ماکرون برای اعمال مجدد عراق 'حاکمیت' در اولین دیدار رسمی بغداد

صادر شده در تاریخ: 02/09/2020 - 08:22 امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در بغداد برای اولين ديدا

توسط NEWSPISHGAMANNN در 12 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ:

امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در بغداد برای اولين ديدار رسمی خود از پايتخت دست زد و اميدوار است علی رغم جوشیدن تنش های آمريکا و ايران به عراق کمک کند تا «حاکميت» خود را دوباره اعمال کند.

تبلیغات

ماکرون که مستقيما از سفری دو روزه به بيروت، پايتخت لبنان که بحران زده است، از زمان به قدرت آمدن مصطفی الکهمی نخست وزير در ماه مه، مهم ترين رهبر ديدار از عراق خواهد بود.

اين سفر تا شامگاه سه شنبه علنا اعلام نشد و مقامات در پاريس و بغداد به دلايلي امنيتی درب تنگاتنگ ترتيبات را نگه می دارند.

ماکرون در شب پایانی خود در بیروت اعلام کرد که به بغداد می رود «تا ابتکاری را در کنار سازمان ملل متحد برای حمایت از یک روند حاکمیت آغاز کند».

ماکرون روز جمعه پیش از خروج به لبنان به خبرنگاران گفته بود: «مبارزه برای حاکمیت عراق ضروری است.»

وی گفت عراقی ها که «آنقدر رنج می کشيدند» سزاوار گزینه هایی در کنار سلطه قدرت های منطقه ای یا افراط گرایی اسلام گرایان بودند.

«رهبران و مردمی هستند که از این موضوع آگاه هستند و می خواهند سرنوشت خود را در دست بخواهند. نقش فرانسه کمک به آنها برای این کار است.»

پس از آن که يک تهاجم به رهبری آمريکا صدام حسين ديکتاتور را در سال ۲۰۰۳ سرنگون کرد، عراق با امواجی از منازعه فرقه ای که شش سال پيش، پيش از آن که جهادگران با حمايت بين المللی مورد ضرب و شتم قرار گيرند، به گروه دولت اسلامی که سوته های کشور را تصرف می کردند، ويران شد.

در عین حال این کشور سال هاست که بین دو دوست اصلی خود ایران و آمریکا گرفتار شده است، اقدامی موازنه کننده که از زمان خروج واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از توافق چند جانبه هسته ای با تهران به طور فزاینده ای شکنجه شده است.

فرانسه از جمله ملت های اروپایی است که همچنان از حمایت کنندگان کلیدی توافق سال ۲۰۱۵ باقی مانده اند.

'اهمیت زیادی'

تنها در سال جاری، يک حمله هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا ژنرال ارشد ايرانی قاسم سليمانی را در بغداد کشت و باعث شد ايران عليه سربازان آمريکا در عراق موشک پرتاب کند.

گروه های مورد حمایت تهران مظنون به پرتاب شلیک راکت به منافع دیپلماتیک، نظامی و تجاری آمریکا در عراق در ماه های اخیر هستند.

عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کارتل نفت اوپک نیز با سقوط قیمت جهانی ضربه سختی خورده است و همه گیر کروناویروس اقتصاد شکننده خود را مجبور به غرق شدن حتی بیشتر کرد.

فرانسه به حمایت خود علامت داده است.

ژان ایو لو دریان دیپلمات ارشد در ماه ژوئیه به عراق سفر کرد و اصرار داشت بغداد «باید خود را از تنش های منطقه ای منحل کند».

در ۲۷ اوت فلورانس پارلي وزير دفاع فرانسه بر نياز به ادامه حمايت از نيروهای عراقی در مذاکرات خود با رهبران ارشد نظامی و سياسی تاکيد کرد.

قرار است روز چهارشنبه ماکرون هم با کاظمی و هم برهام صالح رئیس جمهوری که در سال ۲۰۱۹ در پاریس با آنها ملاقات کرد و هم میزبان دیگر چهره های سیاسی دیدار کند.

هوشام داوید، مشاور نخست وزیر عراق می گوید این دیدار «اهمیت زیادی خواهد داشت، چرا که این سومین دیدار مقامات فرانسوی در یک ماه است.»

بر خلاف اکثر مقامات خارجی، رئيس جمهوری فرانسه در اربيل، پايتخت منطقه خودمختار کردهای عراق، توقف نخواهد کرد. در عوض، نچيروان بارزانی رئيس جمهوری کرد قرار است برای گفتگو به بغداد سفر کند.

کمی بعد از کسب ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷، ماکرون سعی کرده بود بین شمال خودمختار کردها و دولت فدرال میانجی گری کند، اما اختلافات مالی و امنیتی دو طرف همچنان حل نشده باقی مانده است.

مقامات عراقی می گویند به احتمال زیاد هیچ اطلاعیه ای مبنی بر کمک های مالی یا نظامی جدید وجود نخواهد داشت.

فرانسه در تهاجمی که صدام را سرنگون کرد شرکت نکرد، اما به ائتلاف به رهبری آمریکا که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با داعش آغاز شد پیوست.

پيغام به آنکارا؟

در اوائل سال جاری و در پی شکست ارضی داعش و ظهور همه گیر کوید-۱۹، آخرین گروه سربازان فرانسوی مستقر در عراق به عنوان بخشی از ائتلاف بیرون کشیدند.

فرانسه برای گسترش روابط اقتصادی خود با عراق که از سوی شفافیت بین المللی در میان ۲۰ کشور فاسد جهان قرار دارد، تلاش می کند.

یکی از مقامات عراقی می گوید «ابتکار حاکمیت» ماکرون نیز پیامی غیر مستقیم به ترکیه بود.

آنکارا در ماه ژوئن دست به يک حمله هوائی و زمينی مرزی به شورشيان کرد در شمال عراق زد و بغداد را که آن را به عنوان نقض خاک عراق کوبید، خشمگین کرد.

تنش ها در حال حاضر بين فرانسه و ترکيه بر سر درگيری در ليبی، که هم پاريس و هم آنکارا ديگر را به دخالت، و اختلاف بر سر حقوق گاز فراساحلی در شرق مديترانه متهم کرده اند، بالا است.

دیدار رعد و برق ماکرون در پی مذاکرات شدید در لبنان صورت می گیرد - دومین دیدار او از زمان انفجار بزرگ ۴ اوت در بندر بیروت بیش از ۱۸۰ نفر را کشت.

او ماه گذشته ریاست یک کنفرانس کمک کننده در مورد لبنان را بر عهده داشت و گفت آماده خواهد بود در کنار جلسات سیاسی در ماه اکتبر یکی دیگر برگزار کند.

( فرانسه24 با خبرگزاری فرانسه)



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب