يونان با جت های جنگنده جديد اسلحه می زند، در ميان افزايش تنش های ترکيه، فريگيت ها

صادر شده در تاریخ: 13/09/2020 - 09:12 نخست وزير يونان روز شنبه طرح های ارتقاء توانائی های دفاعی اين کشور، از

توسط NEWSPISHGAMANNN در 23 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 13/09/2020 - 09:12

نخست وزير يونان روز شنبه طرح های ارتقاء توانائی های دفاعی اين کشور، از جمله خريد هواپيماهای جنگنده جديد، فريگيت ها، هليکوپترها و سيستم های اسلحه را در ميان افزايش تنش ها با ترکيه بر سر حقوق منابع در شرق مديترانه برشمرد.

تبلیغات
ادامه

کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر این کشور در یک سخنرانی سالانه اقتصاد گفت یونان ۱۸ هواپیمای جنگنده جدید رافائل ساخت فرانسه را به دست خواهد آورد تا جایگزین جنگنده های سراب ۲۰۰۰ پیری خود شود، چهار بالگرد نیروی دریایی و چهار فریگیت جدید بخرد و چهار فریگیت دیگر را بازسازی می کند.

وی گفت نيروهای مسلح سلاح های جديد ضد تانک، اژدرهای جديد و موشک های هدايت شونده جديد و همچنین استخدام ۱۵ هزار نفر دیگر را در طول پنج سال آينده به دست خواهند آورد.

فرانسه از کسب رافائل استقبال کرد که اولین بار توسط یک کشور اروپایی بود.

در بیانیه وزارت نیروهای مسلح فرانسه اواخر روز شنبه آمده است: «فلورانس پارلی، وزیر نیروهای مسلح از انتخاب اعلام شده امروز میتسوتاکیس نخست وزیر برای به دست آوردن ۱۸ فروند هواپیمای رافائل استقبال می کند.»

"اين انتخاب... در این بیانیه آمده است که پیوند نیروهای مسلح یونان و فرانسه را تقویت می کند، و به آن ها اجازه خواهد داد همکاری های عملیاتی و استراتژیک خود را تشدید کنند.» در این بیانیه آمده است که قراردادی «در ماه های آینده» امضا خواهد شد.

متحدان اسمی ناتو، یونان و ترکیه واحدهای نیروی دریایی و هوایی را برای ابراز ادعاهای رقیب کشورها در مورد حقوق انرژی در شرق مدیترانه مستقر کرده اند. کشتی های نظرسنجی ترکیه و کشتی های مته همچنان به چشم انداز گاز در آب هایی که یونان و ملت جزیره اروپا قبرس مدعی حقوق انحصاری اقتصادی هستند، ادامه می دهند.

تنش فزاینده در دریا منجر به نگرانی هایی شده است که اوضاع می تواند به درگیری های مسلحانه مارپیچی کند.

"ما یک کشور صلح آمیز، آماده برای همکاری با همه... از جمله با ترکیه.» میتسوتاکیس در صحبت از شهر شمالی تسالونیکی گفت. وی گفت اگر ترکيه در مورد مشخص شدن مرزهای دريانوردی در شرق اژه اختلاف نظر داشته باشد، آنگاه می توان راه حلی در دادگاه بين المللی پيدا کرد.

ترکيه يونان را متهم می کند که سعی دارد سهم ناعادلانه ای از منابع دريانوردی و قبرس را به بی اعتنایی به حقوق قبرسی های ترکيه در جزيره تقسيم شده قومی بگيرد.

يونان و ترکيه در ميان موضع گیری های خود تمرينات دريايی رقيبی انجام داده اند. ترکيه روز جمعه تمرينات زنده آتش سوزی را که از روز شنبه آغاز می شود و تا روز دوشنبه بين سواحل جنوبی خود و شمال قبرس در حال دویدن است، اعلام کرد.

میتسوتاکیس با اشاره به اینکه نیروهای مسلح یونان در سال های اخیر در جریان رکود اقتصادی فاقد بودجه بوده اند، گفت: آنکارا هم اکنون بر تحریکات در اژه، تضعیف صلح در کل مدیترانه می افزاید. "زمان (آمده است) برای تقویت نیروهای مسلح به عنوان میراثی برای امنیت کشور."

آتن به اتحادیه اروپا فشار می آورد تا تحریم هایی را بر ترکیه اعمال کند مگر اینکه آنکارا کشتی تحقیقاتی خود به نام اوروک ریس را از منطقه شرق مدیترانه که یونان به عنوان فلات قاره ای خود ادعا می کند خارج کند.

نخست وزیر همچنین با اعلام برخی کاهش مالیات ها و تمدید یارانه ها به اقدامات اقتصادی برای مقابله با تاثیر همه گیر کروناویروس پرداخت. میتسوتاکیس می گوید این بسته اقتصادی تا ۶٫۸ میلیارد یورو (۸٫۱ میلیارد دلار) تزریق شده به اقتصاد اضافه می کند.

بخشی از هزینه های دفاعی اضافی و همچنین کمک به کسب و کارها با ۲٫۵ میلیارد یورو (۳ میلیارد دلار) تأمین مالی خواهد شد که یونان به تازگی در یک حراج اوراق قرضه مطرح کرده است.

نمایشگاه بین المللی تسالونیکی (TIF) که به دلیل صحبت میتسوتاکیس در سال جاری به دلیل کروناویروس لغو شد. او سخنرانی نخست وزیر سنتی در مورد اقتصاد را در مقابل مخاطبان محدودی ایراد کرد که همگی ماسک می پوشیدند و دوری اجتماعی را تمرین می کردند.

حدود ۵۰۰۰ نفر در خارج از محل سخنرانی دست به تظاهرات زد و پلیس ضد شورش را زیر نظر داشت. تظاهرات مشابهی در سال های گذشته به خشونت کشیده شده است، اما این بار نه.

(AP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب