مذاکرات لبنان برای تشکيل دولت پس از منقضی شدن ضرب الاجل فرانسه ادامه دارد

صادر شده در تاریخ: 18/09/2020 - 07:32 مصطفی اديب نخست وزير لبنان روز پنجشنبه گفت علی رغم از دست دادن ضرب الاج

توسط NEWSPISHGAMANNN در 28 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 18/09/2020 - 07:32

مصطفی اديب نخست وزير لبنان روز پنجشنبه گفت علی رغم از دست دادن ضرب الاجل فرانسه، تلاش ها را برای ضربه زدن به معامله ای در يک صف کابينه اضطراری تمديد می کند.

تبلیغات
ادامه

وی در بیانیه کوتاهی پس از ملاقات با میشل عون رئیس جمهوری این کشور گفت: من کاملا آگاهم که تجمل زمان را نداريم.

امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه به بازيکنان سياسی اصلی لبنان مهلت دو هفته ای داده بود تا در مورد صف کارشناسانی که کارشان رسيدگی به بحران های متعدد خواهد بود، به توافق برسند.

ضرب الاجل روز چهارشنبه بدون نتیجه منقضی شد و باعث شد ماکرون ناامیدی خود را اعلام کند.

ادیب گفت: من روی همکاری همه برای تشکیل دولتی حساب می کنم که وظیفه اش اجرای آنچه با رئیس جمهور ماکرون مورد توافق قرار گرفت خواهد بود.

رهبر فرانسه که از زمان انفجار بندری ۴ اوت شهر را دو بار به بیروت سفر کرده بود، خواستار آن شده بود که جناح های لبنان هیچ شرطی برای ترکیب دولت بحران تعیین کنند.

فرانسه هشدار داده بود که اثرات ترکیبی یکی از بزرگترین انفجارهای تاریخ و بحران بدهی های بحرانی تهدیدی وجودی برای دولت صد ساله به همراه دارد.

با اين حال دو گروه اصلی شيعه در ترتيب معمول تقسيم قدرت لبنان بر حفظ وزارت دارائی پافشاری کرده اند و به طور موثری تلاش های اديب را مسدود کرده اند.

بلوک پارلمانی وابسته به جنبش شیعیان حزب الله در بیانیه ای اعلام کرد که هرگونه تلاش برای تحمیل نام یا مسدود کردن نام برای «هر پرتفوی کابینه به ویژه وزارت دارایی» را «قاطعانه رد» کرده است.

به گفته مقامات سياسی، نخست وزير جوان تعيين شده برای کابينه تنگ تر ۱۴ وزير فشار می آورد در حالی که اتحاد غالب در پارلمان ۲۴ نفر را می خواهد.

رسانه های لبنانی اين احتمال را مطرح کرده بودند که او در صورت برآورده نشدن ضرب الاجل فرانسه در حوله پرتاب کند، اما اديب به نظر می رسید که تلاش های خود را دنبال کند.

(AFP)

آخرین مطالب