اعلام استعفای مرموز نخست وزیر لیبی که از حمایت سازمان ملل متحد حمایت می شود

صادر شده در تاریخ: 18/09/2020 - 19:34 فارج السراج، نخست وزیر لیبی که دولت توافق ملی به رسمیت شناخته شده سازما

توسط NEWSPISHGAMANNN در 29 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 18/09/2020 - 19:34

فارج السراج، نخست وزیر لیبی که دولت توافق ملی به رسمیت شناخته شده سازمان ملل متحد است، روز چهارشنبه اعلام کرد قصد خود را برای کناره گیری دارد و باعث سرازیر شدن گمانه زنی ها در مورد دلایل او برای این کار شد و همچنین بیم آن می رود که استعفای او بتواند باعث آشفتگی بیشتر در کشوری شود که نزدیک به یک دهه هرج و مرج به راه انداخته است.

تبلیغات
ادامه

تقریبا پنج سال پس از آن که به عنوان رئیس GNA مستقر در طرابلس منصوب شد، فائز السراج روز چهارشنبه در حوله پرتاب کرد. نخست وزير ليبی در يک سخنرانی کوتاه تلويزيونی گفت قصد دارد پيش از پايان ماه اکتبر از مقام خود خارج شود تا راهی جايگزينی شود.

این اطلاعیه با اینکه جای تعجب نداشت، به عنوان یک سورپرایز بزرگ مطرح شد. سیریل پاین، سردبیر امور بین الملل فرانسه ۲۴ می گوید: «این تصمیم انتظار می رفت و تنها شایعه رفتن او را که چند روز در طرابلس در گردش بود، تأیید می کند.»

ولید فارس، متخصص خاورمیانه مستقر در آمریکا در صحبت با فرانسه ۲۴ افزود: «این می تواند مانوری باشد که هدف آن تحت فشار قرار دادن جامعه بین المللی به ویژه آمریکا و متحدانش باشد تا این کشورها بیشتر درگیر حل جنگ داخلی لیبی شوند.»

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور در سال ۲۰۱۱ در هرج و مرج به سر می برد. در طول یک سال گذشته، GNA دست بالا بیش از ارتش ملی لیبی خلیفه هفتار قوی نظامی به دست آورد - با حمایت نظامی و فن آوری ترکیه بسیار مهم در تبدیل جزر و مد، به خصوص از طریق عرضه هواپیماهای بدون سرنشین.

فارس یکی دیگر از توضیح های احتمالی استعفای سرج گفت این است که موضوعی بود که او در برابر فشار موج اخیر اعتراضات بر سر وخامت شرایط زندگی در لیبی تعظیم می کرد: «او هم از سوی تظاهرکنندگان و هم اعضای اردوگاه خودش با فشار زیادی مواجه است، به ویژه فتحی باشاقا، وزیر کشور که جاه طلبی های خودش را پنهان نمی کند.»

از مصراته، شهری که از نظر استراتژیک قرار دارد و شبه نظامیانش نقش بسیار مهمی در دفاع از طرابلس داشته اند، باشاقا اغلب به عنوان مرد آنکارا در لیبی توصیف شده است. به صراحت، او در یک نمایش زور در فرودگاه طرابلس هنگامی که در اواخر ماه اوت از سفر به ترکیه بازگشت، مورد استقبال حدود ۳۰۰ شبه نظامی قرار گرفت.

فارس گفت: سارج خود را در موقعیت بسیار سختی پیدا کرد. "او در منطقه نفوذ خود را در غرب لیبی توسط تقسیمات داخلی دولت ضعیف شد، و همچنین تنش بین شبه نظامیان و جهادیان ترکیه فرستاده شده از سوریه - به ذکر نیست تنش بین شبه نظامیان مختلف خود را."

فارس همچنین این احتمال را مطرح کرد که ترکیه یا شبه نظامیان محلی مستقیماً سرج را تحت فشار قرار دهند تا ایستادگی کند. سرج در سخنرانی استعفای خود گفت که به دنبال دستیابی به «تا حد امکان اجماع» در فضای سیاسی و اجتماعی «به شدت قطبی» بوده است اما «مشکلات غیر قابل عبور» است. حتی امروز، برخی از گروه ها "اصرار دارند که به دنبال پایان خود را از طریق راه های نظامی"، او گریه کرد.

استعفای سارج خطر پیچیده تر شدن بحران لیبی را به خطر می اندازید، چرا که توسل سیاسی برای کنترل این کشور از زمان بیزار شدن GNA از حمله هفتار به طرابلس در ماه ژوئن گرم شده است.

سارج و هفتر برای مذاکرات دیپلماتیک در سوئیس و مراکش در اوایل ماه سپتامبر ملاقات کردند - اما هر گونه اغتشاش سیاسی ناشی از استعفای سرج خطر برهم زدن این روح گفت وگو بین دو دولت رقیب لیبی را به خطر می بیند.

این مقاله از اصل به زبان فرانسوی ترجمه شده است.

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن