فلسطینی ها روابط بحرین و اسرائیل را به عنوان «چاقو در پشت» عادی کردند

علت فلسطينيان روز جمعه گفت پس از آن که بحرين در رد پای امارات متحده عربی دنبال شد و اعلام کرد روابط ديپلماتيک

توسط NEWSPISHGAMANNN در 22 شهریور 1399

علت فلسطينيان روز جمعه گفت پس از آن که بحرين در رد پای امارات متحده عربی دنبال شد و اعلام کرد روابط ديپلماتيک با اسرائيل را عادی می کند، بار دیگر از پشت با آنچه پيشتر متحد مورد اعتمادی تلقی کرده بود، چاقو خورده است. ایران و ترکیه که هر دو دشمن اسرائیل هستند، این اقدام را به شدت محکوم کردند.

تبلیغات
ادامه

معامله بحرين و اسرائيل که روز جمعه از سوی دونالد ترامپ رئيس جمهوری آمريکا در واشنگتن اعلام شد، بلافاصله خشم فلسطينيان را برانگيرد. یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین به خبرگزاری فرانسه گفت این «چاقو در پشت علت فلسطین و مردم فلسطین» است مانند معامله امارات و اسرائیل که ماه گذشته اعلام شد.

وزيران امور خارجه در اجلاس سران اتحاديه عرب ۲۲ نفره در اين هفته نتوانستند از يک فشار فلسطينيان برای محکوم کردن معامله عادی سازی ماه گذشته با ميانجيگری آمريکا بين اسرائيل و امارات متحده عربی عقب يونان بروند.

حنان اشراوی، مقام ارشد فلسطینی پس از اعلام معامله امارات و اسرائیل در ماه اوت، یکی از توییت های تلخ حنان اشراوی را خواند.

با توافقی که قرار است روز سه شنبه در کاخ سفيد امضا شود، امارات تنها به سومين کشور عربی، پس از مصر و اردن دهه ها پيش، تبديل خواهد شد که روابط کاملی با دولت يهودی برقرار می کند.

او در بیانیه ای که ترامپ در مورد معامله بحرین و اسرائیل توییت کرد، فاش کرد که مراسم امضای روز سه شنبه نیز با حضور مقامات بحرینی برگزار خواهد شد.

امارات تا حدودی از این اقدام خود به عنوان راهی برای متوقف کردن الحاق پیشنهادی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به شهرک سازی ها در بخش هایی از کرانه غربی اشغالی دفاع کرده است.

معامله اسرائیل و امارات آن طرح های الحاقی را «به حالت تعلیق درآورد» اما نتانیاهو اصرار کرده است که در درازمدت از روی میز خارج نیستند.

با وجود این، متحدان سنتی عرب فلسطینی ها یا از توافق عادی سازی با آمریکا و اسرائیل استقبال کرده اند یا در سکوت تأیید کرده اند و امیدوارند کشورهای عربی بیشتری کت و شلوار را دنبال کنند.

بهرین روابط خود را با اسرائیل عادی می کند: 'یک پیشرفت بزرگ برای اسرائیل'

'وخامت وحدت عرب'

ساری نوسیبه، یکی از مقامات ارشد سابق سازمان آزادی بخش فلسطین می گوید: «رهبری بسیار ناراحت است.»

وی می گوید: «اما فکر نمی کنم آنها بیشتر از گذشته از جهان عرب به طور کلی ناراحت شوند. فلسطینی ها همیشه شکایت کرده اند که جهان عرب آن طور که باید پشت سر آنها ایستادگی نکرده است.»

علت فلسطین در حال حاضر کمتر مرکزی شده بود چرا که این منطقه از آشوب های بهار عربی، جنگ سوریه و سلطنت خونین گروه جهادی دولت اسلامی تکان داده شده است.

در عین حال خصومت بین متحد آمریکا عربستان سعودی و ایران، رقیب مسلمان شیعه آن که از نیروهای نیابتی از سوریه تا لبنان حمایت می کند، عمیق تر شده است.

غسان خطیب تحلیلگر فلسطینی می گوید: «در جهان عرب انواع مشکلات وجود داشته است—اختلافات، انقلاب ها، جنگ های داخلی، تنش بین کشورهای مختلف عربی.»

"فلسطینی ها هم اکنون بهای وخامت وحدت عربی را می پردازند."

رام الله اعتبار به اصطلاح «اجماع عربی» را حفظ می کند و این تصور را که منزوی است رد می کند.

آن اجماع مدت هاست که برگزار شده است که کشورهای عربی تنها در صورتی روابط را عادی خواهند کرد که اسرائیل با تعدادی از شرایط دیدار کند.

یک تقاضا این است که اسرائیل از سرزمین هایی که در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب نشینی کند.

دیگری موافقت با یک کشور فلسطینی با بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن، و یک سوم برای یافتن راه حلی درست برای میلیون ها پناهنده فلسطینی و نوادگان آنها.

جبریل راجوب، یکی از مقامات ارشد فلسطینی می گوید: «امیدواریم کشورهای عربی به این اجماع متعهد بمانند.» جبریل راجوب، یکی از مقامات ارشد فلسطینی افزود که ولگرد از آن «به هیچ چیز منجر خواهد شد».

«کسانی که اجماع اعراب را نقض می کنند ... منزوی خواهد شد" در دراز مدت، او هشدار داد.

انتخاب طرف؟

یکی از دیپلمات های غربی که به شرط ناشناس ماندن صحبت می کرد، این نظر را در میان گذاشت که در حال حاضر «فلسطینی ها واقعاً راهی برای خروج ندارد، گیر کرده اند».

"آنها همچنین به خاطر کسانی که می خواهند از علت خود حمایت کنند، چه ترکیه باشد و چه ایران گیر کرده اند."

ایران هم اکنون با گروه های اسلامگرای مسلح در نوار غزه مانند حماس و جهاد اسلامی روابطی دارد و روابط کمی خنک تر با تشکیلات خودگردان فلسطین دارد.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد: حاکمان بحرین از این به بعد با جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان تهدیدی همیشگی برای امنیت منطقه و جهان اسلام شریک خواهند بود.

ایران دشمن طاق خود اسرائیل را به «دهه ها خشونت، کشتار، جنگ، ترور و خونریزی در فلسطین مظلوم و منطقه» متهم کرد.

علت فلسطین نیز حمایت از ترکیه را دریافت کرده است، یک قدرت منطقه ای به طور فزاینده ای با اسرائیل در تضاد است و از نظر نظامی از یک جناح رقیب در جنگ لیبی به امارات و مصر حمایت می کند.

آنکارا اواخر روز جمعه گفت از توسعه «نگران» است، و این معامله را «به شدت محکوم» کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: «این گام ضربه تازه ای به تلاش برای دفاع از علت فلسطین خواهد بود و اسرائیل را بیشتر جسور خواهد کرد تا به شیوه های غیرقانونی خود در قبال فلسطین و تلاش هایش برای دائمی کردن اشغال سرزمین های فلسطینی ادامه دهد.»

گفته می شود این اقدام بر خلاف تعهدات تحت ابتکار صلح عربی است— که خواستار خروج کامل اسرائیل از سرزمین های فلسطینی اشغال شده پس از سال ۱۹۶۷ - و سازمان همکاری های اسلامی است

با وجود واکنش ها، غسان خطیب تحلیلگر فلسطینی گفت فلسطینی ها باید فاصله خود را از ترکیه، ایران و همچنین قطر که عمیقا ً با دیگر قدرت های بزرگ خلیج فارس در تضاد است، حفظ کنند.

وی گفت: عاقلانه نیست که فلسطینی ها در درون تنش های منطقه ای و رقابت بین ابرقدرت های منطقه ای گرفتار شوند.

وی ادامه داد: اگر طرف ایران باشيد عربستان سعودی را از دست میدهيد. اگر از ترکیه جانبداري کني، يکي ديگم رو از دست ميدي.

"بهتر است فلسطینی ها فاصله امنی را از این ابرقدرت های مختلف منطقه ای حفظ کنند."

(فرانسه 24 با خبرگزاری فرانسه)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن