پليس بلاروس ده ها معترض را در تجمع ضد لوکاشنکو دستگير کرد

صادر شده در تاریخ: 12/09/2020 - 18:27 پليس بلاروس روز شنبه ده ها معترض را در حالی بازداشت کرد که هزاران نفر د

توسط NEWSPISHGAMANNN در 23 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 12/09/2020 - 18:27

پليس بلاروس روز شنبه ده ها معترض را در حالی بازداشت کرد که هزاران نفر در مينسک پايتخت تجمع کردند و خواستار آزادی يک رهبر اپوزيسيون زندانی شدند که تازه ترين آنها در موجی از اعتراضات دسته جمعی در پی يک انتخابات مورد اختلاف است.

تبلیغات
ادامه

ماریا کولسنیکووا ۳۸ ساله پس از آن که دیگران یا زندانی شدند یا مجبور به خروج از کشور شدند، از جمله سوتلانا تسیخانوسکایا که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری را در انتخابات ریاست جمهوری به چالش کشیده بود، به عنوان یک چهره کلیدی اپوزیسیون ظهور کرده است.

معترضان می گويند انتخابات ۹ اوت برای دادن يک برد زمين لغزش تلفنی به لوکاشنکو تقلب شد و تسيخانوسکايا - که از آن زمان به ليتوانی گريخته است - برنده واقعی بود. لوکاشنکو که ۲۶ سال است در قدرت است، اين موضوع را تکذيب می کند و گفته است قدرت های خارجی در پشت اعتراضات قرار دارند.

یک شاهد رویترز می گوید دست کم پنج هزار معترض که بسیاری از آنها زن بودند، روز شنبه در مرکز مینسک تجمع کردند و در اشاره به لوکاشنکو شعار «برو!» و «ماشا» - جایگزین مشترک ماریا - در حمایت از کولشنیکووا سر دادند.

یکی از شعارهایی که در میان جمعیت برگزار شد، خواند: «سوتا رئیس جمهور من است، ماشا ملکه من است.»

به گفته این شاهد، پلیس بازداشت مردم را اندکی پس از آغاز اعتراضات در ساعت ۱۲۰۰ به وقت گرینویچ آغاز کرد و تنها در ساعت اول تجمع دست کم ۴۰ نفر را در وانت های پلیس قرار داد.

کولشنیکووا اوایل هفته گذشته پس از دیده شدن ربودن از خیابان های مینسک و به داخل یک ون توسط مردان نقابدار به مرز اوکراین رانده شد.

به گفته دو دوست که با او بودند، او با پاره کردن گذرنامه اش به قطعات کوچک و پرتاب آن از پنجره ماشین از اخراج از بلاروس جلوگیری کرد. او هم اکنون در مینسک بازداشت شده است، و به اتهام تلاش برای به دست گرفتن غیرقانونی قدرت با یک دوره زندان طولانی بالقوه مواجه است.

تسیخانوسکایا که به جای شوهر شناخته شده اش که پیش از انتخابات بازداشت شده بود در برابر لوکاشنکو ایستاد، روز شنبه خواستار آن شد که پلیس از سرکوب مخالفت ها دست بردارد.

او در بیانیه ای اعلام کرد: «خشونتی که شما به زنان می کنید شرم آور است.» "هر کسی که علیه معترضان مسالمت آمیز مرتکب جرم شود، فراخوانده خواهد شد تا پاسخ دهد."

(رویترز)



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن