آمریکا تحریم تسلیحاتی سه دهه ای قبرس را تا حدودی لغو کرد

صادر شده در تاریخ: 02/09/2020 - 00:58 آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد تحريم تسليحاتی سه دهه ای خود را بر قبرس به

توسط NEWSPISHGAMANNN در 12 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ:

آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد تحريم تسليحاتی سه دهه ای خود را بر قبرس به مدت يک سال لغو خواهد کرد تا اجازه دهد کالاهای نظامی "غير مرگبار" به جزيره مديترانه فروخته شود.

تبلیغات

مايک پمپئو وزير امور خارجه در اقدامی که سرزنش فوری ترکيه را به خود جلب کرد، نيکوس آناستاسیادس رئيس جمهوری قبرس را از تغيير در يک تماس تلفنی روز سه شنبه آگاه کرد.

از اول اکتبر، آمریکا بلوک ها را به مدت یک سال در مورد فروش یا انتقال «مقالات دفاعی غیر مرگبار و خدمات دفاعی» حذف خواهد کرد.

مورگان اورستاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت پمپئو همچنین «بر حمایت آمریکا از حل و فصل جامع برای اتحاد مجدد این جزیره تاکید کرد.»

اين اطلاعيه در ميان افزايش تنش ها در شرق مديترانه بين ترکيه و يونان بر سر مرزهای دريانوردی و حقوق حفاری گاز، که قبرس متحد آتن را نيز در بر می گيرد، اعلام شد.

هر دو کشور يونان و ترکيه مته های دريايی را در اين منطقه برای ابراز ادعاهای حاکميت خود به صحنه کشيدند و اتحاديه اروپا روز جمعه به آنکارا هشدار داد که عقب بکشد يا با تحريم های اتحاديه اروپا روبرو شود.

آمریکا تحریم تسلیحاتی را در سال ۱۹۸۷ اعمال کرد، به این امید که بتواند اتحاد مجدد این جزیره را تشویق کند که حدود یک سوم آن از زمان تهاجم سال ۱۹۷۴ توسط ترکیه کنترل می شود.

اما تحریم ضد مولد بود و به سادگی دولت قبرس را به ایجاد اتحاد با کشورهای دیگر بدون پیشرفت در اتحاد مجدد سوق می داد.

باب منندز سناتور دمکرات گفت اين اقدام اهميت رابطه آمريکا با قبرس را که او آن را «شريک استراتژيک قابل اعتمادی برای ملت ما» ناميد، به رسميت شناخت.

وی در بیانیه ای اعلام کرد: «به نفع امنیت ملی ماست که این محدودیت های تسلیحاتی منسوخ شده دهه ها را لغو کنیم و رابطه امنیتی خود را با جمهوری قبرس عمیق تر کنیم.»

وزارت امور خارجه ترکیه گفت حرکت آمریکا «محیط صلح و ثبات در منطقه را مسموم می کند» و «از روح اتحاد تبعیت نمی کند» بین آمریکا و ترکیه.

این وزارتخانه گفت: اگر واشنگتن مسیر را معکوس نکرد، گفت: ترکیه به عنوان یک کشور ضامن، در راستای مسئولیت های قانونی و تاریخی خود، گام های ضد قاطع لازم را برای تضمین امنیت مردم قبرس ترکیه بر خواهد داشت.

(AFP)



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن