صریح ترین روزنامه نگاران آن به نام زینب الرزویی در سال ۲۰۱۷ دست از کار کشید و ادعا کرد که بر افراط گرایی اسلام گرایان نرم شده است.

اما او تصمیم خود را برای تجدید چاپ کاریکاتورها تحسین کرد و آن را به عنوان یک پیروزی برای «حق کفر» توصیف کرد.

ریس که استفاده از بازوی راست خود را از دست داده اما با بازی مرده از حمله سال ۲۰۱۵ جان سالم به در برد، در ماه ژانویه به خبرگزاری فرانسه گفت تمایل عمومی در فرانسه وجود دارد که کاریکاتورهای سیاسی «به شدت توافقی» باشند.

منتقدان می گویند حمایت های آزادی بیان به تدریج آب شده است.

در سال ۱۹۷۲ قانون به اصطلاح پلیون در تلاش برای مبارزه با نژادپرستی، جرایم توهین، افترا و تحریک به نفرت، خشونت یا تبعیض را ایجاد کرد.

انکار هولوکاست از سال ۱۹۹۰ در فرانسه غیرقانونی بوده است.

«از زمان قانون پلیون، ما فقط ممنوعیت ها را سخت تر کرده، مجازات ها را افزایش داده و کاهش داده اند ... حقوق، گفت: Colosimo.

'توهین' به دین

در ماه ژانویه، بحث تجدید شده ای در مورد آزادی بیان زمانی فوران کرد که یک نوجوان تهدید به مرگ به دلیل نامیدن اسلام به عنوان «یک دین گه» در یک رانت اینستاگرام پرت کننده دریافت کرد.

نیکول بلوبت، وزیر دادگستری وقت فرانسه، در حالی که تهدیدهای علیه این دختر را رمزگشایی می کرد، برای انتقادهای گسترده ای وارد شد که گفته بود مرتکب «توهین به دین» شده است.

رئیس جمهور امانوئل ماکرون در دفاع قوی از نوجوان، میلا، و حق همه مردم فرانسه "به کفر گویی، انتقاد، به مذهب کاریکاتور" بیرون آمد.

کولوسیمو گفت: آزادی بیان برای حفاظت از بحث های دلپذیر وجود ندارد. "وجود دارد برای محافظت از بحث که توهین، که شوک، که زنگ خطر است."

(AFP)



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب