آیا ترش کردن روابط چین و استرالیا مجبور به تجدید نظر در تجارت خواهد شد؟

صادر شده در تاریخ: 08/09/2020 - 19:26 روابط چین و استرالیا روز سه شنبه پس از خروج بی درنگ آخرین روزنامه نگارا

توسط NEWSPISHGAMANNN در 18 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 08/09/2020 - 19:26

روابط چین و استرالیا روز سه شنبه پس از خروج بی درنگ آخرین روزنامه نگاران باقی مانده استرالیایی در چین همچنان رو به کاهش بود. این اقدام در پی اعمال تحریم های تجاری پکن علیه کالاهای استرالیایی صورت می گیرد که می تواند باعث تجدید نظر در اتکای اقتصادی دهه های طولانی استرالیا به چین شود.

تبلیغات
ادامه

این دو روزنامه نگار - بیل بیرتلز از صدا و سیمای استرالیا (ABC) و مایکل اسمیت از بررسی مالی استرالیا (AFR) - روز سه شنبه وارد سیدنی شدند. دولت استراليا به خبرنگاران هشدار داده بود با بالا گرفتن تنش ها بر سر يک شهروند ديگر استراليائی، چنگ لی، لنگر تلويزيونی، که به اتهام به خطر انداختن امنيت ملی بازداشت شده است، آنجا را ترک کنند.

AFR در بیانیه ای اعلام کرد که این دو مرد از خروج از چین نگهداری شده بودند تا اینکه در مورد چنگ مورد بازجویی قرار گرفت و افزود به آنها گفته شده است که در تحقیق در مورد همکارشان «افراد مورد علاقه» هستند. دیپلمات های استرالیایی در مورد خروج آنها مذاکره کردند.

این اولین بار پس از عادی سازی روابط استرالیا و چین در اوایل دهه ۱۹۷۰ است که هیچ روزنامه نگار استرالیایی در چین وجود ندارد.

ممنوعیت روزنامه نگاران استرالیایی بخشی از سرکوب گسترده تر چین علیه روزنامه نگاران غربی است که بیش از ده ها روزنامه نگار آمریکایی از نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشینگتن نیز هدف قرار گرفته اند.

برای استرالیا ، با این حال ، ramifications اجرا به خصوص عمیق و منعکس کننده باز کردن روابط با شریک تجاری خود را بالا.

او می گوید: «خیلی خیلی سیاسی احساس می شد. بیرتلز روز سه شنبه به تلویزیون ای بی سی گفت: «بسیار احساس می شد که یک توسل دیپلماتیک در رابطه گسترده تر استرالیا و چین است.»

پروفسور استیو تبانگ، مدیر موسسه SOAS چین در دانشگاه لندن به فرانسه 24 گفت که دولت استرالیا به احتمال زیاد در تعامل خود با چین که به جلو می رود محتاط تر و مشروط تر خواهد شد.

تسانگ می گوید: «دولت استرالیا خواهد دید که چین دوست خیرخواهی نبوده است که شاید فکر می کرد این طور است.»

دلار تجارت در خطر

چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا است - در ژوئن ۲۰۲۰ صادرات استرالیا به چین به رکورد ۱۴٫۶ میلیارد دلار (تقریباً ۹ میلیارد یورو) رسید و ۴۹ درصد از کل کالاهای صادر شده استرالیا را به خود ثبت رساند.

رکورد امسال با وجود تحریم هایی که پکن بر گوشت گاو، جو و زغال سنگ استرالیا اعمال کرد و تعرفه های ضد دامپینگ بیش از ۲۰۰ درصد بر شراب به دست آمد. تصور بر این بود که موانع تجاری پس از آن تلافی جویانه است که اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در ماه آوریل از رهبران جهان خواست از یک تحقیق مستقل در مورد رسیدگی چین به شیوع کوید-۱۹ حمایت کنند. پکن گفت اين اقدام استراليا «انگيزه سياسی» دارد.

دکتر پاک کی لی، مدرس ارشد دانشگاه کنت که در سیاست چین و روابط بین الملل تخصص دارد، گفت این فراخوان نقطه عطف عمده ای در روابط استرالیا با چین است.

دکتر لی گفت: «چه اشتباه باشد و چه نکنم، چین معتقد است که استرالیا مناقصه آمریکا را انجام می داد.» "اما استرالیا خود نگرانی ها را در مورد رفتار خارجی چین در دریای چین جنوبی و بیش از ادعای مداخله سیاسی چین در سیاست داخلی خود را از طریق دیاسپورای چینی افزایش داده است."

استراليا حتی در حالی که چين همچنان بر تحريم های تجاری انباشته می شود، از پاسخ تيت برای تات خودداری کرده است.

اما استرالیا در حال تردد محتاطانه آن را به عنوان "بسیاری از گزینه های قابل دوام دیگر برای صادرات کالا خود را ندارد و به آسانی نمی تواند مشتریان به غیر از وارد کنندگان چینی پیدا کنید"، دکتر لی می گوید.

در داخل استرالیا، بحث به شدت تفرقه انگیز شده است. در یک اردوگاه کسانی هستند که از روابط نزدیک تر با چین طرفداری می کنند که نگران سقوط اقتصادی برای استرالیا هستند. از سوی دیگر کسانی هستند که به پیگیری پکن برای منافع شخصی و خطرات وابسته شدن بیش از حد اقتصادی به تجارت چین استناد می کنند.

پروفسور تسانگ گفت خطراتی برای هر کشوری که متکی به تجارت عمدتا با یک شریک - و به ویژه در غیاب ارزش های دموکراتیک مشترک باشد- وجود دارد.

او می گوید: «این خطر برای هر کشوری وجود دارد که به شدت با یک شریک معامله می کند و ارزش های کشور در آن به اشتراک گذاشته نمی شود.»

تسانگ همچنین اشاره کرد که سبک تازه قاطعانه استیت کرافت چین - که به نام یک فیلم اکشن محبوب نامگذاری شده است - احساسات رقابت را نیز افزایش داده است.

وی گفت: مگر اینکه استرالیا یا هر کشور دیگری رویکرد «جنگجوی گرگ» چین به دیپلماسی را بپذیرد، قرار است عناصر خاصی از تنش وجود داشته باشد.

"چین راضی نخواهد بود مگر اینکه استرالیا بازی نقب زن دوم را به چینی ها بپذیرد."

روابط تیره و تار

دوستی لذت می برد بین استرالیا و چین شروع به باز کردن حتی قبل از همه گیر.

تلاش های چین برای سرکوب اعتراضات طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ منجر به درگیری های خیابانی در سیدنی و ملبورن بین دانشجویان سرزمین اصلی چین و دانشجویان هنگ کنگ شد. استرالیا در ابراز نگرانی از چین در مورد پاسخ خود به جنبش طرفدار دموکراسی هنگ کنگ، خطر صدمه زدن به یکی از بزرگترین درآمدداران صادراتی خود را - دانشجویان خارجی در دانشگاه های استرالیا، که در آن 200،000 دانشجویان چینی و نزدیک به 12،000 از هنگ کنگ ثبت نام کرده اند.

تصویر چین در سطح بین المللی ممکن است برای مدتی لکه دار باقی بماند، نه حداقل در میان استرالیایی های عادی.

در یک نظرسنجی موسسه لووی - "درک نگرش استرالیا به جهان" - گرفته شده قبل از فشار دولت استرالیا برای تحقیق در مورد ریشه های Covid-19، برداشت از چین در حال حاضر تحت "شیفت های بی سابقه".

بيش از نه نفر از هر ۱۰ استراليائی گفتند از دولت که برای پيدا کردن بازارهای ديگر برای کاهش وابستگی اقتصادی به چين کار می کند، طرفداری می کنند.

این نظرسنجی به این نتیجه رسید که «اعتماد به چین در پایین ترین نقطه خود در تاریخ [۱۶ ساله] این نظرسنجی قرار دارد و ۲۳٪ گفته اند که به چین اعتماد زیادی دارند یا تا حدودی «مسئولانه در جهان عمل کنند».

در حالی که شکستگی های دیپلماسی نگرانی های ثبات آینده رابطه اقتصادی چند دهه ای و متقابلا مرفه را بالا می برد، آنها همچنین حقایق ناراحت کننده ای را در مورد خرد عدم تنوع مشارکت های تجاری استرالیا افشا می کنند.

...


tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب