رهبران مديترانه آماده تحريم های اتحاديه اروپا در مورد ترکيه 'روياروئی' شدند

صادر شده در تاریخ: 10/09/2020 - 23:07 رهبران هفت کشور اروپائی در مديترانه روز پنجشنبه گفتند در صورتی که آنکار

توسط NEWSPISHGAMANNN در 21 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 10/09/2020 - 23:07

رهبران هفت کشور اروپائی در مديترانه روز پنجشنبه گفتند در صورتی که آنکارا از گفتگو در مورد افزايش تنش ها در دريا دوری کند، آماده اند از تحريم های اتحاديه اروپا عليه ترکيه حمایت کنند.

تبلیغات
ادامه

امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه به اميد پيدا کردن زمين مشترک پيش از اجلاس بعدی اتحاديه اروپا در ماه جاری ميزبان رهبران شش کشور ديگر اتحاديه اروپا از جمله رقيب منطقه ای ترکيه يونان برای اجلاسی در جزیره کورس بود.

ماکرون پیش از این اجلاس که دیگر متحد ناتو در شرق مدیترانه شریک نیست، خشم خود را علیه ترکیه در زمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور نشان داد و مردم آن با نحوه رفتار دولت در حال حاضر «سزاوار چیزی» متفاوت هستند.

فرانسه در مناقشه رو به رشد با ترکيه بر سر منابع هيدروکربنی و نفوذ دريايی در شرق مديترانه که ترس از درگيری شديدتر را برانگيده است، به شدت از يونان و قبرس حمایت کرده است.

ماکرون پس از گفتگو با رهبران ایتالیا، مالت، پرتغال، اسپانیا، یونان و قبرس در اقامتگاه پورتیچیو در خارج از آژاچیو پایتخت محلی، لحنی کمی ملایم تر اتخاذ کرد و گفت رهبران می خواهند در گفت وگو با ترکیه «با حسن نیت» دوباره شرکت کنند.

اما بیانیه نهایی رهبران به روشنی اعلام کرد که تحریم ها در صورتی روی میز است که ترکیه نتواند به «اقدامات رویارویی» خود پایان دهد.

در این بیانیه آمده است: «ما پشیمان هستیم که ترکیه به تماس های مکرر اتحادیه اروپا برای پایان دادن به فعالیت های یک جانبه و غیرقانونی خود در شرق مدیترانه و دریای اژه پاسخ نداده است.»

رهبران گفتند: ما حفظ می کنیم که در صورت عدم پیشرفت در درگیر کردن ترکیه به گفت وگو و مگر اینکه به فعالیت های یک جانبه خود پایان دهد، اتحادیه اروپا آماده است فهرستی از اقدامات محدودکننده تر را توسعه دهد.

"دييلي شريک نيست"

این بحران بر فهرست رو به رشدی از تنش های ترکیه و اروپا افزوده است که به ویژه بر سر مداخله نظامی آنکارا در لیبی، سیاست آن در سوریه و سرکوب مخالفان اردوغان در خانه است.

ماکرون پیش از آغاز اجلاس به خبرنگاران گفت: ما اروپایی ها باید با دولت رئیس جمهور اردوغان که امروز به شیوه ای غیرقابل قبول رفتار می کند، روشن و محکم باشيم.

وی گفت در حال حاضر ترکیه به دلیل رفتارش «دیگر شریک منطقه» شرق مدیترانه نیست.

ماکرون افزود که ترکیه «تحریکات را به شیوه ای تشدید کرده است که شایسته یک دولت بزرگ نیست. مردم ترکیه مردم بزرگی هستند و سزاوار چیز دیگری هستند».

اما وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخی به شدت کلمه شده، نظرات ماکرون را «مغرورانه» و نشانه ای «از ضعف و ناامیدی خودش» توصیف کرد.

فارتین آلتون، دستیار ارشد مطبوعاتی اردوغان، در توییت به ماکرون کش رفت و او را یک «می خواهم ناپلئون» در یک کمپین مدیترانه ای توصیف کرد.

از گوش دادن امتناع ميکنه

یورومد ۷ یک گروه غیررسمی از کشورهای مدیترانه ای اتحادیه اروپا است که گاهی به آن «باشگاه پزشکی» لقب داده می شود که اولین اجلاس خود را در سال ۲۰۱۶ برگزار کرد. ترکیه عضو نیست.

ترکیه بیش از نیم قرن است که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بوده است، هر چند تحلیلگران می گویند شکاف رو به رشد اردوغان و رهبران بلوک این چشم انداز را به طور فزاینده ای بعید کرده است.

ترکيه ماه گذشته يک کشتی اکتشافی را با حمایت فريگيت های نظامی در آب های بين يونان و قبرس مستقر کرد و باعث شد آتن با تمرينات دريايی به عنوان هشدار پاسخ دهد.

یکی دیگر از علل تنش بین فرانسه و همچنین متحدان اتحادیه اروپا و ترکیه لیبی بوده است که آنکارا از نظر نظامی در حمایت از دولت به رسمیت شناخته شده سازمان ملل متحد در طرابلس درگیر شده است.

>> تمرکز: تنش بین یونان و ترکیه در شرق مدیترانه افزایش می یابد

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان که پیش از اجلاس با ماکرون گفتگو می کرد، در روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: «اگر ترکیه پیش از آن از گوش دادن به عقل خودداری کند، چاره ای برای همکاران اروپایی ام به جز تحریم های قابل توجهی نمی بینم.»

پس از اين اجلاس، ميتسوتاکيس روز پنجشنبه از اتحاديه اروپا خواست پس از آن که آتش سوزی در اردوگاه مهاجران موريا هزاران پناهجو را بی خانمان کرد، «بحران مهاجرت» را در اولويت قرار دهد.

"اروپا باید از سخنان همبستگی به سمت سیاست اعمال همبستگی حرکت کند. ما باید بحران مهاجرت را در قلب بحث هایمان قرار دهیم و خیلی ملموس تر باشیم.»

رسانه های يونانی گفتند فروش احتمالی فرانسه از جت های جنگنده رافائل می تواند بر روی ميز باشد، به نشانه اتحاد فزاينده قوی پاريس و آتن. این موضوع در بیانیه مطبوعاتی مطرح نشد.

(AFP)

...

tinyurlv.htclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن