ماکرون سياستمداران لبنانی را در حالی تحت فشار قرار داد که ضرب الاجل کابينه بالا می رود

صادر شده در تاریخ: 13/09/2020 - 17:58 دفتر او روز يکشنبه گفت امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه سياستمداران لب

توسط NEWSPISHGAMANNN در 24 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 13/09/2020 - 17:58

دفتر او روز يکشنبه گفت امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه سياستمداران لبنانی را تحت فشار قرار داده است تا به وعده های تشکيل دولت جديد در اين هفته عمل کنند و اين کشور را از بدترين بحران خود پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ خارج کنند.

تبلیغات
ادامه

رهبران لبنان در اول سپتامبر در جريان ديدار خود به ماکرون قول دادند که در حدود دو هفته کابينه ای از تکنوکرات ها را بدون وفاداری حزبی تشکيل خواهند داد تا به يک بحران فلج کننده اقتصادی که با انفجار بزرگی در بیروت در ۴ اوت بدتر شده است پايان دهند.

يک منبع رسمی گفت انتظار می رود مصطفی اديب نخست وزير تعيين شده روز دوشنبه طرح خود را برای کابينه به ميشل عون رئيس جمهوری ارائه دهد و به دنبال تسريع در روندی است که به طور معمول ماه ها طول می کشد تا وزارتخانه ها را تکان دهد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه بدون ارائه جزئیاتی در مورد هیچ گونه بحثی گفت: رئیس جمهور (فرانسه) به تماس های خود با بازیکنان مختلف سیاسی لبنان ادامه می دهد.

یکی از متحدان سیاسی بری می گوید ماکرون روز شنبه در تلاش برای حذف مانعی بر سر وزارت دارایی که به طور سنتی توسط شیعه ها کنترل می شود، مذاکرات تلفنی با نبیه بری، رئیس پارلمان، سیاستمدار ارشد شیعه انجام داد.

بری، رئیس جنبش امل، متحد گروه شیعه قدرتمند سیاسی و به شدت مسلح حزب الله، روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد گروه او با نحوه تشکیل کابینه مخالفت می کند و نمی خواهد به آن بپیوندد. اما او گفت برای ثبات ملت همکاری خواهد کرد.

بری به نگرانی در مورد عدم مشورت و آنچه او توسل به «اهرم خارجی» در تشکیل کابینه ناميد استناد کرد. همین عبارت روز یکشنبه در سخنرانی یکی دیگر از متحدان حزب الله به نام گبران باسیل سیاستمدار مسیحی مورد استفاده قرار گرفت.

نخست وزير تعيين شده، که يک اهل تسنن است، اظهار نظرهای عمومی کمی کرده است. اما منابع می گویند او می خواهد رهبری وزارتخانه ها را تکان دهد که سال هاست برخی از آنها توسط همین گروه ها کنترل می شود.

اهداکنندگان خواستار اصلاحاتی برای باز کردن میلیاردها دلار کمک شده اند که در ابتدا در سال ۲۰۱۸ تعهد شد اما هرگز پرداخت نشد.

هر دولتی به برکت جناح های اصلی مسیحی و مسلمان نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند که با نظام فرقه ای اشتراک قدرت لبنان مطابقت دارد.

فرانسه طرح راه مفصلی را برای مقابله با فساد و مشکلات دیگری که سیستم بانکی را فلج کرده و ارز را به دم اسپین فرستاده است، ترسیم کرده است.

منابع سياسی می گويند موضع برری در قبال کابينه پس از آن سخت شد که آمريکا تحريم هائی را بر متحدان حزب الله وضع کرد، گروهی که واشنگتن آن را يک گروه تروريستی می داند اما پاريس می گويد نقش سياسی مشروعی دارد.

(رویترز)



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن