سازمان ملل متحد می گويد جهان نتوانست تمام اهداف تنوع زيستی را برآورده کند

صادر شده در تاریخ: 17/09/2020 - 01:03 سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفت کشورها قرار است تمام اهدافی را که يک ده

توسط NEWSPISHGAMANNN در 27 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 17/09/2020 - 01:03

سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفت کشورها قرار است تمام اهدافی را که يک دهه پيش خود را برای حفظ طبيعت و نجات تنوع زيستی حياتی زمين تعيين کرده اند، از دست دهند.

تبلیغات
ادامه

بر اساس ارزیابی WWF در این ماه، تاثیر بشریت بر جهان طبیعی در طول پنج دهه اخیر چیزی کم از فاجعه نبوده است: از سال ۱۹۷۰ نزدیک به ۷۰ درصد حیوانات وحشی، پرندگان و ماهی ها ناپدید شده اند.

سال گذشته هیئت سازمان ملل متحد در مورد تنوع زیستی IPBES هشدار داد که یک میلیون گونه با انقراض مواجه هستند چرا که فعالیت دست ساز در حال حاضر سه چهارم زمین روی زمین را به شدت تخریب کرده است.

در سال ۲۰۱۰، ۱۹۰ کشور عضو کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد متعهد به طرح نبرد برای محدود کردن آسیب های وارده به جهان طبیعی تا سال ۲۰۲۰ شدند.

20 اهداف طیف وسیعی از phasing از یارانه سوخت فسیلی به محدود کردن از دست دادن زیستگاه و حفاظت از سهام ماهی.

اما سازمان ملل متحد در آخرین چشم انداز تنوع زیستی جهانی خود که روز سه شنبه منتشر شد، گفت که یکی از این اهداف برآورده نخواهد شد.

آن لاریگاودری، دبیر اجرایی IPBES به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در حال حاضر به شیوه ای سیستماتیک، تمام انسان های زنده غیر انسانی را از بین می بریم.»

پیش از مجمع عمومی سازمان ملل متحد و یک سال بسیار مهم دیپلماسی برای طبیعت و آب و هوا، این ارزیابی گفت که هیچ یک از اهداف تنوع زیستی به طور کامل برآورده نخواهد شد، "تضعیف تلاش برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی".

انسان ها 'خطرناک ترین گونه'

همه گیر کروناویروس طرح هایی را برای دو اجلاس بزرگ تنوع زیستی در سال جاری، با مذاکرات COP15 و اتحادیه بین المللی حفاظت از کنگره جهانی طبیعت- که هر دو هدف آن افزایش تلاش های بین المللی حفظ طبیعت است- به سال 2021 عقب رانده شده است.

لاریگاودری گفت بحران بهداشت جهانی باید به عنوان فراخوانی بیدار کننده به رهبران جهان خدمت کند.

او گفت: "ما در مجموع درک بهتری داریم که این بحران با هر آنچه که می خواهیم در مذاکرات COP15 در چین بحث کنیم مرتبط است."

الیزابت ماروما مرما، دبیر اجرایی کنوانسیون تنوع زیستی به خبرگزاری فرانسه گفت جوامع تا اهمیت طبیعت بیدار می شوند.

"وضعیت با Covid بسیار واضح نشان داده است که جنگل زدایی، تجاوز انسان به وحشی... تاثیری در زندگی روز به روز ما دارد.»

"مردم متوجه شده اند که خطرناک ترین گونه ها ما، انسان ها هستیم و خود آنها باید نقش داشته باشند و صنعت را تحت فشار قرار دهند تا تغییر کنند."

ارزیابی می گذارد از مسیرهای معکوس از دست دادن طبیعت در طول دهه تا 2030، از جمله تغییرات گسترده به سیستم کشاورزی ما و کاهش زباله های مواد غذایی و مصرف بیش از حد.

اضطراری سیاره ای

GBO گفت که برخی پیشرفت ها در جهت حفاظت از طبیعت در دهه گذشته صورت گرفته است.

به عنوان مثال، میزان جنگل زدایی در مقایسه با دهه قبل حدود یک سوم کاهش یافته است.

دوره ۲۰ ساله از سال ۲۰۰۰ شاهد افزایش مناطق حفاظت شده از ۱۰ درصد زمین به ۱۵ درصد، و از ۳ درصد اقیانوس ها به حداقل ۷ درصد در حال حاضر بوده است.

اما از جمله خطراتی که برای طبیعت مفصل در این گزارش وجود دارد، ادامه شیوع یارانه سوخت فسیلی بود که نویسندگان آن سالانه در محدوده ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده اند.

دیوید کوپر، نویسنده اصلی ارزیابی GBO، گفت که بخش هایی از جامعه با «منافع موظب» وجود دارد که مانع از کاهش حمایت دولت ها از صنعت آلوده کننده می شود.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: (یارانه ها) برای تنوع زیستی مضر است و در بیشتر موارد در مجموع از نظر اقتصادی و اجتماعی مضر است.

اندی پورویس از وزارت علوم زندگی در موزه تاریخ طبیعی بریتانیا در واکنش به ارزیابی سازمان ملل متحد گفت که قرار است جهان تمام ۲۰ هدف حفاظت از طبیعت خود را از دست دهد.

او می گوید: «ما باید تشخیص دهیم که در شرایط اضطراری سیاره ای قرار داریم. اگر طبق معمول به کسب و کار ادامه دهیم، همه ما از کار می رویم.»

"این فقط این نیست که گونه ها از بین خواهند رفت، بلکه اکوسیستم ها برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بیش از حد آسیب خواهند دید."

(AFP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن