اهمیت وکیل ملکی در دعاوی حقوقی و کیفری

در امور ملکی قوانین و مقرراتی وجود دارد که بیشتر مردم از آن آگاه نیستند و برای رسیدن به نتیجه لازم و به سرانجا

توسط NEWSPISHGAMANNN در 11 آذر 1400

در امور ملکی قوانین و مقرراتی وجود دارد که بیشتر مردم از آن آگاه نیستند و برای رسیدن به نتیجه لازم و به سرانجام رسیدن پرونده ملکی خود به یک وکیل ملکی خوب احتیاج دارند.

افراد ساکن تهران و یا کسانی که در تهران دارای ملک میباشند، در صورت پیدا کردن مشکلات ملکی به دنبال بهترین وکیل ملکی در تهران میباشند. وکلای با تجربه زیادی وجود دارند که می توانند به عنوان وکیل متخصص ملکی در مشاوره حقوقی دعاوی ملک به شما کمک کنند.

وکیل ملکی کیست؟

وکیل امور ملکی کسی است که دانش، تحصیلات و تجربه وکالت دعاوی امور ملکی را دارد و در این زمینه تخصص دارد. در امور مربوط به دعاوی ملکی املاک را اموال غیر منقول می نامند که  دارای تقسیم بندی هایی هستند. املاک غیر منقول به اموالی گفته میشود که توانایی جابجایی و نقل مکان ندارند که شامل املاک و اراضی میباشند. 

در این تقسیم بندی اراضی به دو دسته اراضی محدوده شهری و اراضی خارج از محدوده شهری تقسیم میشود. همچنین املاک نیز به دو دسته املاک مسکونی و املاک تجاری تقسیم میشوند. بنابراین دعاوی مختلفی در رابطه با هر کدام از این تقسیم بندیها وجود دارد که همگی در محدوده کاری یک وکیل ملکی متخصص قرار دارد.

از جمله این دعاوی ملکی میتوان به تقسیم و مشاع املاک مشاع، فروش مال غیر، جعل سند، خلع ید، تنظیم سند رسمی، اخذ پایان کار، تصرف عدوانی و ... اشاره کرد که همه این موارد در حوزه کاری وکیل ملکی است.

وکیل ملکی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از ویژگی های وکیل ملکی خوب این است که نسبت به موکل خود احساس مسئولیت کند و قبل از حضور در جلسه دفاع از موکل، مستندات و دلایل پرونده را بدست آورده و اطلاعات کاملی از پرونده در اختیار داشته باشد.

همچنین بهترین وکیل املاک کسی است که قانونی ترین و موثرترین راهکار رسیدن به نتیجه را بشناسد و ضمن دفاع از موکل خود، نوع دادخواست، شکایت و اقدامات قانونی را به نحو احسن انجام دهد.

وکیل ملک معمولا از پذیرش سایر پرونده های کیفری مانند دعاوی خانوادگی، طلاق و .. خودداری میکند و تمام تمرکز خود را روی مسائل دعاوی ملکی میگذارد. وکیل ملکی تمام جوانب پرونده را سنجیده و تمام اقدامات لازم جهت دفاع از موکل خود را انجام میدهد.

وکیل ملکی در دعاوی خلع ید

در این مورد اگر ملک مالکی اعم از اراضی و یا املاک در اختیار و تصرف شخص دیگری باشد و مالک تقاضای پایان تصرف را داشته باشد، در این صورت میتواند با اخذ وکیل ملکی و تنظیم دادخواست خلع ید، درخواست اخراج متصرف از مال خود را داشته باشد.

تفاوت دعاوی خلع ید با تصرف عدوانی 

  • در دعاوی خلع ید باید تشریفات دادرسی رعایت شود درحالی که رعایت این تشریفات برای دعاوی تصرف عدوانی لازم نیست.

  • در هر دوی این دعاوی امکان تجدیدنظر توسط وکیل ملکی و یا شاکی وجود دارد.

  • در دعاوی خلع ید طبق ماده یک قانون اجرای احکام، ابتدا حکم باید قطعی شده و سپس اجرایی شود. اما در مورد دعاوی تصرف عدوانی اینگونه نیست و بلافاصله قابل اجرا میباشد و درخواست تجدیدنظر توسط شاکی و یا وکیل ملکی نمیتواند مانع اجرای حکم شود.

  • در دعاوی خلع ید فقط مالک یا وکیل ملکی و یا نماینده قانونی شخص مالک میتواند طرح دعوی کند اما در تصرف عدوانی فرد شاکی لزوما مالک ملک نیست و بلکه میتواند مستاجر، مباشر، کارگر، رعیت، خادم و یا هرکس که به نمایندگی و یا به امانت ملک شخص دیگری را متصرف است، میتواند طرح دعوی کند.

تخلیه ملک توسط وکیل ملکی

در مواردی که بین صاحب ملک و مستاجر قرارداد اجاره نامه بسته شود و این قرارداد به پایان رسد، اما مستاجر ملک را تخلیه نکند، در این صورت موجر و یا وکیل ملکی می توانند با مراجعه به دادگاه و تودیع پول پیش حکم تخلیه را دریافت نمایند. این حکم فوری است و غیرقابل اعتراض میباشد.

دعاوی سرقفلی و لزوم اخذ وکیل ملکی

سرقفلی در واقع مبلغی است که مستاجر برای اجاره یک مکان تجاری به موجر پرداخت میکند ولی همچنان مالکیت ملک در اختیار موجر میباشد و مستاجر تنها امتیاز تجاری ملک را خریداری میکند.

در مواردی که اختلافات بین موجر و مستاجر بالا بگیرد و هرکدام از آنها دیگری را با مشکل روبرو کند، مراجعه به یکی از بهترین وکلای ملکی می تواند در حل مشکلات چاره جویی کند و به اختلافات پایان بخشد.

نقش وکیل ملکی در الزام تنظیم سند رسمی

اگر ملکی دارای سند رسمی باشد و فروشنده ملک از تنظیم سند برای خریدار ملک خودداری کند، در این صورت خریدار ملک میتواند با اخذ وکیل ملکی دادخواست تنظیم سند رسمی را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی که فروشنده از حکم دادگاه نیز سرپیچی کند، نماینده قانونی دادگاه در دفترخانه حاضر میشود و اقدام به امضای سند به جای فروشنده میکند.

درخواست اجاره های معوقه ملک مسکونی توسط وکیل ملکی

معمولا در قراردادهای اجاره نامه، مبلغی به عنوان اجاره بها تعیین میشود که مستاجر باید به صورت ماهیانه آن را به موجر پرداخت کند. در صورتی که مستاجر در پرداخت اجاره بها خودداری کند و طبق قرارداد عمل ننماید، در این صورت موجر اقدام به اخذ وکیل ملکی نموده و با تنظیم دادخواست پرداخت اجور معوقه را از مستاجر درخواست مینماید. 

این دادخواست در حالتی که مستاجر اجور معوقه را پرداخت نکند، معمولا به فسخ اجاره نامه منجر می شود و اجاره های به تعویق افتاده از پول پیش مستاجر کسر میشود.

اخذ پایان کار توسط وکیل ملکی

وقتی کار ساخت و ساز ساختمانی به پایان میرسد، نشان دهنده این است که این ملک کاملا متناسب با معیارهای شهرداری ساخته شده و تخلفی در ساخت آن انجام نگرفته است. براین اساس میتوان به اداره ثبت محل زندگی خود مراجعه کرده و با رعایت نکات فوق اقدام به گرفتن سند شش دانگ ملک را کرد.

انجام کارهای اداری و حقوقی اخذ پایان کار هم زمان زیادی را میطلبد و هم از پیچیدگیهای زیادی برخوردار است. این در حالی است که می توان با سپردن مراحل انجام کار به یک وکیل متخصص ملکی، این کار را در زمان کوتاه تر و کمتر شدن کارشکنی ادارات و هزینه بسی کمتر به سرانجام رساند.

هزینه وکیل ملکی

در دعاوی ملکی با توجه به تجربه وکیل و یا نوع وکیل، هزینه وکیل ملکی نیز تفاوت دارد. 

بنابراین میزان حق الوکاله وکیل با توجه به پیچیدگی های پرونده، تخصص و توانمندی وی، هزینه دادرسی، حق الزحمه کارشناس، هزینه اجرای قرارها و مدارک و مستنداتی که وکیل جمع آوری میکند، متفاوت خواهد بود.

مزایای مراجعه به وکیل ملکی

در مسائل مربوط به امور ملکی چگونگی ارائه دعاوی بسیار مهم است. وجود قوانین متعدد باعث شده که افراد در مواجه با مشکلات حقوقی ملک و املاک، ناخواسته وارد مسائل و دردسرهای فراوانی شوند. بنابراین لازم است که طرح دعاوی توسط یک شخص با تجربه و آشنا به مسائل حقوقی ملکی برنامه ریزی و انجام شود.

وجود یک وکیل ملکی خوب میتواند بسیاری از این مشکلات را به سادگی حل کند و با طی کردن مراحل قانونی کار، از پایمال شدن حق موکل خود جلوگیری کرده و به نحو احسن از او دفاع نماید.

نتیجه گیری

اختلافات و درگیری در امور ملکی همواره وجود دارد و آنچه واضح است این است که همیشه امکان ضایع شدن حق برخی از افراد وجود دارد. دعاوی ملکی مختلفی مثل سرقفلی، اخذ پایان کار، تخلیه ملک مسکونی، دعوی تصرف عدوانی و ... وجود دارند که با ضایع شدن حق هر کدام از طرفین ،ضررهای مالی بسیاری را متحمل می شوند.

بنابراین افراد برای رسیدگی به امور و مسائل ملکی خود به یک وکیل متخصص ملکی مراجعه نمایند. یک وکیل ملکی متخصص می تواند راهگشای بسیاری از مسائل حقوقی ملکی شما باشد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن