بحرین امارات را در عادی سازی روابط با اسرائیل دنبال می کند

بحرین در موافقت با عادی سازی روابط با اسرائیل در روز جمعه به امارات متحده عربی پیوست، اقدامی که تا حدودی از طر

توسط NEWSPISHGAMANNN در 22 شهریور 1399

بحرین در موافقت با عادی سازی روابط با اسرائیل در روز جمعه به امارات متحده عربی پیوست، اقدامی که تا حدودی از طریق ترس های مشترک از ایران به وجود آمد، اما اقدامی که تهدید می کند فلسطینی ها را بیشتر منزوی خواهد کرد.

تبلیغات
ادامه

کاخ سفید می گوید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این خبر را پس از صحبت تلفنی با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توییت کرد.

ترامپ در دفتر بیضی به خبرنگاران گفت: «این واقعاً یک روز تاریخی است.» به اعتقاد او کشورهای دیگر کت و شلوار را دنبال خواهند کرد.

یکی دیگر از دستیابی به موفقیت تاریخی امروز! دو دوست بزرگ ما اسرائیل و پادشاهی بحرین توافق به توافق صلح - دومین کشور عربی به صلح با اسرائیل در 30 روز!

— دونالد جی ترامپ (@realDonaldTrump) سپتامبر 11, 2020

آمریکا، بحرین و اسرائیل در بیانیه مشترکی اعلام کردند: باز کردن گفت وگو و روابط مستقیم بین این دو جامعه پویا و اقتصاد پیشرفته به تحول مثبت خاورمیانه و افزایش ثبات، امنیت و رفاه در منطقه ادامه خواهد داد.

یک ماه پیش، همنوع بحرین در دولت عربی خلیج فارس، امارات متحده عربی، موافقت کرد که روابط خود را با اسرائیل بر اساس یک معامله با میانجیگری آمریکا که قرار است در مراسم کاخ سفید به میزبانی ترامپ در ۱۵ سپتامبر امضا شود، عادی کند.

در مراسم اسرائیل و امارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات حضور خواهند داشت. در این بیانیه مشترک آمده است که عبداللطیف ال زایانی وزیر امور خارجه بحرین به آن مراسم خواهد پیوست و «اعلامیه تاریخی صلح» را با نتانیاهو امضا خواهد کرد. نتانیاهو روز جمعه گفت تصمیم بحرین «دوران جدیدی از صلح» است.

نتانیاهو در یک بیانیه ویدئویی اعلام کرد: «سال های طولانی ما در صلح سرمایه گذاری کردیم و اکنون صلح روی ما سرمایه گذاری خواهد کرد، سرمایه گذاری های واقعا بزرگی در اقتصاد اسرائیل به ارمغان خواهد آورد - و این بسیار مهم است.»

هند الوتیبه سخنگوی وزارت امور خارجه امارات به بحرین و اسرائیل تبریک گفت و گفت که «دستاورد قابل توجه و تاریخی دیگری را مشخص کرده است که کمک زیادی به ثبات و رفاه منطقه خواهد کرد.»

اما فلسطینی ها از ترس این حرکت های امارات و اکنون بحرین موضع دیرینه پان عرب را تضعیف خواهد کرد که خواستار خروج اسرائیل از خاک اشغالی و پذیرش دولت فلسطین در ازای روابط عادی با کشورهای عربی است.

بيانيه ای که به نام رهبری فلسطينيان صادر شد، اين توافق را به عنوان خيانت به علت فلسطينيان محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «رهبری فلسطین این گام برداشته شده توسط پادشاهی بحرین را رد می کند و از آن می خواهد به دلیل آسیب بزرگی که به حقوق مسلم ملی مردم فلسطین و اقدام مشترک اعراب وارد می کند، بلافاصله از آن عقب نشینی کند.»

وزارت امور خارجه فلسطین گفت سفیر فلسطین در بحرین برای رایزنی فراخوانده شد.

در غزه، حازم قاسم سخنگوی حماس گفت تصمیم بحرین برای عادی سازی روابط با اسرائیل «نشان دهنده آسیب شدیدی به علت فلسطین است و از اشغال حمایت می کند.»

حسین امیر عبداللهیان، مشاور ویژه امور بین الملل رئیس مجلس ایران، این تصمیم بحرین را خیانتی بزرگ به علت اسلامی و فلسطینیان نام برد.

این مقام مسئول در توئیت خود نوشت#Bahrain رهبران بی رویه در امارات متحده عربی نباید راه را برای طرح های صهیونیستی هموار کنند.

چشم به عربستان

کاهش روابط با اسرائیل در میان پشت پرده ترس های مشترک از تهدید ایران به منطقه اتفاق می افتد. بزرگترین سوال اکنون این است که آیا عربستان سعودی که یکی از با نفوذترین کشورهای خاورمیانه و متحد نزدیک آمریکا است، کت و شلوار را دنبال خواهد کرد یا خیر؟

دولت ترامپ تلاش کرده است دیگر کشورهای عربی سنی از جمله عربستان سعودی را برای درگیر شدن با اسرائیل به هم کند. ریاض تا کنون علامت داده است که آماده نیست.

اين توافقات در حالی صورت می گیرد که ترامپ جمهوريخواه به دنبال دوره دوم در سوم نوامبر است و جو بايدن کانديدای دمکرات را در چند نظر سنجی دنبال می کند. سیاست خارجی در مبارزات انتخاباتی رقم برجسته ای نداره، اما ترامپ مشتاق است حتی در حالی که صابران را علیه ایران تکان می دهد، خود را به عنوان یک صلح طلب مطرح کند.

حرکت های طرفدار اسرائیل ترامپ تا حدودی به عنوان تلاشی برای تقویت درخواست تجدید نظر او از رای دهندگان مسیحی انجیلی که بخش مهمی از پایگاه سیاسی او ست، دیده شده است.

زاها حسن، همکار بازدید کننده در اوفسط کارنگی برای صلح بین المللی گفت این اقدام بحرین برای فلسطینیان «به ویژه ناراحت کننده» است.

وی گفت: این اقدام نمی توانست بدون چراغ سبز عربستان اتفاق بیفتد. وی تصریح کرد: عادی سازی تحت فشار است اما به دلیل جایگاهی که به عنوان متولی مکان های مقدس اسلام و محبوبیت آن در سطح خیابان دارد نمی تواند.

"بحرین به عنوان تسلی پیشنهاد شد که عربستان سعودی را در فضل های خوب ترامپ نگه خواهد داشت."

در اتحادیه عرب روز چهارشنبه فلسطینی ها به دنبال آن بودند اما محکومیت توافق امارات و اسرائیل را از اعضای همکار خود به دست نخواهند آورد. با این حال آنها حمایت مجدد عربستان سعودی را به خاطر حق دولتی شدن شان تأمین کردند.

روز جمعه سفارت عربستان سعودی در واشنگتن به پرس و جوهاست که آيا سفير آن کشور يا يک نماينده ديگر عربستان سعودی در مراسم امضای روز سه شنبه شرکت خواهد کرد يا نه، پاسخ نداد.

بحرین که یک ایالت جزیره ای کوچک است، مقر منطقه ای نیروی دریایی آمریکا را در خود قرار داده است. ریاض در سال ۲۰۱۱ سربازانی را برای کمک به فرونشاندن یک شورش به بحرین فرستاد و در کنار کویت و امارات در سال ۲۰۱۸ به بحرین پیشنهاد کمک مالی اقتصادی ۱۰ میلیارد دلاری را داد.

معامله روز جمعه بحرين را چهارمين کشور عربی می کند که از زمان تبادل سفارتخانه ها با مصر و اردن دهه ها پيش به چنين توافقی با اسرائيل دست یافته است.

هفته گذشته بحرین گفت به پروازهای بین اسرائیل و امارات اجازه خواهد داد از حریم هوایی خود استفاده کنند. این در پی تصمیم عربستان سعودی برای اجازه دادن به یک هواپیمای مسافربری تجاری اسرائیلی برای پرواز بر فراز آن در راه امارات صورت گرفت.

آمريکا، اسرائيل و امارات از رهبران فلسطينيان خواسته اند دوباره با اسرائيل درگير شوند. مذاکرات آخرین بار در سال ۲۰۱۴ بین اسرائیلی ها و فلسطینیان از هم پاشید و محمود عباس رئیس جمهور فلسطین بیش از دو سال است که از داشتن برخوردهای سیاسی با کاخ سفید ترامپ خودداری کرده و آن را به جانبداری طرفدار اسرائیل متهم کرده است.

روز جمعه داماد و مشاور ارشد ترامپ جارد یانگ به خبرگزاری رویترز گفت: «همه در منطقه فقط بر سر رهبری فلسطین پایین هستند. رهبری فلسطین مدام با اقدام به شیوه ای که هستند، پرونده خود را کمتر و کمتر مرتبط می کند.»

(رویترز)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن