روزنامه نگاران استراليائی از چين به دلیل نگرانی های امنيتی تخليه شدند

صادر شده در تاریخ: 08/09/2020 - 03:52 سازمان صدا و سیمای استرالیا روز سه شنبه گزارش داد که دو تن از خبرنگاران

توسط NEWSPISHGAMANNN در 18 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 08/09/2020 - 03:52

سازمان صدا و سیمای استرالیا روز سه شنبه گزارش داد که دو تن از خبرنگاران برجسته خارجی استرالیا در چین پس از آن که به طور جداگانه از سوی وزارت امنیت دولتی چین مورد بازجویی قرار گرفتند، برای امنیت خود به خانه شت کرده اند.

تبلیغات
ادامه

به گزارش ای بی سی و AFR، خبرنگاران چین برای ای بی سی و بررسی مالی استرالیا در حالی که دیپلمات ها با مقامات چینی مذاکره می کردند به دنبال سرپناه در سفارت استرالیا در پکن و کنسولگری در شانگهای بودند تا به آنها اجازه خروج از کشور را دهند.

AFR در گزارشی اعلام کرد که این دو روزنامه نگار - بیل بیرتلز ای بی سی و مایکل اسمیت AFR - از خروج از چین منع شده بودند تا اینکه به پرسش های مربوط به شهروند بازداشت شده استرالیایی و لنگر تلویزیونی چنگ لی پاسخ دادند.

در گزارش AFR آمده است که به هر دو روزنامه نگار گفته شد که در تحقیق در مورد چنگ، لنگر تجاری بلندپایه در تلویزیون دولتی چین، که توسط مقامات بازداشت شده است، «افراد مورد علاقه» هستند.

این روزنامه نگاران دوشنبه شب از چین پرواز کردند و صبح روز سه شنبه در پی آنچه پخش کننده عمومی ای بی سی آن را «موضع گیری دیپلماتیک فوق العاده» نامید، وارد سیدنی شدند.

بیرتلز در فرودگاه سیدنی به خبرنگاران گفت بسیار ناامید کننده است که تحت «آن شرایط» چین را ترک کنیم.

او می گوید: «اما این یک گردباد بود و تجربه به خصوص خوبی نبود.»

ای بی سی گفت در پی توصیه های دولت استرالیا، بیرتل ها را به استرالیا بازگرداند.

The Australian Financial Review said in a statement the two journalists were "going about their normal reporting duties". افزود که این حادثه «تاسف آور و ناراحت کننده بود و به نفع یک رابطه تعاونی بین استرالیا و چین نیست».

روابط استراليا و چين در سال جاری در پی درخواست های کانبرا برای تحقيقات مستقل بين المللی در مورد منبع همه گير کروناویروس ترش شده است.

پکن از این اقدام خشمگین شد و از آن زمان واردات گوشت گاو استرالیا را مسدود کرده، تعرفه های دامپینگ را بر جو استرالیا قرار داده و تحقیقات ضد دامپینگ در مورد شراب استرالیا را آغاز کرده است.

(رویترز)



tinyurlv.htclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن