يونان پس از آتش سوزی اردوگاه مهاجران موريا برای پناه دادن به هزاران نفر تقلا کرد

هزاران پناهجو در جزيره لسبوس يونانی روز پنجشنبه پس از سوختن بزرگترین اردوگاه این کشور در کنار جاده ها چادر می

توسط NEWSPISHGAMANNN در 20 شهریور 1399

هزاران پناهجو در جزيره لسبوس يونانی روز پنجشنبه پس از سوختن بزرگترین اردوگاه این کشور در کنار جاده ها چادر می زدند و مقامات برای مکان یابی سرپناه و جلوگیری از بحران بهداشتی مسابقه می دادند.

تبلیغات
ادامه

خانواده های ناامید، بسیاری با کودکان خردسال، شب دوم را در باز، بسیاری بدون چادر یا حتی ملافه اساسی سپری کردند.

فاطمه الحانی، زن سوری که به سختی وقت داشت اوراق هویت خود را قبل از اینکه شعله های آتش اردوگاه را فرا گیرد، می گوید: «ما همه چیز را از دست داده ایم، رها شده ایم، بدون غذا، آب یا دارو.»

تصاویر تلویزیونی خبرگزاری فرانسه نشان داد که برخی از بی خانمان های چشم بلری مجبور بودند برای آب و دیگر تدارکات به نزدیک ترین روستاها سفر کنند.

آتش سوزی اواخر روز سه شنبه در اردوگاه موريا، بدنام ترين تاسيسات مهاجران يونان، هزاران نفر را که برای ايمنی به باغ های اطراف زيتون فرار می کردند، فرستاد.

گائل کوکایی، پناهنده باردار ۲۱ ساله کنگو، گفت پلیس در جریان عملیات خاموش کردن آتش گاز اشک آور شلیک کرده است.

او می گوید: «ما در میان ما بچه داریم، پیرها، معلولان. چرا این عدم انسانیت.» او پرسید، به دنبال سرپناهی از خورشید کتک خوردن زیر یک درخت زیتون بود.

مقامات يونانی که در اين جزيره وضعيت اضطراری چهار ماهه اعلام کرده اند و در پليس ضد شورش اضافی پرواز کرده اند، گفتند ماموران برای حفاظت از آتش نشانان در برابر پناهجويانی که به سوی آنها سنگ پرتاب کرده اند، فرستاده شدند.

من با وزیر امور خارجه @GKoumoutsakos و به او از ادامه حمایت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از دولت یونان در کمک به کسانی که در اثر آتش سوزی موریا بی خانمان شده اند اطمینان دادم. ما در حال اعزام اقلام امدادی برای 12000 نفر هستیم و آماده کمک به سرپناه موقت و راه حل های طولانی مدت هستیم. pic.twitter.com/MCvQ9qTU01

— فیلیپو گراندی (@FilippoGrandi) سپتامبر 10, 2020

در حالی که هیچ به طور جدی صدمه ندید، فروغ بخش رسمی اردوگاه را که ۴۰۰۰ نفر را در خود داشت، نابود کرد.

وزارت مهاجرت روز پنجشنبه گفت آتش سوزی دوم اواخر روز چهارشنبه بيشتر اردوگاه باقی مانده را که ۸ هزار نفر ديگر در چادرها و بندهای موقت در اطراف محوطه زندگی می کردند، منهدم کرد.

این وزارتخانه گفت یک کشتی برای اسکان صدها نفر پیش از ورود مورد انتظار مارگاریتیس شیناس معاون کمیسیون اروپا برای بازرسی شرایط در این جزیره فرستاده شده است.

این وزارتخانه گفت: امروز تمام اقدامات لازم برای پناه دادن فوری به خانواده ها و افراد آسیب پذیر برای آغاز انجام خواهد شد.

استلیوس پتساس سخنگوی دولت گفت غذای دولت در نقاط جمع آوری مهاجران «با همکاری گروه های بشردوستانه» فراهم خواهد شد.

درخواست رئیس جمهور

این وزارتخانه می گوید دو کشتی نیروی دریایی یونان فضای خواب اضافی را فراهم خواهند کرد.

اما جورجوس کوموتساکوس، وزیر مهاجرت خردسال می گوید طرح هایی برای ساخت اردوگاه های موقت جدید به مقاومت محلی تبدیل شده است.

او به تلویزیون SKAI گفت: "ما با مشکل مقامات محلی و جامعه محلی (بیش از کجا) قرار دادن چادر به خانه این افراد مواجه هستیم."

در اوائل سال جاری، طرحی برای ساختن يک اردوگاه جديد در لسبوس پس از آن متوقف شد که مردم محلی برای جلوگيری از ساخت و ساز با پليس ضد شورش در اصيل شدند.

کاترينا ساکلاروپولو رئيس جمهوری يونان روز پنجشنبه گفت اوضاع بايد بدون "تاخير، مسئوليت، گريه های جنگی" مورد رسيدگی قرار گيرد.

«و عمدتاً اروپا نمی تواند چشم به چشم بچرشد. مسئله پناهندگان و مهاجرت در درجه اول یک مشکل اروپایی است.»

دولت گفت سه پرواز برای حذف ۴۰۶ خردسال بدون همراه از این جزیره و بازنشانی آن ها در تأسیسات «امن» در شمال یونان فرستاده است و افزود همه برای این ویروس آزمایش شده اند.

روز پنجشنبه گزارش شد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه بر سر ابتکاری برای اتحاديه اروپا توافق کرده اند که حدود ۴۰۰ خردسال را که پس از آتش سوزی بی خانمان شده اند، به دست آورد.

یک منبع نزدیک به این گفتگوها به خبرگزاری فرانسه گفت میزبانی پناهندگان جوان از موریا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته خواهد شد.

انتظار می رفت جزئيات اين طرح بعدا روز پنجشنبه از سوی مرکل که کشورش در حال حاضر رياست بلوک را بر عهده دارد، اعلام شود.

هنوز مشخص نیست که آیا ابتکار آلمان و فرانسه شامل ۴۰۶ خردسال بدون همراه است که یونان به آن اشاره کرده اند یا نه.

اقدامات کوید-۱۹

نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت روز چهارشنبه گفت پناهجویان به دلیل اقدامات قرنطینه ای که پس از آزمایش مثبت ۳۵ نفر در اردوگاه برای کروناویروس اعمال شد، آتش سوزی را آغاز کرده اند.

اداره بهداشت عمومی یونان EODY گفت هشت مورد از ۳۵ مورد مثبت به همراه تعداد قابل توجهی از تماس های نزدیک شان قرار گرفته و منزوی شده اند.

پاناگیوتیس آرکومانیاس، رئیس EODY روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت انتظار می رود کادر پزشکی سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه در لسبوس آزمایش بر روی پناهجویان و مردم محلی را آغاز کنند.

کشورهای اروپایی از آلمان تا نروژ - به همراه روسای اتحادیه اروپا - در حالی که خواستار تشدید اصلاحات فوری سیستم پناهندگی این بلوک می شود، با پیشنهادهای کمک پاسخ داده اند.

از زمان تبدیل شدن به یکی از دروازه های اصلی ورود مهاجران و پناهجویان به اروپا در سال ۲۰۱۵، یونان ده ها بازداشتگاه در سراسر کشور ساخته است.

اما با پذیرش دیگر ملت های اروپایی تنها یک ترفند کوچک از پناهندگان، هزاران نفر در اردوگاه های یونان در شرایط بهداشتی معمولا ً ناخوشایند به دام می افتند.

پناهنده کنگو گفت: من هفته هاست که دکتر ندیده ام.

او می گوید: «ما فاقد توالت، دوش بودیم و به عنوان زن، می ترسیدیم شب ها راه برویم. اما حالا من حتی بیشتر نگران آینده ام هستم.»

دولت محافظه کار یونان همچنین محدودیت های پناهندگی خود را سخت تر کرده و مزایای نقدی و مقررات اقامتی را برای دلسرد کردن مهاجرت بیشتر کاهش داده است.

فاطمه پرسید: «این اروپاست؟» پسر دو ساله اش را به چنگ آورد.

او با شکستن اشک گفت: «من به اندازه کافی داشتم، فقط می خواهم نوزادم در آرامش بزرگ شود.»

(فرانسه 24 با خبرگزاری فرانسه)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن