ده ها هزار نفر در اعتراض بلاروس به لوکاشنکو شرکت کردند

صادر شده در تاریخ: 06/09/2020 - 16:34 دست کم ده ها هزار نفر و احتمالا بيشتر معترضان بلاروس روز يکشنبه راهپيما

توسط NEWSPISHGAMANNN در 17 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 06/09/2020 - 16:34

دست کم ده ها هزار نفر و احتمالا بيشتر معترضان بلاروس روز يکشنبه راهپيمايی جديد مسالمت آميزی را برگزار کردند و فشار بر الکساندر لوکاشنکو قوی را که پس از انتخاب مجدد مورد اختلاف خود از ترک آن خودداری کرده است، حفظ کردند و به جای آن برای کمک به ماندن در قدرت به روسيه روی آورد.

تبلیغات
ادامه

سربازان، توپ آب، نفربرهای زرهپوش و خودروهای هوایی زرهپوش پیش از راهپیمایی به مرکز مینسک اعزام شدند و چندین ایستگاه مترو بسته شدند. خبرگزاری اينترفاکس روسيه به نقل از وزارت کشور بلاروس گزارش داد مقامات بلاروس روز يکشنبه دست کم ۱۰۰ معترض را در سراسر کشور بازداشت کردند.

اما یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه از صحنه گزارش داد که معترضان از تمام اقشار مختلف زندگی، از والدینی که فرزند دارند گرفته تا دانش آموزان و از کشیش های کاتولیک گرفته تا ورزشکاران برجسته، در نمایش سرپیچی به خیابان ها بیرون آمدند.

بسیاری پرچم ها و پلاکاردهای قرمز و سفید را در دست داشت در حالی که یک گروه طبل می زد و سازهای دیگری می نواخت. برخی از تظاهرکنندگان روی استیتس می رقصیند یا راه می رفتند.

اعتراضات بی سابقه ای پس از آن آغاز شد که لوکاشنکو که ۲۶ سال است بر دولت سابق شوروی حکومت می کند، با ۸۰ درصد آرا در ۹ اوت مدعی انتخاب مجدد شد.

سوتلانا تیخانوفسکایا رقیب مخالف می گوید او رای گیری را به دست آورده است اما نیروهای امنیتی لوکاشنکو هزاران معترض را بازداشت کرده اند که بسیاری از آنها پلیس را به ضرب و شتم و شکنجه متهم کرده اند. چند نفر در سرکوب جان خود را از دست داده اند.

تیخانوفسکایا تحت فشار مقامات بلاروس را ترک کرد و در لیتوانی عضو اتحادیه اروپا پناه گرفت.

'انتخابات صادقانه'

بلاروسی ها نزدیک به یک ماه است که در سراسر کشور تظاهرات می کنند با اینکه جنبش اعتراضی فاقد یک رهبر روشن است و بسیاری از فعالان به زندان افتاده یا مجبور به خروج از کشور شده اند.

روز یکشنبه معترضان به سمت محل اقامت لوکاشنکو در کاخ استقلال راهپیمایی کردند و در آنجا شعار «دادگاه» و «چقدر پول می گیرد؟»

برخی از شرکت کنندگان پیک نیک های بی درنگ را در نزدیکی کوردون های امنیتی و کانن آب نزدیک کاخ استقلال برگزار کردند.

نیکیتا سازانوویچ معترض ۲۸ ساله گفت: من طرفدار انتخابات صادقانه جدید هستم.

یکی از معترضان پرتره ای از الکسی نوالنی رهبر اپوزیسیون روسیه در دست داشت که آلمان می گوید با یک عامل عصبی نوویچوک مسموم شده است

پلاکارد با اشاره به دشمن ارشد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور گفت: «لطفاً فقط زندگی کنید.» ناوالنی در دو هفته گذشته در کما بوده است چرا که دستیارانش گمان می کنند او یک فنجان چای مسموم را در یک فرودگاه سیبری نوشیده است.

ساشا، يه کم چاي بخور این رفتار پوتین است.» برخی از معترضان با اشاره به لوکاشنکو با نام کم نور او شعار دادند.

بسياری می گويند تا زمانی که لوکاشنکو استعفا دهد به خيابان ها ادامه خواهند داد.

نیکلای دیاتلوف، معترض ۳۲ ساله می گوید: «لوکاشنکو باید برود.»

وی با اشاره به تیخانوفسکایا 37 ساله گفت: چرا رئیس جمهور منتخب مشروع ما در کشوری متفاوت قرار دارد؟

تخمین زده می شود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در طول سه آخر هفته گذشته به خیابان های مینسک پایتخت سیل زده اند و روزنامه نگاران خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه گفتند جمعیت در مینسک حتی بزرگتر بود.

تیخانوفسکایا در یک سخنرانی ویدئویی کوتاه پیش از «راهپیمایی وحدت» به هواداران گفت: «به یاد داشته باشید تا زمانی که متحد هستیم قوی هستیم.»

روسيه گفته است به هرگونه تلاش غرب برای «تاب دادن اوضاع» پاسخ خواهد داد و پوتين امکان ارسال حمايت نظامی را مطرح کرده است.

مهره ي سخت

پوتين مشتاق متحد کردن روسيه و بلاروس بوده است و مسکو پيشنهادهای اخير خود را در مورد کمک های اقتصادی و نظامی با درخواست های يکپارچگی تنگ تر همراهی کرده است.

لوکاشنکو در گذشته اتحاد آشکار را رد کرده و به دنبال بازی مسکو در برابر غرب بوده است اما گزینه های او در حال حاضر محدود است.

لوکاشنکو روز پنجشنبه ميزبان ميخائیل ميشوستین نخست وزير روسيه بود و گفت دو کشور موفق شده اند در مورد مسائلی که «نمی توانند زودتر به توافق برسند» به توافق برسند.

رهبر سبیل دار گفت قصد دارد تا چند هفته آینده با پوتین در مسکو «نقطه تمام من» را نقطه چین کند.

لوکاشنکو در این هفته زمانی تیتر زد که ادعا کرد نیروهای امنیتی او تماس های آلمانی ها را رهگیری کرده اند که نشان می دهد مسمومیت ناوالنی جعلی بوده است.

تلویزیون دولتی بلاروس «رهگیری» را پخش کرد که در آن یک مایک در ورشو و نیک در برلین در مورد مواد ناوالنی بحث می کند و لوکاشنکو را «مهره ای سخت برای کرک کردن» می نامد.

لوکاشنکو ماه گذشته نیز ابروهایی را بالا برد که یک تفنگ تهاجمی را برانداز کرد و پسر ۱۶ ساله اش نیکلای را در حالی که از سلاح نیز استفاده می کرد، در کنار او با جلیقه ضد گلوله ظاهر شد.

(فرانسه 24 با رویترز و خبرگزاری فرانسه)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب