فرانسه از آمريکا خواست تحريم های ICC را که يک "حمله جدی" به دادگاه است، رها کند

صادر شده در تاریخ: 04/09/2020 - 01:24 فرانسه روز پنجشنبه انتقاد از تحريم های تنبيهی آمريکا بر دادستان ارشد دا

توسط NEWSPISHGAMANNN در 14 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 04/09/2020 - 01:24

فرانسه روز پنجشنبه انتقاد از تحريم های تنبيهی آمريکا بر دادستان ارشد دادگاه بين المللی جنائی را رهبری کرد و گفت واشنگتن به اين بدنه جهانی «حمله جدی» آغاز کرده است.

تبلیغات
ادامه

ICC که یک دادگاه چند جانبه ویژه است و برای تلاش برای نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه پرونده های بشریت راه اندازی شده است، به آخرین مسئله برای تقسیم اروپا و آمریکا در زمان رئیس جمهور دونالد ترامپ تبدیل شده است.

از زمان ایجاد آن، آمریکا هرگز اقتدار دادگاه را به رسمیت نشناخته است، اما اداره ترامپ گام بی سابقه ای را برای تحریم دادستان ارشد خود، فاتو بنسودا، روز چهارشنبه به همراه یکی دیگر از مقامات ارشد ICC بردارد.

ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفت: اقدامات اعلام شده در دوم سپتامبر به حمله جدی به دادگاه و کشورهای امضا کننده پیمان رم و فراتر از این چالشی برای چند جانبه گرایی و استقلال قوه قضائیه می رسد.

در مجموع ۱۲۰ ایالت در سال ۱۹۹۸ در پیمان رم ثبت نام کردند که پایه و اساس ایجاد ICC را چهار سال بعد گذاشت.

آمریکا بر خلاف شرکای غربی خود در میان آن ها نبود و آن را در کنار تعداد انگشت شماری از ایالت هایی مانند روسیه، چین و اسرائیل قرار می داد که اقتدار ICC را رد می کردند.

اتحاديه اروپا در واکنش به تحريم های تنبيهی آمريکا در روز پنجشنبه گفت از دادگاه در برابر تلاش برای تضعيف آن دفاع خواهد کرد.

پیتر استانو، سخنگوی جوزپه بورل، رئیس دیپلماتیک اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «دادگاه کیفری بین المللی با چالش های خارجی مداوم مواجه است و اتحادیه اروپا با مانع کردن کار نهادهای اصلی خود، در برابر تمام تلاش ها برای تضعیف نظام بین المللی عدالت کیفری محکم ایستاده است.»

دیده بان حقوق بشر گفت که این اقدام دولت ترامپ نشان از «بی اعتنایی فاحش به قربانیان بدترین جنایات جهان» دارد.

کاوشگر افغانستان

در قلب این اختلاف تلاش های دادستان بنسودا برای پیگیری تحقیقات در مورد جنایات جنگی ادعا شده در افغانستان است که می تواند سربازان آمریکایی را تلویحاً تلویحاً تلویحاً دنبال کند.

افغانستان یکی از امضاکنندگان ICC است که این قدرت را دارد که جدی ترین نقض حقوق بشر را زمانی بررسی کند که کشورهای عضو ن توانند یا تمایلی به به دست آوردن عاملان به دست عدالت ندارند.

ترامپ در ۱۱ ژوئن اجازه تحریم بر ICC را داده بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در آن زمان این نهاد را «دادگاه کانگورو» نامید، اعلام کرد که تحریم ها در قالب یخ دارایی ها وضع خواهد شد.

اين دادگاه که در گذشته به خاطر متمرکز کردن تلاش های خود بر کشورهای آفريقائی مورد انتقاد قرار گرفته است، اخيرا تحقيقاتی را در مورد فجایع ادعایی در ۱۲ کشور از جمله ميانمار و افغانستان گشوده است.

همچنين اسرائيل را با طرح تحقيقاتی در مورد ادعای جنايات جنگی در سرزمين های فلسطينی خشمگين کرده است.

ICC روز چهارشنبه در بیانیه ای تحریم های آمریکا را به عنوان «اعمال انهانه» که گفته می شود حمله به «عدالت کیفری بین المللی، و حاکمیت قانون به طور کلی تر» است، کوبید.

در سال ۲۰۰۲ کنگره آمریکا به اصطلاح «قانون تهاجم لاهه» را تصویب کرد که به رئیس جمهور آمریکا اجازه می داد نیروی نظامی را مجاز به آزادی هر پرسنل آمریکایی که توسط ICC نگهداری می شود، در تئوری تهاجم به شهر هلند که محل زندگی ICC است را امکان دهد.

نالیسم «آمریکای اول» ترامپ و مخالفت با نهادهای چند جانبه منجر به تنش با اتحادیه اروپا در مورد میزبان مسائلی از تجارت گرفته تا برنامه هسته ای ایران، تغییرات آب و هوایی و نقش اتحاد دفاعی ناتو شده است.

(AFP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن