سقف شیبدار چیست؟ مجله مهندس پلاس

از معایب سقف تک بر می‌توان به غیرکاربردی بودن آن برای مناطق طوفان اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که پوشش نها

توسط NEWSPISHGAMANNN در 29 مرداد 1401
از معایب سقف تک بر می‌توان به غیرکاربردی بودن آن برای مناطق طوفان اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که پوشش نهایی سقف شیروانی از جنس ورق‌های فولادی باشد. باید پوششی روی سازه زیرسازی اجرا گردد تا بتواند عایق دمایی و رطوبتی را تا حد ایجاد نماید. یکی از همین مصالح جهت زیرسازی پوشش نهایی چوب‌های osB می‌باشد که باتوجه‌به همگن بودن آن با مصالحی نظیر شینگل در بسیاری از سقف‌های شیروانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اجرای سقف‌های شیب‌دار به دلیل اقبال عمومی بسیار جذاب بوده و شناخت روش‌های اجرای آن خالی‌ازلطف نیست. طراح ومجری انواع سقف های شیبدار طراحی وساخت سازه خرپا متناسب باانواع سقف ویلا،سقف پارکینیگ اتومبیل،ساخت سازه انبار وکارگاه پوشش وشیروانی ان... بخشی از سقف که شیب ملایمی دارد، در برابر بارش سنگین برف آسیب‌پذیر بوده و نمی‌تواند تاب آورد. هزینه طراحی و اجرای چنین سقف‌هایی در قیاس با سایر سقف‌های قدیمی بسیار بیشتر خواهد بود. چرا که ریزه‌کاری و آرایه‌های بیشتری در آن‌ها نقش بسته است. با این حال فضای بیشتری که در اختیار ساکنین قرار می‌دهد و جلوه زیبایی که به نمای ساختمان می‌بخشد، گران‌تر بودن آن را تا حد زیادی جبران می‌کند. به سقفی که حداقل شیب آن ۱۵ درجه تا حداکثر۷۰درجه باشد سقف شیبدار گویند،بهترین میزان شیب برای بام شیبدار بین ۳۵تا ۵۰ درجه است ،حداکثر شیب را میتوان تا ۷۰ درجه درنظرگرفت.(بالای ۷۰درجه در واقع یک دیوار خواهیم داشت). سقف شیبدار تک پر یا Sloping Roof، نوعی سقف شیب دار است که نمای یک سقف شیروانی را در ذهن مجسم می کند. این نوع سقف از نصب یک پنل شیب دار بر روی دیوار ساخته می شود.

پوشش نهایی سقف شیبدار

سقف ویلا شینگل از جنس قیر فرآوری‌شده و سایر مشتقات نفتی از جمله سیلیس است. ورق شینگل از لایه‌های مختلفی تهیه شده و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشار دارد. دلیل محبوبیت سقف ویلای شینگل، مقاومت بالای آن در برابر بارش برف و باران و نور خورشید است زیرا این ماده هرگز آسیب نمی بیند. استفاده از ورقه‌های شینگل در اجرای سقف ویلا به شما این امکان را می‌دهد تا سقف را به طور کامل آب‌بندی کنید. حتی می‌توانید روی لوله دودکش‌ها را با ورق شینگل بپوشانید و راهی برای نفوذ آب باقی نگذارید. ورقه‌های شینگل در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و شما می‌توانید رنگ و طرح دلخواه خود و هماهنگ با نمای بنا را انتخاب کنید.
  • سقف شیروانی و شیبدار برخلاف سقف مسطح برای منازلی با طراحی‌های خاص و مسکونی در مناطق مختلف کاربرد دارد.
  • طراحی و اجرای انواع پوشش سقفی در قیمت‌های مناسب انجام می‌شود و همه‌ی افراد با هر بودجه‌ای می‌توانند این نوع سقف‌ها را تهیه کنند.
  • این نوع سقف ها طوری اجرا میشوند که نور خورشید را بازتاب دهند و گرمای کمتری را جذب کنند.
  • به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی آن، می توان بر روی سقف های شیب دار پنل های خورشیدی نیز نصب نمود.
  • مدل فلزی این سقف ها با خط های صاف و نمای فلزی اش، برعکس دیگر مدل ها حائز ظاهری نوین و امروزی می باشد.
اغلب انواع پوشش سقف شیبدار را می توان بر روی انواع سازه و زیر سازی کار کرد. کلاف بندی از یک مرکزیت شروع می شود که معمولا وسط سقف است و بالاترین نقطه یا ارتفاع را دارد. بنابراین وسط سقف، ارتفاع سقف، طول دهانه کار و نوع مصالح پوششی عامل تعیین کننده برای اجرای پروفیل ها می باشد.

نکاتی در مورد استفاده از سقف شیروانی

علاوه بر تيزه، متعلقات متفاوت ديگري همچون کناره موجدار، کناره دندانه‌دار، اتصال ديواري مستقيم، ورق جهت عبور تاسیسات ، كلاهك چند ضلعي و كناره ساده وجود دارند كه هرکدام می بایست در محل مناسب خود نصب شوند. اگر سازه سقف شيبدار طاق ضربی یا بتن‌آرمه باشد، می بایست با به كار بردن چكش فشنگي و صفحه فلزي رابط، پروفيلهاي آهني را نصب نمايند که می بایست نحوه عمل و نوع فشنگ استفاده شده به تصويب دستگاه نظارت برسد. اين پوششها مي‌توانند با شيب یکسویه (تک شیب) ، دو سویه و يا به شکل دندانه اره باشند كه نوع آخر اغلب در كارخانجات و جهت استفاده از نور به کار می رود.

مراحل اجرای پوشش سقف های شیبدار شیروانی:

مناسب برای مجتمع های تجاری و اداری و حتی موسسات آموزشی، سالن ها و سوله های ورزشی و تولیدی…. این سبک سقف تنها دارای یک ضلع و پانل شیبداری که به یک دیوار بلند وصل شده است. این نوع بنیان سقف تهران سقف را اغلب برای تراس و آلونک به‌کار گرفته می‌شود. سادگی در نصب، نیاز کمتر به مواد و مصالح، کمک به سرازیر شدن سریع برف‌وباران و زیبایی ظاهری از مزایای سقف تک بر به‌شمار می‌رود.

پوشش سقف بوسیله ورقهاي آلومينيومی

از کاربردهای اصلی سقف سنگی می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن در مقابل آتش‎سوزی و تغییرات آب‌وهوایی اشاره کرد. این نوع سقف نسبت به شیروانی و شیبدار https://roofsafetysystems.com/sloping-roof/ از هزینه بسیار بالایی برخوردار است. جهت اجرای سقف‌های شیب‌دار، ابتدا باید نشیمنی مناسب جهت قرارگرفتن زیرسازی سقف شیب‌دار ایجاد نمود.

سقف شیبدار چهاربر یا منسرد

در سقف‌های شیب دار از سازه‌ی سقف توسط آهن کشی و گاه فلزات دیگر استفاده می‌کنند و پس از آن پوشش سقف شیب دار بر روی آن‌ها نصب می‌گردد. سقف های شیبدار در مقایسه با سایر سقف ها نیاز به مصالح کمتری برای ساخت دارند و طرحی مناسب برای معماری مدرن محسوب می شوند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر این نوع سقف ها می پردازیم. از مزایای کاربردی آن می‌توان به استفاده از فضای زیاد زیر سقف بعنوان زیر شیروانی و امکان گسترش ساختمان در آینده اشاره داشت.

تجهیزات مدرن و پیشرفته

در گیلان و به طور اعم در شمال ایران میزان بارش باران در سال از میانگین شهر های کل کشور بیشتر است . به همین دلیل راه حل استفاده از سقف های شیب دار انتخاب شده است. شیب سقف باعث می شود آب باران در دامنه شیب سقف جاری شده و به سمت پایین سرازیر شود و این باعث می شود که رطوبت در سقف ساختمان نفوذ نکند. از طرفی دیگر برای جلوگیری از سنگین شدن بام ساختمان و افزایش بار تحمیلی به دیوار ها و ستون ها در هنگام بارش برف https://eurovent.de/en/oferta/sloping-roof این فشار را پخش نموده و موجب کاهش بار سنگین برف بر ساختمان می شود. سقف های شیبدار بسته به اینکه عایق حرارتی آنها در کجا استفاده شود به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شوند. این مسئله را نیز تاکید می‌کنم که اصلاح این گونه سقف ها اصلا کار ساده ای نیست . با گفتن یک یا علی مشغول سربندی سقف ها به وسیله پروفیل های قوطی ۶۰ در ۴۰ می شوند و به سادگی هر چه تمام تر با سرعت بالا آن را اجرا می کنند . ویلاهائی سقف درست و درمون نداره مدام ازین مشکلات هم دارند. البته باید بگیم کانادائی ها در طراحی در سبک های ویلائی ید طولائی دارند. در ساختمانهاي چوبي كه در معرض برف و باران واقع مي‌شوند، بايد شكل خارجي بنا طوري باشد كه آب باران به سرعت جريان يافته و تخليه شود. خرپاهاي چوبي متوالي، بايد به وسيله اعضاي ضربدري در جهت عمود بر سطح خرپا با يكديگر مرتبط باشند. سقف شیبدار روی این ویلا کوچک ییلاقی، نیمه فرم انبار مجاور خود را شبیه سازی کرده است و با یک شکستگی در فرم، دارای دو زاویه مختلف است. سقف این ویلا مدرن همراه با پانل های چوبی، حسی از معماری روستیک را القا می کند. سقف شیب‌دار پروانه‌ای که اکثراً در مناطق گرمسیری و استوایی و در منازل مدرن اجرا می‌شود، نصبی کاملاً برعکس سقف‌های شیب‌دار معمولی از نظر بصری دارند.

لزوم اجرای سقف شیبدار در مناطق ویلایی

اجرای پوشش سقفی شینگل با سرعت بالا انجام می‌شود و نیازمند زیرسازی سنگین نیست. ضمانت و گارانتی مادام‌العمر شینگل، آن را از نیاز به تعمیرات معاف کرده است. طراحی و نصب سقف شیروانی با بهترین کیفیت اجرای سقف آردواز و اجرای سقف شیروانی تحت نظارت تیمی مجرب و حرفه ای ما در این مجموعه با کادری حرفه ای آماده ارائه... اجرای انواع سقف به گفته این سایت معتبر شیبدار شامل اجرای سقف آردواز و اجرای سقف شیروانی را به صورت کاملا حرفه ای و با قیمت مناسب به ما بسپارید. اجرای سقف و پوشش آن از مهم ترین مراحل ساختمان سازی محسوب می گردد.اجرای سقف با ورق گالوانیزه، یکی از روش های اجرای پوشش سقف شیبدار می باشد. علاوه بر این در اجرای سقف عرشه فولادی نیز از ورق گالوانیزه استفاده می گردد. بانک لغات و اصطلاحات دیکشنری معماری را به طورت مرتب بروزرسانی می کنیم و اصطلاحات جدیدی به ان می افزاییم. ضخامت ورق های کرکره سینوسی گالوانیزه بین 0/3 میل تا 1 میلی متر است که ضخامت رایج در بازار و محصول با عرضه و تقاضای بالای آن ضخامت 0/5 میل است. ورق کرکره (سینوسی) را می توانید در طول های دلخواه و اندازه های مورد نیاز به گفته این سایت معتبر ازطول 20 سانتی متر تا طول 12 متر سفارش دهید. با توجه به نوسانات قیمت نمی توان قیمت دقیق و ثابتی برای این کالا قرار داد ولی به صورت تلفنی می توانید قیمت ها را به روز دریافت کنید. تیزه هشتی یا تیزه پالونی برای بالاترین سطح مقطع سقف و نهایتا نصب کلاهک. نمای هلالی ، سینه کفتری یا سه پله برای زیباسازی فریم دور تا دور سقف.
آخرین مطالب