آمریکا به طور یک جانبه اعلام کرد تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران دوباره به اجرا در میآید

صادر شده در: 20/09/2020 - 03:46 آمريکا روز شنبه به طور يک جانبه اعلام کرد تحريم های سازمان ملل متحد عليه ايرا

توسط NEWSPISHGAMANNN در 30 شهریور 1399

صادر شده در: 20/09/2020 - 03:46

آمريکا روز شنبه به طور يک جانبه اعلام کرد تحريم های سازمان ملل متحد عليه ايران دوباره به اجرا در آمده است و قول داد کسانی را که آنها را نقض می کنند مجازات کند، در اقدامی که خطر افزايش انزوای واشنگتن بلکه تنش های بين المللی را به خطر می بيند.

تبلیغات
ادامه

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز آمریکا از بازگشت تقریبا ً تمام تحریم های سازمان ملل متحد که قبلاً فسخ شده بود بر جمهوری اسلامی ایران استقبال می کند.»

به گفته وی، این اقدامات از ساعت ۸ بعد از ظهر به وقت واشینگتن (یکشنبه ۰۰۰۰ به وقت گرینویچ) «به اجرا در آمد» بود.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز قول داد به هر کشور عضو سازمان ملل متحد که از تحریم ها تبعیت نمی کند «عواقبی» تحمیل کند، اگرچه یکی از تنها کشورهای جهان است که معتقد است در حال اجرا هستند.

این تهدید نیرومند است: کسانی که از سوی واشنگتن سرپیچی تلقی می شوند، از دسترسی به سیستم مالی و بازارهای آمریکا محروم خواهند شد.

پمپئو اظهار داشت: اگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد نتوانستند به تعهدات خود برای اجرای این تحریم ها عمل کنند، آمریکا آماده است از مقامات داخلی ما برای اعمال پیامدهایی برای آن شکست ها استفاده کند و اطمینان حاصل کند که ایران مزایای فعالیت ممنوعه سازمان ملل را درو نمی کند.

وی قول داد اقداماتی در روزهای آینده علیه «متخلفان» اعلام خواهد شد.

'ادعای دروغین'

ترامپ با ۴۵ روز رفتن تا انتخابات ۲ نوامبر می توانست در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه شنبه از آن اقدامات پرده برداری کند.

با این حال واشنگتن تقریبا در این مورد تنها است: تمام قدرت های بزرگ دیگر - چین، روسیه و همچنین همدمان اروپایی خود آمریکا - این ادعا را به چالش کشیده اند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه مشترکی که روز جمعه به شورای امنیت ارسال کردند و خبرگزاری فرانسه نسخه ای از آن را به دست آورده است، گفت: «هر تصمیم یا اقدامی که با دیدگاه نصب مجدد (تحریم ها) صورت گیرد، از اثر قانونی ناتوان خواهد بود.»

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گفت آمریکایی ها خود متوجه می شوند که این بیانیه یک «ادعای دروغین» است.

سازمان ملل چگونه به این ایستادگی دیدنی بین ابرقدرت پیشرو و بقیه سیاره رسید؟ برای پاسخ به آن، یکی باید حداقل یک ماه به عقب برگردد.

در اواسط ماه اوت، دولت ترامپ هنگامی که سعی کرد تحریم سلاح های متعارفی را که به تهران فرستاده می شود، که قرار بود در ماه اکتبر منقضی شود، در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکست تجدید نظر کرد.

پمپئو حمله ای به طور غیرمعمول به فرانسه، بریتانیا و آلمان انجام داد و آن ها را متهم به «کناره گیری از الله های ایران» کرد و در ۲۰ اوت اقدام جنجالبرانگیزی معروف به «اسنپ بک» را اعلام کرد که هدف آن برقراری مجدد تمام تحریم ها علیه تهران یک ماه بعد بود.

این تحریم ها در سال ۲۰۱۵ هنگامی لغو شد که ایران به توافق بین المللی امضا کرد تا به دنبال ساخت سلاح هسته ای ن باشد.

اما ترامپ گفت که توافق برجسته ای که باراک اوباما سلف خود مذاکره کرده بود، کافی نیست و آمریکا را در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج کرد، سپس تحریم های دوجانبه واشنگتن را تجدید و حتی تقویت کرد.

پیروت قانونی

در حال حاضر، ایالات متحده اصرار دارد که هنوز شرکت کننده در این توافق است که آن را از طوفان، اما تنها به طوری که می تواند گزینه "snapback" فعال است.

عملا هر عضو ديگر شورای امنيت با توانایی واشنگتن در اجرای اين پيروت قانونی اختلاف نظر دارد و شورا ديگر اين اقدام را انجام نداده است.

اما این گفت وگوی ناشنوایان بی مورد پیش رفته است: دولت ترامپ انگار تحریم های بین المللی در کار است، در حالی که بقیه جامعه بین المللی همچنان به عمل خود ادامه می دهند که انگار چیزی تغییر نکرده است.

واشنگتن در حال چکش زدن به خانه است که تحریم تسلیحاتی «به طور نامحدود» تمدید شده است و بسیاری از فعالیت های مربوط به برنامه های موشک های هسته ای و بالستیک تهران هم اکنون مشمول تحریم های بین المللی شده است.

اما یکی از دیپلمات های سازمان ملل متحد گفت: من چیزی نمی بینم که اتفاق بیفتد. "این فقط یک بیانیه خواهد بود. مثل کشیدن ماشه است و گلوله ای بیرون نمی آید.»

یکی دیگر از دیپلمات ها از اقدام «یک جانبه» آمریکا اسف بار کرد و گفت که «روسیه و چین نشسته اند، خوشحال هستند، پاپ کورن می خورند، تماشا می کنند» «سقوط عظیم بی ثبات کننده» بین واشنگتن و شرکای اروپایی اش.

اما اگر قرار بود آمریکا تهدید تحریم های ثانویه را انجام دهد، تنش ها می تواند به مارپیچی ادامه دهد.

(AFP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن