کاربرد های مختلف انواع سیم های لحیم و سیم های قلع در صنعت

انواع سیم لحیم با درصد قلع و سرب بیشتر سیم لحیم‌‌ها از ترکیبات قلع و سرب ساخته می‌شوند. قلع

توسط مدیر سایت در 9 آذر 1402

انواع سیم لحیم با درصد قلع و سرب

بیشتر سیم لحیم‌‌ها از ترکیبات قلع و سرب ساخته می‌شوند. قلع و سرب جزو مواد اصلی و پایه بوده که از دیرباز در بیشتر سیم لحیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. سیم لحیم با درصد قلع و سرب ۶۳ و ۳۷، جزو پرمصرف‌ترین انواع سیم لحیم به شمار می‌رود. با گذشت زمان و آشکار شدن عوارض سرب، بسیاری از کشورها استفاده از این ماده را در ساخت سیم لحیم ممنوع کردند. برای همین برخی از سیم لحیم‌ها به جای سرب از مواد جایگزینی چون نقره یا برنج ساخته می‌شوند.

انواع سیم لحیم را میتوان بر حسب وجود ماده سرب در آن دسته‌بندی کرد. سیم لحیم‌هایی که حاوی ماده سرب باشند، در دسته سیم لحیم سرب‌دار و سیم‌ لحیم‌هایی که فاقد ماده سرب باشند، در دسته لحیم‌های بدون سرب قرار می‌گیرند. بهترین سیم لحیم باید از دمای ذوب پایین و مناسبی برخوردار باشد و بتواند در زمان کوتاهی ذوب شود. از آنجایی که سیم لحیم با درصد قلع و سرب ۶۳.۳۷ از دمای ذوب پایینی برخوردار است، جزو بهترین سیم‌های لحیم شناخته می‌شود. دمای ذوب پایین سیم لحیم باعث می‌شود تا سیم خیلی سریع‌ در محل ذوب شده و اتصال برقرار گردد. این امر موجب می‌شود تا به قطعات برد آسیبی وارد نشود و از سوختگی و آسیب‌دیدگی آنها جلوگیری شود.
بهترین مارک سیم لحیم

سیم لحیم جزو محصولاتی است که در برندهای مختلفی در بازار موجود است. در حال حاضر دو برند بهینکس و آساهی جزو بهترین مارک‌های سیم لحیم هستند و درصد فروش زیادی از سیم‌های لحیم را به خود اختصاص داده‌اند. با این که هر دوی این برندها جزو با کیفیت‌ترین برندهای موجود در بازار به شمار می‌روند، اما از نظر قیمتی با هم تفاوت دارند. برند آساهی یک برند مالزیایی بوده که قیمت آن بر حسب نرخ دلار محاسبه می‌شود. اما برند بهینکس یک برند ایرانی و تولید داخلی است و قیمت پایین‌تری نسبت به آساهی دارد. برای همین بسیاری از افراد جهت کاهش هزینه‌های خود، از سیم لحیم بهینکس به جای سیم لحیم آساهی استفاده می‌نمایند.
مشخصات سیم لحیم خوب

سیم لحیم باید از نقطه ذوب پایینی برخوردار باشد و خیلی زود در محل اتصال ذوب شود. در صورتی که سیم لحیم دمای ذوب بالایی داشته باشد، زمان بیشتری برای ذوب آن نیاز است. این امر سبب می‌شود تا در حین ذوب شدن سیم لحیم، به قطعات حساس آسیب وارد شود. خصوصیت دیگر سیم لحیم خوب این است که باید از درصد قلع بالایی برخوردار باشد. وجود قلع بالا در سیم لحیم‌های سرب دار، باعث می‌شود تا میزان سرب در آن کاهش پیدا کرده و اشخاص در معرض آسیب‌های کمتری از ماده سرب قرار بگیرند.
جایگزین سیم لحیم

سیم لحیم یکی از ابزارهای مهم برای لحیم کاری و اتصال قطعات به هم است. در صورتی که این قطعه موجود نباشد، نمیتوان یک لحیم کاری با کیفیت و موفق انجام داد. برای همین افرادی که قصد انجام لحیم کاری دارند، باید از یک سیم لحیم مناسب جهت انجام این کار برخوردار باشند. با وجود اینکه نمیتوان جایگزینی برای سیم لحیم در نظر گرفت، اما عده‌ای معتقدند که میتوان از یک قطعه سیم مسی تک هسته‌ای (با قطر ۰.۵ سانتی‌متر) جهت این کار استفاده کرد. استفاده از سیم مسی برای این کار دردسرهای خود را دارد و ممکن است نتیجه مطلوبی را در برنداشته باشد. بنابراین به جای اینکه به دنبال جایگزین سیم لحیم باشید، سعی کنید از بهترین سیم لحیم‌های موجود در بازار برای مونتاژ و دمونتاژ قطعات خود استفاده نمایید.

جنس سیم لحیم

سیم لحیم از آلیاژهای قلع و سرب ساخته می‌شود. در این میان ترکیبات قلع و سرب در نسبت‌های ۶۰ درصد قلع و ۴۰ درصد سرب و همچنین ۶۳ درصد قلع و ۳۷ درصد سرب جزو رایج‌ترین درصدهای سیم لحیم شناخته شده‌اند. این لحیم‌ها در بازه دمایی ۳۶۱ تا ۴۲۱ درجه ذوب می‌شوند و هر چقدر درصد سرب سیم بیشتر باشد، نقطه ذوب سیم لحیم بالاتر خواهد بود. بنابراین هنگام خرید سیم لحیم، به درصد ترکیبات درج شده بر روی آن توجه داشته باشید. انواع لحیم را میتوان به سه نوع اصلی تقسیم کرد: پایه سرب، بدون سرب و فلاکس. با اینکه سیم لحیم‌های سرب‌دار عوارض زیادی دارند، اما قابل اعتماد هستند و با آنها میتوان لحیم کاری را به بهترین شکل ممکن انجام داد. بیشتر این سیم‌ها در اموری چون هوافضا یا الکترونیک پزشکی نسبت به دیگر انواع سیم لحیم ترجیح داده می‌شوند.
سیم لحیم کاری

جهت چسباندن قطعات به هم و یا اتصال قطعات به برد الکترونیکی، باید از سیم لحیم کاری استفاده کرد. کاربردهای این سیم بسیار گسترده بوده و از آن بیشتر در صنعت الکترونیک و مکانیک و ساخت تجهیزاتی چون رادیاتور، تعمیر و کار بر روی ورق‌های فلزی استفاده می‌شود. همچنین این ماده در اموری چون زیورآلات و ویترای نیز کاربرد دارد.

برای خرید سیم لحیم میتوانید به خرید سیم لحیم و قلع مراجعه کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن