صربستان و کوزوو با عادی سازی روابط اقتصادی در مذاکرات با ميانجيگری آمريکا موافقت کردند

صادر شده در: 05/09/2020 - 07:49اصلاحشده: 05/09/2020 - 08:16 دشمنان سابق کوزوو و صربستان روز جمعه موافقت کردند

توسط NEWSPISHGAMANNN در 15 شهریور 1399

صادر شده در: 05/09/2020 - 07:49اصلاحشده: 05/09/2020 - 08:16

دشمنان سابق کوزوو و صربستان روز جمعه موافقت کردند که روابط اقتصادی را در یک معامله با میانجیگری آمریکا عادی کنند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک - اما عادی سازی سیاسی را در انتظار باقی می ماند.

تبلیغات
ادامه

دو طرف بیانیه ای را در دفتر بیضی کاخ سفید امضا کردند که متعهد به یک قایق اقدامات برای بهبود زیرساخت های حمل و نقل و گذرگاه های مرزی، کاهش تعرفه های تجاری و به اشتراک گذاشتن منابع انرژی و آب و اجرای توافقات قبلی در مورد باز کردن پیوندهای بزرگراهی و ریلی بود.

آنها همچنين به عنوان بخشی از تعهدات خود موافقت کردند که روابط خود را با اسرائيل بهبود بخشند. صربستان سفارت خود را از تل آويو به بيت المقدس منتقل خواهد کرد در حالی که کوزوو، که يک کشور اکثريت مسلمان است، رسما دولت يهودی را به رسميت خواهد شناخت.

به نوبه خود کوزوو که در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد، به رسمیت شناختن رسمی از اسرائیل به دست آورد.

ترامپ با آودالله هاتی نخست وزیر کوزوو و آلکساندار ووچیچ رئیس جمهور صربستان که در کنار او در دفتر بیضی نشسته بودند، گفت: «یک روز واقعاً تاریخی» است.

"با تمرکز بر ایجاد شغل و رشد اقتصادی، دو کشور توانستند به یک پیشرفت واقعی در همکاری های اقتصادی در سراسر طیف گسترده ای از مسائل برسند."

ترامپ فرستاده ویژه خود ریچارد گرنل را به خاطر گرد هم آوردن دو طرف، دو دهه پس از جنگ با جنگی که ۱۳٬۰۰۰ کشته بر جا گذاشت، ستود.

ترامپ در مورد این توافق گفت: «دهه ها طول کشید زیرا شما کسی را نداشتید که سعی کند این کار را انجام دهد.»

او می گوید: «دعوای زیادی بود و حالا عشق زیادی وجود دارد.» "اقتصاد می تواند مردم را گرد هم بیاورد."

'گام بزرگ'

ظاهرا ً به این دلیل که یکدیگر را به طور رسمی به رسمیت نمی شناسند، به نظر می رسید دو طرف اظهارات موازی قصد را امضا می کنند تا یک توافق رسمی دوجانبه.

اما یک مقام دولت ترامپ تاکید کرد که این پیمان بین دو طرف است.

رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: آنها روابط اقتصادی خود را عادی کرده اند.

وی گفت: درگیری صربستان و کوزوو چندین دهه است که ادامه دارد. آنها گیر کرده اند، سال هاست که قادر به جلو رفتن نیستند.»

هاتی گفت این معامله «گامی بزرگ» نسبت به دو طرف است که به یکدیگر به رسمیت شناختن رسمی دیپلماتیک اعطا می کنند.

صربستان از زمان اعلام استقلال کوزوو از به رسمیت شناختن خاک سابق خود خودداری کرده است.

اگرچه بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و قدرت های اروپایی هر دو را به رسمیت می شناسند، اما متحدان صربستانی چین و روسیه تأیید خود را از دولت کوزوو کنار گذاشته اند و مانع از پیوستن آن به سازمان ملل متحد شده اند.

دييلي سورپرايز نکن

ووچیچ هر چند گفت صربستانی ها یک توافق دوجانبه "با ایالات متحده" انجام داده اند، به طوری که هیچ به رسمیت شناختن به "شخص ثالث" کوزوو داده نشده است.

وی افزود: بازار مشترکی خواهیم داشت، دیگر با تعرفه ها شگفتی خواهیم داشت.

هاشم تاچی رئیس جمهور کوزوو در بیانیه ای از این توافق تمجید کرد و ترامپ را به خاطر پیشبرد علت «صلح، توسعه اقتصادی و آینده یورو-آتلانتیک» ستود.

کوزوو «اکنون باید به کار برای عضویت در سازمان های بین المللی و به رسمیت شناختن های جدید ادامه دهد، تا کشور ما در داخل و بین المللی به طور کامل تحکیم یابد.»

به نظر می رسید این توافقات یخی را که در سال ۲۰۱۸ هنگامی صورت گرفت که مذاکرات به رهبری اتحادیه اروپا پس از آن که صربستان تلاش کوزوو برای پیوستن به اینترپل را مسدود کرد، از هم پاشید.

که منجر به سیلی زدن کوزوو به تعرفه تجاری سنگین بر کالاهای صربستانی شد.

این توافقات شامل کمک قابل توجهی در پروژه های اقتصادی و زیربنایی از بانک واردات صادرات آمریکا و شرکت مالی توسعه بین المللی است.

هاتی ارزش حمایت آمریکا را بیش از یک میلیارد یورو (۱٫۱۸ میلیارد دلار) قرار داد.

هاتی می گوید: «تعهد روشنی از رئیس جمهور ترامپ و دولت او وجود دارد که تمام این پروژه ها ظرف یک سال شروع به اجرای آن می کنند.»

در همين حال کوزوو و صربستان موافقت کردند مبارزه تلخ خود را بر سر وضعيت بين المللی کوزوو به مدت يک سال به حال تعليق درآيند تا اجازه دهند توافقات اقتصادی اجرا شود.

صربستان فعالانه برای برخی از کشورهای صد پلاس که کوزوو را به رسمیت شناخته اند فشار آورد تا آن نعمت دیپلماتیک را پس بگیرد، چرا که کوزوو برای تأییدات رسمی تر دولتی شدن لوبی می کند.

(AFP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن