اتحادیه اروپا در واکنش به مسمومیت نیروی دریایی بر سر تحریم ها علیه روسیه دست و پنجه نرم کرد

صادر شده در: 08/09/2020 - 09:48اصلاحشده: 08/09/2020 - 09:51 کشورهای اروپائی تحريم های تنبيهی عليه روسيه را به

توسط NEWSPISHGAMANNN در 18 شهریور 1399

صادر شده در: 08/09/2020 - 09:48اصلاحشده: 08/09/2020 - 09:51

کشورهای اروپائی تحريم های تنبيهی عليه روسيه را به اتهام حمله عامل اعصاب به الکسی نوالنی رهبر اپوزيسيون تهديد کرده اند، اما تصميم هماهنگ با توجه به منافع در خطر، رسیدن به آن دشوار خواهد بود.

تبلیغات
ادامه

دولت های غربی متحد هستند -- حداقل در خشم -- بیش از آخرین در یک خط طولانی از سوء قصد علیه منتقدان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور.

و پرونده ناوالنی همچنین نگرانی های خاصی را به وجود می آورد چرا که پزشکان آلمانی می گویند استفاده از عامل عصبی نوویچوک را درگیر کرده است.

اتحادیه اروپا هفته گذشته استفاده از سلاح شیمیایی را به عنوان «نقض جدی قوانین بین المللی» محکوم کرد و به مسکو هشدار داد که ممکن است با «اقدامات مناسب، از جمله از طریق اقدامات محدودکننده» پاسخ دهد.

یک دیپلمات توضیح داد که «اقدامات محدودکننده» کد تحریم ها علیه افرادی است که پس از آن از سفر به اتحادیه اروپا منع خواهند شد و هر گونه دارایی ای که در بلوک منجمد نگه می دارند، خواهند داشت.

در حال حاضر سابقه ای برای چنین اقداماتی وجود دارد: در سال ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا چهار عضو سرویس اطلاعاتی نظامی GRU روسیه را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد.

این در پی حمله به سرگئی اسکریپال عامل سابق دونفره روسیه و دخترش که در مارس ۲۰۱۸ در شهر انگلیسی سالیسبری با نوویچوک مسموم شدند - مانند نوالنی در حال حاضر.

اما پرونده اسکریپال از یک لحاظ بسیار مهم متفاوت بود: این حمله در خاک یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو صورت گرفت، در حالی که ناوالنی در روسیه مسموم شد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته است که به «پاسخ بین المللی» نیاز است اما حاضر نشده است گمانه زنی کند که چه شکلی ممکن است به خود گیرد.

بدون 'تفنگ سیگار کشیدن'

استیون بلوکمنز، کارشناس قانون روابط خارجی اتحادیه اروپا در مرکز مطالعات سیاست اروپا مستقر در بروکسل، گفت یکی دیگر از تفاوت های کلیدی این است که پس از سالیسبری، مقامات بریتانیایی به زودی متوجه شدند ماموران GRU در بریتانیا بوده اند.

"در مورد ناوالنی شواهد پزشکی قانونی مبنی بر دخالت سرویس های اطلاعاتی روسیه وجود ندارد. تفنگ سیگار کشیدن هنوز گم شده است.»

اگر اطلاعات روسیه در مسمومیت دست داشته باشد، این می تواند منجر به تحریم های فردی شود، بلوکمنز گفت -- اما با توجه به اینکه در روسیه اتفاق افتاد، اثبات این امر دشوار خواهد بود.

بلوکمنز گفت تحریم ها علیه افراد باید از نظر قانونی تنگ آب باشد، چرا که می توان آنها را در دادگاه به چالش کشیدند و «تصور» برای توجیه آنها کافی نیست.

صرف این واقعیت که نوویچوک مورد استفاده قرار گرفت کافی نیست، اگرچه سم توسط ارتش شوروی توسعه یافته بود و آزادانه در دسترس نیست.

اتحاديه اروپا و ناتو هر دو خواستار تحقيقات مستقل بين المللی در مورد پرونده ناوالنی شده اند.

الیویه دورگانز، کارشناس تحریم شرکت حقوقی هیوز هابارد و رید می گوید: «توپ به مسکو ضربه خورده است و می گوید «یک تحقیق مستقل را به ما نشان می دهد، در غیر این صورت ما انفعال شما را به عنوان پذیرش گناه می گیریم».

تحریم های گسترده تر

احتمال دیگر می تواند تحریم های اقتصادی گسترده تری باشد که می تواند سیاسی تر باشد و نیاز به توجیه قانونی کمتری دارد.

پس از تیراندازی پرواز MH17 در درگیری اوکراین در سال ۲۰۱۴، اتحادیه اروپا یک سری کامل از چنین اقداماتی را علیه روسیه تحمیل کرد که علیه بانک های دولتی، واردات و صادرات اسلحه و صنعت نفت و گاز هدایت می شد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا اشاره کرد که بیانیه این بلوک در هفته گذشته «به صراحت به تحریم های اقتصادی اشاره ای نکرد بلکه به صراحت آن ها را رد نکرد.»

اما Blockmans گفت : این بعید است ، از آنجایی که آنها نیاز به تصویب به اتفاق آرا توسط تمام 27 کشور عضو ، و برخی در حال حاضر chafing در تاثیر اقدامات موجود در شرکت های خود را که می خواهند برای انجام کسب و کار با مسکو.

وی تصریح کرد: در این مورد فرض می کنم به دلیل روابط نزدیک تر اقتصادی و سیاسی با روسیه هیچ حمایت سیاسی از کشورهایی مانند ایتالیا یا مجارستان وجود نخواهد داشت. قبرس ممکن است پرت تر نیز باشد.»

پرونده ناوالنی همچنین خواستار پایان دادن به پروژه نورد استریم ۲، یک خط لوله ۱۰ میلیارد یورویی (۱۱٫۷ میلیارد دلار) شده است که قرار است محموله های گاز طبیعی روسیه را به آلمان دو برابر کند.

اين پروژه ماه هاست که پس از آن که واشنگتن برای اعمال تحريم هائی بر شرکت های درگير، از ترس رشد نفوذ روسيه، حرکت کرد، به تاخير افتاده است.

آلمان هم اکنون با تماس هایی مواجه است تا آن را به کلی رها کند.

(AFP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب