آموزش نگهداری از گیاه آپارتمانی آزالیا

گیاه آپارتمانی آزالیا با نام علمی Azalea از خانواده  Ericaceaeاست. زیستگاه اصلی آن شرق آمریکا و هندوستان

توسط NEWSPISHGAMANNN در 21 شهریور 1400

گیاه آپارتمانی آزالیا با نام علمی Azalea از خانواده  Ericaceaeاست. زیستگاه اصلی آن شرق آمریکا و هندوستان می باشد. به این گیاه گل صد تومانی و خرزهره هندی هم  گفته می شود. با اینکه شرایط نگهداری آزالیا در مقایسه با دیگر گیاهان آپارتمانی تا حدودی دشوار است. اما به خاطر گل های زیبایش مورد توجه مردم است. برای همین اگر قصد خرید این گیاه منحصر به فرد را دارید، ابتدا در رابطه با شرایط نگهداری آن در خانه اطلاعات کافی به دست آورید. سپس در صورت مطلوب بودن شرایط برای پرورش گیاه آزالیا اقدام به خرید آن از طریق سایت zoomarz.com کنید.  

مشخصات ظاهری گیاه آپارتمانی آزالیا

گیاه آپارتمانی آزالیا دارای بیش از 50 گونه مختلف است که هر کدام اندازه و فصل گلدهی متفاوتی دارند. هوای خنک تاثیر مهمی در گلدهی گیاه آزالیا دارد. چون در این هوا سریعتر وارد مرحله گلدهی می شود. گل های این گیاه زیبا صورتی، سرخابی و سفید می باشد. آزالیا دارای برگ های باریک و بیضی شکل است که به رنگ های سبز تیره قابل مشاهده هستند. این گیاهان با افزایش سن حالت درختچه ای پیدا می کنند. ارتفاع گیاه تقریبا به 50 سانتی متر می رسد. یکی از ویژگی های بارز این گیاه تصفیه هوا از هر گونه آلودگی است.

گیاه آپارتمانی

نحوه نگهداری از گیاه آپارتمانی آزالیا

آبیاری: گیاه آپارتمانی آزالیا به آبیاری متوسط تا زیاد نیاز دارد. زمانی به گیاه آب دهید که خاک خشک باشد.  فصل پاییز که رشد گیاه کم است و آزالیا به حالت خواب می رود باید دفعات آبیاری را کاهش دهید. اما در روز های گرم سال بسته به میزان نیاز گیاه به آن آب دهید. از دادن آب بیش از اندازه به گیاه خودداری کنید چون باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. اگر از آب لوله کشی برای آبیاری استفاده می کنید بهتر است که به مدت سه روز آب را در داخل ظرفی بریزید تا املاح آن ته نشین شود و بعد آب سطحی را در اختیار گیاه قرار دهید.

نور: گیاه آزالیا گیاهی نور دوست است. اما باید نور به طور غیر مستقیم به گیاه بتابد. نور مستقیم سوختن برگ ها و گلبرگ ها و ریزش غنچه ها را در پی خواهد داشت. در مقابل نور کم باعث رنگ پریدگی برگ ها و از بین رفتن جوانه های گل خواهد شد. در تابستان حتی می توانید گیاه را در سایه نگهداری کنید.

دما: گیاه آزالیا گیاهی گلدار است و کنترل دما مهمترین عامل در تولید گل است. زمان گلدهی باید دمای محیط خنک باشد. در دمای خنک زمان گلدهی هم افزایش می یابد. آزالیا در زمان تولید غنچه به 6-8 هفته هوای سرد نیاز دارد. دمای محیط در طول روز باید 15-18 و در طول شب 10 درجه سانتی گراد باشد. توجه کنید که در هوای گرم و خشک ریزش غنچه ها و چروکیده شدن برگ ها اتفاق می افتد. همچنین اگر در فصل پاییز گیاه در معرض سرما قرار بگیرد زودتر از زمان نرمال شکوفه تولید خواهد کرد. لذا باید دما را در طول دوره رشد و زمان استراحت آزالیا کنترل و بررسی کنید. گیاه آزالیا برای رشد به رطوبت بالایی احتیاج دارد که با غبار پاشی روزانه در فصل رشد و نمو گیاهی شاداب و سرسبز خواهید داشت.

خاک و کوددهی: گیاه آزالیا برای رشد به خاک های اسیدی با PH=4,5,6 نیاز دارد. گلدان گیاه را می توانید با مخلوطی از خاکبرگ، شن و پیت ماس پر کنید. بهترین کود برای آزالیا کودی است که برای دوره گلدهی و تقویت ساقه گیاه مناسب باشد. یکی از راه های آسان برای اسیدی کردن خاک آزالیا در خانه استفاده از تفاله چای در گلدان گیاه است. تفاله چای نه تنها خاک را اسیدی می کند بلکه باعث تقویت گیاه هم می شود. طبق مطالعات بهتر است که کودهای طبیعی برای کوددهی استفاده نکنید، چون باعث میزان اسیدیته خاک می شود. به جای آن می توانید با کودهای اسیدی و هوموس گیاه را تغذیه کنید. در اوایل پاییز که گیاه وارد دوره استراحت و کمون می شود و رشد آن کاهش می یابد باید کوددهی را متوقف کنید.

تکثیر: برای تکثیر و ازدیاد گیاه آپارتمانی آزالیا می توانید از روش های خوابانیدن و قلمه ساقه استفاده کنید.

گیاه آپارتمانی

 

گلدان: گلدان های سفالی به خاطر حفظ رطوبت بهترین گلدان برای کاشت گیاه آزالیا است. زمان تعویض و جابجایی گلدان می تواند هر 2-3 سال یکبار در فصل تابستان و اوایل پاییز صورت گیرد. اگر بخواهید آزالیا را هرس کنید، تا اوایل تیر ماه بهترین زمان برای هرس و اصلاح آن می باشد. بعد از این تاریخ گیاه زمان کافی برای تولید غنچه نخواهد داشت و به گیاهی با شاخ و برگ فراوان و بدون گل تبدیل می گردد.

آفات و بیماری های گیاه آپارتمانی آزالیا

قهوه ای شدن برگ ها: اگر برای تمیز کردن برگ ها از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کنید لکه های قهوه ای بر روی برگ های آزالیا مشاهده خواهید کرد. برای پاک کردن برگ ها می توانید از محلول شیر و آب استفاده نمایید.

خشک شدن برگ و گل ها: هوای گرم و خشک و آبیاری کم یا زیاد باعث می شود برگ ها و گل های آزالیا خشک شوند. با توجه به مطالب گفته شده باید گیاه را به طور منظم و دقیق آبیاری کنید.

بد شکل شدن گیاه: اگر شاخه های گیاه دراز و بد شکل می شوند، نشان می دهد آزالیا به هرس نیاز دارد.

ریزش برگ های جوان: عوامل مختلفی در این امر دخالت دارند. به عنوان مثال، کمبود مواد غذایی مانند آهن، خاک نامناسب، آبیاری بیش از اندازه، آبیاری با آب املاح دار مواردی هستند که هر کدام به تنهایی به مرور زمان باعث می شود برگ های جوان آزالیا ریزش کنند. لذا ابتدا باید علت را پیدا کنید و در رفع مشکل تلاش کنید.

مگس سفید: این حشره از شیره گیاه برای ادامه حیات استفاده می کند. با این کار باعث ضعیف شدن بنیه گیاه می شود. در برخی حالات حتی به مرگ گیاه می انجامد. حضور مگس سفید بر روی گیاه آپارتمانی آزالیا گاها باعث انتقال بیماری های ویروسی به گیاه می شود. برای جلوگیری از افزایش جمعیت مگس سفید باید از سموم حشره کش استفاده کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن