طالبان در جریان مذاکرات تاریخی با دولت افغانستان خواستار «نظام اسلامی» شدند

صادر شده در تاریخ: 12/09/2020 - 08:12 رهبر سياسی طالبان بار ديگر درخواست گروه خود را از افغانستان برای اتخاذ

توسط NEWSPISHGAMANNN در 22 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 12/09/2020 - 08:12

رهبر سياسی طالبان بار ديگر درخواست گروه خود را از افغانستان برای اتخاذ يک "نظام اسلامی" تکرار کرد، چرا که مذاکرات صلح با دولت افغانستان روز شنبه در دوحه در تلاش برای پايان دادن به دو دهه جنگ که ده ها هزار رزمنده و غيرنظامی را کشته است، آغاز شد.

تبلیغات
ادامه

ملا عبدالغنی بردر، یکی از بنیانگذاران طالبان که هشت سال را در بازداشت پاکستان گذراند، گفت: "من می خواهم همه اسلام را در مذاکرات و توافقات خود در نظر بگیرند و اسلام را قربانی منافع شخصی نکنند."

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش میانجیگری این گفتگوها را بر عهده دارد، از طرف های رقیب خواست تا "از فرصت" مذاکرات برای تامین صلح به خاطر نسل های آینده استفاده کنند، اما خاطر نشان کرد که انتخاب نظام سیاسی آینده افغانستان "مال شماست که باید انجام شود".

وی تصریح کرد: بدون شک در گفت وگوها در طول روزها، هفته ها و ماه های آینده با چالش های زیادی مقابله خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که شما نه تنها برای این نسل از افغان ها بلکه برای نسل های آینده نیز فرزندان و نوه هایتان عمل می کنید.»

عبدالله عبدالله رئیس شورای صلح افغانستان می گوید که اگر دو طرف دست به دست هم دهند "و صادقانه برای صلح کار کنند، بدبختی جاری در این کشور به پایان خواهد رسید."

شیخ محمد بن عبدالرحمن آلثانی، وزیر امور خارجه میزبان قطر، گفت که احزاب متخاصم طولانی مدت "باید تصمیم قاطع را در راستای چالش های کنونی اتخاذ کنند و از همه شکل تقسیم بالاتر بروند... با رسیدن به توافق بر اساس هیچ پیروز و هیچ از بین نچ

صلح آسان نخواهد آمد

مقامات، دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند اگرچه رسیدن هر دو طرف به میز مذاکره دستاوردی بود، اما این به این معنا نیست که مسیر صلح آسان خواهد بود.

دبورا لیونز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان در ماه جاری به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: "مذاکرات باید با طیف وسیعی از پرسش های عمیق در مورد نوع کشوری که افغان ها می خواهند مقابله کند."

مراسم افتتاحیه یک روز پس از ۱۹مین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر به آمریکا صورت می گیرد که باعث دخالت نظامی آن کشور در افغانستان شد.

نيروهای آمريکا يک ماه پس از حملات برای شکار مغز متفکر خود، اسامه بن لادن، سعودی که از سوی حاکمان اسلامگرای افراطی طالبان اين کشور پناهگاه داده شده بود، در افغانستان مداخله کردند. نیروهای آمریکایی در ابتدا عمدتاً حمایت هوایی از دشمنان محلی طالبان ارائه می دادند.

اگرچه رژیم طالبان به سرعت سرنگون شد، اما آنها دوباره جمع شدند و از آن زمان شورش هایی را به راه اندازی کرده اند که در همسایگان و سربازان افغانستان از ده ها کشور از جمله نیروهای ناتو مکیده است.

خروج سربازان آمريکا

مذاکرات برای میانجیگری یک قرارداد جامع صلح در یک پیمان خروج نیروهای نظامی که در ماه فوریه بین آمریکا و طالبان امضا شد، پیش بینی شده بود. پس از ماه ها تاخیر، اختلاف بر سر تقاضای طالبان برای آزادی ۵۰۰۰ زندانی در این هفته حل شد.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال نشان دادن پیشرفت در تعهد خود برای پایان دادن به دخالت آمریکا و بیرون کشیدن بیشتر نیروهای خارجی مستقر در افغانستان است.

آمريکا سطح سربازان خود را کاهش داده است و انتظار می رود تا ماه نوامبر کمتر از پنج هزار سرباز در افغانستان داشته باشد که از حدود ۱۳ هزار نفر که قرارداد آمريکا و طالبان امضا شد، کاهش يافته است. از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۴۵۰ سرباز بریتانیایی در افغانستان کشته شده اند.

يک ديپلمات اروپائی در کابل گفت آتش بس - که طالبان تا کنون آن را رد کرده اند - بايد در صدر دستور کار گفتگوها قرار گيرد.

این دیپلمات گفت: "رهبران طالبان باید جنگجویان را از حمله به نیروهای افغان و غیرنظامیان باز دارند، خشونت همچنان جو را تنزل می دهد و به طور بالقوه مذاکرات را از خط خارج می کند."

کارشناسان می گویند که چگونه طالبان را که مشروعیت دولت افغانستان مورد حمایت غرب را رد می کنند، در هر ترتیب حاکم و چگونگی صیانت از حقوق زنان و اقلیت هایی که تحت حکومت طالبان رنج می برند، چالش های بزرگی است.

با این وجود بسیاری از دیپلمات ها، قربانیان خشونت و اعضای جامعه مدنی می گویند مذاکرات تنها راه واقع بینانه برای پایان دادن به درگیری است که بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی را کشته و مانع توسعه افغانستان شده و میلیون ها فقر بر جای گذاشت.

لیونز گفت: راه حل هایی در میدان جنگ پیدا نخواهد شد، ما این را می دانیم.

(فرانسه 24 با خبرگزاری فرانسه، رویترز)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن