1960: موج استقلال نوردد و در سراسر آفریقا

بین ماه های ژانویه و دسامبر سال 1960 کمتر از 17 کشور در جنوب صحرای آفریقا به دست آورد استقلال از قدرتهای استع

توسط NEWSPISHGAMANNN در 19 تیر 1399

بین ماه های ژانویه و دسامبر سال 1960 کمتر از 17 کشور در جنوب صحرای آفریقا به دست آورد استقلال از قدرتهای استعماری از جمله 14 سابق مستعمره فرانسه. فرانسه 24 طول می کشد یک نگاه در یک حوزه آبخيز سال در تاریخ مدرن این قاره است.

تبلیغات

حوادث سال 1960 با سازمان ملل بسیاری از به دست آوردن استقلال در یک زمان کوتاه بودند تا حدودی نتیجه یک روند طولانی در پی جنجال و هیاهو از جنگ جهانی دوم است.

در دوره پس از جنگ آفریقایی درگیر در نرم افزار-استقلال جنبش اعمال فشار بر استعمار قدرت یادآوری آنها را از وعده های آنها ساخته شده بود به امن آفریقایی برای حمایت از تلاش های جنگی. اروپایی ها خواست در ایالات متحده شد و در نهایت موظف به اجازه رفتن از مستعمرات.

صحبت کردن در کنگو برازاویل پایتخت در سال 1944 ژنرال شارل دوگل پیشنهاد زمان حال آمده برای فرانسه به دنبال "راه عصر جدید". دو سال بعد در فرانسه امپراتوری استعماری جایگزین شد فرانسه, اتحادیه اروپا, که به نوبه خود تبدیل به جامعه فرانسه در سال 1958.

در جانشینی سریع, مراکش, تونس سودان غنا و گینه برنده استقلال خود را در حالی که ناآرامی ها در الجزایر ادامه داد: به اگزوز و آسیب فرانسه شهرت.

کامرون – 1 ژانویه 1960. سابق مستعمره آلمان تقسیم شده بین فرانسه و انگلستان در سال 1918 کامرون استقلال خود را به دست آورد با تشکر مسلح جنبش. کمتر از یک سال پس از سازمان ملل متحد اعلام کرد در پایان, فرانسوی, کنترل, فرانسوی کامرون اعلام استقلال آن است. یک سال بعد و در بخش جنوبی کشور, زیر انگلیسی, کنترل ادغام با شمال. در مارس 5, 1960, Ahmadou Ahidjo انتخاب شد به عنوان کشور اول رئيس جمهور.

توگو – مارس 27. سابق مستعمره آلمان, توگو پس از آن کاهش یافت و در زیر فرانسه و انگلیس حکم پس از جنگ جهانی اول بخشی از اداره کشور توسط فرانسه برگزار شد این وضعیت از یک "همراه خاک" از فرانسه و اتحادیه تاسیس در سال 1946. این کشور تبدیل به یک جمهوری خودمختار – البته در فرانسه اتحادیه – با همه پرسی در سال 1956. در ماه فوریه سال 1958 پیروزی برای Togolese کمیته های ملی جنبش در انتخابات پارلمانی باز راه را برای استقلال کامل. Sylvanus Olympio انتخاب اولین رئیس جمهور جدید جمهوری بود که بعد از کشته شدن در یک ژانویه 1963 کودتا.

ماداگاسکار – ژوئن 26. یک فرانسوی در خارج از کشور خاک به عنوان سال 1946 این جزیره اعلام شد یک دولت خودمختار در درون جامعه فرانسه, یک انجمن به طور عمده آفریقایی مستعمرات سابق فرانسه در سال 1958. در سال 1960 رئیس Philibert Tsiranana موفق به متقاعد کردن ژنرال دوگل به اعطای ماداگاسکار کل حاکمیت و در انجام این کار شد و اولین رئیس جمهور جمهوری.

ماداگاسکار در جشن 60 سالگرد استقلال خود را

جمهوری دموکراتیک کنگو – ژوئن 30. در ژانویه سال 1959 تحت رهبری پاتریس لومومبا شورش را در Léopoldville (در حال حاضر کینشاسا) که در آن زمان شناخته شده به عنوان کنگو بلژیک. بلژیک مقامات احضار کنگو رهبران به بروکسل و تصمیم به خروج از کشور از ترس جنگ استقلال شبیه به یکی که ravaging الجزایر در آن زمان است. تغییر نام زئیر در سال 1971 تحت رهبر سابق موبوتو Sese Seko, جمهوری دموکراتیک کنگو واگردانی به نام سابق خود را هنگامی که موبوتو شد مخلوع توسط لوران Kabila در سال 1997.

کنگو جشن 60 سال از استقلال

سومالی – ژوئیه 1. سابق, ایتالیایی, مستعمره, سومالی, ادغام با الحمایه سابق بریتانیا از سومالی در روز از آن مستقل شد و در سال 1960 به شکل سومالی جمهوری. سومالی تا به حال خود را به دست آورد آن حاکمیت کامل پنج روز قبل. هدف این بود که به بازسازی قبل از دوران استعمار "بیشتر سومالی" که شامل کنیا و اتیوپی و آینده ملت جیبوتی بود که در آن زمان تحت فرانسوی کنترل.

بنین – اوت 1. یک همه پرسی در 28 سپتامبر سال 1958 پیشنهاد یک طرح برای یک فرانسوی-آفریقایی جامعه هموار راه را برای استقلال چه شد و سپس به Dahomey دو سال بعد هنگامی که قدرت منتقل شد به رئیس جمهور هوبرت Maga. کشور تغییر نام داد و بنین در سال 1975 تا به حال یک تاریخ سیاسی پر سر و صدا در سال های اخیر با منتقدان گفت: در حال حاضر رهبری تضعیف کشور سنت های دموکراتیک.

نیجر – اوت 3. نیجر بوده است این موضوع از استعمار فرانسه علاقه از سال 1899 با وجود مقاومت شدید از مردم محلی است. یک سال 1958 رفراندوم رو این کشور اولین رئیس جمهور Hamani Diori به قدرت و جمهوری نیجر برای اولین بار اعلام کرد در 18 دسامبر همان سال. استقلال رسما اعلام کرد در تاریخ 3 اوت 1960. Diori شد و پس از آن سرنگون توسط یک کودتا در سال 1974.

بورکینافاسو – اوت 5. یک تحت الحمایه فرانسه جمهوری آپر ولتا اعلام شد در 11 دسامبر سال 1958 اما همچنان بخشی از جامعه فرانسه قبل از به دست آوردن استقلال کامل در 5 اوت سال 1960. این کشور در زمان نام بورکینافاسو در سال 1984 در دوران ریاست جمهوری توماس سانکارا که ترور شد در سال 1987.

Ivory president Felix Houphouet Boigny (R) and Senegalese President Leopold Sedar Senghor parade in the official car, on August 10, 1961 in Abidjan, during the first Independence day anniversary.
عاج جمهور فلیکس Houphouet Boigny (R) و سنگال رئیس جمهور Leopold Sedar سنگور در رژه رسمی خودرو در تاریخ 10 اوت سال 1961 در آبیجان در اولین سالگرد روز استقلال. © AFP

ساحل عاج – اوت 7. یک سال 1958 رفراندوم منجر به ساحل عاج تبدیل شدن به یک جمهوری خودمختار. دو سال بعد در ژوئن 1960 طرفدار فرانسه فلیکس Houphouët-Boigny اعلام استقلال این کشور اما حفظ روابط نزدیک بین آبیجان و پاریس. ساحل عاج پس از آن تبدیل به یکی از مرفه ترین در غرب آفریقا.

چاد – اوت 11. دو سال پس از تبدیل شدن به یک جمهوری چاد برنده استقلال در تاریخ 11 اوت 1960. نخست وزیر در آن زمان فرانسوا Tombalbaye شد اولین رئیس جمهور یک کشور که رو به وخامت گذاشته و به سرعت به جنگ داخلی بین شمال مسلمان و مسیحی اکثریت جنوبی.

جمهوری آفریقای مرکزی – آگوست 13. زیر فرانسه کنترل پس از سال 1905 Ubangi-Chari شد, جمهوری آفریقای مرکزی در دسامبر 1, 1958. آماده برای تبدیل شدن به کشور اول رئیس جمهور بود Barthélémy Boganda – یک قهرمان ملی متعهد پان Africanist و ضد استعمار که ریاست فرانسوی استوایی آفریقا (یک فدراسیون پیوستن به استعمار سرزمین های چاد کنگو-برازاویل و گابن) برای دو سال کار برای رهایی از آفریقایی. اما Boganda درگذشت در مارس سال 1959 سقوط هواپیما و زمانی که استقلال اعلام شد و در سال 1960 آن را نسبی دیوید Dacko که رئیس جمهور شد.

جمهوری کنگو – اوت 15. نود و نه درصد از مردم کنگو رای به پیوستن به جامعه فرانسه در سال 1958 رفراندوم نیز ساخته شده است که این کشور یک جمهوری خودمختار. سال بعد خشونت را در برازاویل تحریک فرانسه مداخله نظامی. در تاریخ 15 اوت سال 1960 کنگو به دست آورد استقلال کامل با Fulbert Youlou خدمت به عنوان رئیس جمهور تا 1963.

گابن – مرداد 17. انتقاد توسط احزاب مخالف بودن ضد استقلال, نخست وزیر لئون M موجودات با این وجود اعلام کرد Gabonese استقلال در 17 اوت 1960. او ترجیح داده اند که گابن تبدیل شدن به یک بخش اما تا به حال به پایین زمانی که ژنرال دوگل خودداری کرد.

سنگال و مالی – 20 آگوست و سپتامبر 22. مستقل جمهوری سنگال و مالی متولد شدند از خاکستر کوتاه مدت فدراسیون Mali – تاسیس در 17 ژانویه سال 1959 ساخته شده تا از سنگال و چه پس از آن فرانسه در سودان. دو کشور در ابتدا در نظر گرفته شده به شکل یک اتحادیه اما پس از اختلاف معنی داری بین Léopold Sédar سنگور به سنگال رئیس شورای فدرال و Modibo Keita خود در سودان نخست وزیر و مقامات در داکار خارج از فدراسیون و اعلام استقلال در آگوست 20. مقامات در باماکو به دنبال کت و شلوار یک ماه بعد.

Rosemary Anieze, wearing the sash of "Miss Independence," is popular as she parades outside the National Stadium in Lagos, Sept. 28, 1960, after winning the title from 15 other contestants in Nigeria.
رزماری Anieze پوشیدن ارسی از "از دست استقلال" است که به عنوان محبوب او رژه در خارج از استادیوم ملی در لاگوس سپتامبر. 28, 1960, پس از برنده شدن در این عنوان از 15 مسابقه دیگر در نیجریه. © AP Photo

نیجریه – اکتبر 1. تقسیم یک فدراسیون از سه منطقه شمال شرق و غرب – توسط Lyttleton قانون اساسی از سال 1954 نیجریه با جمعیت 34 میلیون بود در حال حاضر به عنوان غول از قاره آفریقا. به عنوان به زودی به عنوان استقلال اعلام شد در اکتبر 1, این مستعمره سابق بریتانیا مجبور شد برای مقابله با آن عمیق قومی و مذهبی بخش است که به سرعت تبدیل شد به علت بی ثباتی سیاسی.

موریتانی – نوامبر 28. موریتانی اعلام استقلال خود را با وجود مخالفت از مراکش و اتحادیه عرب است. در قانون اساسی این کشور تاسیس شده در سال 1964 راه اندازی ریاست جمهوری رژیم با نخست وزیر ولد Daddah تبدیل شدن به رئیس جمهور است. او همچنان در قدرت تا سال 1978.



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب