پوتين از لوکاشنکو در حالی که از رهبر بلاروس ديدن می کند، عهد کرد روابط نزديک تری با مسکو داشته باشد

صادر شده در تاریخ: 14/09/2020 - 14:09 الکساندر لوکاشنکو رئيس جمهوری بلاروس روز دوشنبه برای مذاکرات يک به يک ب

توسط NEWSPISHGAMANNN در 24 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 14/09/2020 - 14:09

الکساندر لوکاشنکو رئيس جمهوری بلاروس روز دوشنبه برای مذاکرات يک به يک با ولاديمير پوتين همتای خود به روسيه پرواز کرد در حالی که مسکو در حالی که خواستار ادغام نزديک تر با همسايه خود شده است، کمک های امنيتی پيشنهاد کرده است.

تبلیغات
ادامه

اين گفتگوها اولين ملاقات ميان رهبران طولانی مدت و متحدان نزديک از زمان برد مورد اختلاف لوکاشنکو در نظر سنجی های ۹ اوت باعث اعتراضات دسته جمعی عليه حکومت او شد و ده ها هزار نفر روز يکشنبه در آخرين تظاهرات در مينسک شرکت کردند.

لوکاشنکو وارد اقامتگاه دریای سیاه سوچی شد که پوتین در آن اقامت دارد و اولین سفر خارجی خود را از زمان انتخابات انجام داد.

او در حالی لبخند می زد که با پیراهنی آستین کوتاه به آفتاب روشن از هواپیمایش کناره گیری می کرد، نه اینکه ماسک صورت به تن داشته باشد.

یک خبرنگار کومسمولسکایا پراودا تابلوید به نام دیمیتری اسمیرنوف نوشت که لوکاشنکو که «به خصوص تهدید کروناویروس را نپذیرفته است» با این وجود باید قبل از جلسه دستخوش اقدامات ضد ویروسی می شد.

انتظار می رفت رهبران پس از مذاکرات خود يک کنفرانس مطبوعاتی تلويزيونی برگزار کنند.

در حالی که سرکوب شدید لوکاشنکو در برابر تظاهرکنندگان باعث محکومیت و تحریم های بین المللی شده است، روسیه همچنان متحد محکمی باقی مانده است.

آقای پوتين پيروزی انتخابات را به لوکاشنکو تبريک گفت و رهبران در حالی که روسيه در هفته های اخير تماس های سياسی و نظامی را افزايش داده است، تماس های مکرری را رد و بدل کرده اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس، که ادعا می کند برنده واقعی در نظرسنجی ها بوده است، پوتین را به دلیل مذاکره با «لوکاشنکو نامشروع» محکوم کرد.

تیخانوفسکایا که در لیتوانی پناه گرفته است، در بیانیه ای اعلام کرد: «من واقعا ً پشیمانم که تصمیم گرفتید با یک رسا گفتگو کنید و نه با مردم بلاروس.»

با تضعیف موضع قوی بلاروس در قدرت به مدت ۲۶ سال، احتمال می رود روسیه به دنبال امتیازاتی باشد.

آقای پوتين مدت هاست که خواستار وحدت کامل با بلاروس شده است، در حالی که لوکاشنکو پيشتر اين موضوع را رد کرده است.

کرملین گفت این گفتگوها «چشم انداز حرکت به جلو فرایندهای ادغام» را پوشش خواهد داد.

این حزب افزود رهبران در مورد مشارکت استراتژیک کشورها و همچنین روابط تجاری و انرژی بحث خواهند کرد.

ساده نیست

گئورگی بوت تحلیلگر سیاسی در اظهار نظری برای ایستگاه رادیویی بیزنگ اف ام نوشت: این گفتگوها می تواند مسائلی از جمله بازسازی بدهی بلاروس به روسیه را پوشش دهد.

وی گفت: گفتگوها قول ساده بودن را نمی دهند.

روسیه بلاروس را با جمعیتی در حدود ۹٫۵ میلیون نفر کوتوله می کند و سوخت ارزان قیمت را در اختیار آن قرار می دهد، در حالی که بلاروس از نظر استراتژیک برای روسیه به عنوان منطقه حائل مهم است که با اعضای اتحادیه اروپا و ناتو با غرب هم مرز است.

دو کشور در حال حاضر رابطه نزدیکی به عنوان یک «دولت اتحادیه ای» با پیوندهای قوی نظامی و اقتصادی و مرز باز تا شیوع کروناویروس تشکیل داده اند.

لوکاشنکو پیش از گفت وگوها گفت که او برنامه ریزی کرده است که «تمام مسائلی را که برای دو ایالت بسیار حساس و ظریف است، نقطه چین کند».

در حالی که اعتراضات مخالفان بر مسائل داخلی متمرکز شده است، نه سیاست خارجی، معترضان پرچم تاریخی استقلال کشور را تکان می دهند و در تظاهرات دسته جمعی روز یکشنبه از جمله تماس هایی که اجازه نمی دهد لوکاشنکو «کشور را بفروشد» شعار می دهند.

به گزارش وزارت کشور بلاروس، آخرین اعتراض دسته جمعی که راهپیمایی قهرمانان نامیده می شود، شاهد بازداشت بیش از ۵۰۰ تظاهرکننده در مینسک و همچنین بیش از دویست نفر در شهرهای دیگر بود.

وحشیانه ترین سرکوب در روزهای پس از انتخابات ۹ اوت صورت گرفت که پلیس نزدیک به ۷۰۰۰ نفر را بازداشت کرد و سه نفر در خیابان ها یا در بازداشت جان خود را از دست دادند و بازداشت شدگان حساب هایی از ضرب و شتم و شکنجه دادند.

میشل باچلت، رئیس حقوق سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که تعداد زیادی از ادعاهای مربوط به شکنجه و دیگر بدگویی ها با بازداشت شدگان «باید مستند و بررسی شود، با این دیدگاه که عاملان آن را به دست عدالت بگستراند.»

استفان بیگون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که هفته گذشته با خبرنگاران صحبت می کرد، پرسید که چگونه مسکو می تواند «از چنین رژیمی و چنین خشونتی علیه شهروندان صلح طلب حمایت کند.»

(AFP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب