موتور 206 RC

تغییراتی اندک و زیرکانه که اگر متوجه زیبایی آن شوید، دلباخته اش میشوید. طراحی پژو 206 RC دستخوش تغییراتی نسبت به 206 های معمولی شده است. خوشبختانه خانواده موتورهای بهکار رفته در پژو 206 از نظر نصب طوری طراحی شدهاند که بدون نیاز به تغییر در دسته موتورها و فضای دورن محفظه موتور بهراحتی درون سینه 206 جای میگیرند. خوشبختانه خانواده موتورهای بهکار رفته در پژو 206 از نظر نصب طوری طراحی شدهاند که بدون نیاز به تغییر در دسته موتورها و فضای دورن محفظه، موتور به راحتی در زیر کاپوت 206 جای میگیرد. پژو 206 RC یک خودروی اسپرت است و همین امر باعث شده تا برخی قطعات داخل کابین به حالت اسپرت طراحی شوند. این خودرو به دلیل کوچک بودن صندوق عقب 206، در سال 2006 معرفی شد. اگر بتوانيم چشمانمان را که غرق در ابهت اين خودرو است، کمي بچرخانيم و از کنار به آن نگاه کنيم دو در بودن اين خودرو توجه ما را به خود جلب ميکند و اين يعني تير خلاص کارخانه پژو به سمت دل هر جواني که سوداي سوار شدن بر اين خوردرو را در سر ميپرورد. این ماشین دارای شش تیپ مختلف است که در ادامه هر کدام از تیپها را به صورت مختصر توضیح میدهیم. لنتهای بهکار رفته در صفحه کلاچ از جنس گرافیت هستند که ضمن مقاومت حرارتی بالا، قدرت اصطکاک بیشتری دارند و بههمین دلیل نیمکلاچ کردن با این خودرو کار دشواری است زیرا صفحه به محض نزدیک شدن به فلایویل، با آن کوپل شده و یک شتاب ناگهانی را ایجاد میکند.اکسل عقب استاندارد تیپ 5 بنا به دلایل مختلف از جمله ثبات بهتر خودرو و ترمزهای دیسکی، با نمونه بهکار رفته در RC تعویض شده است. در دنیای حرفهای تیونینگ رسم است که اگر خودروی از نظر فنی و قوای محرکه ارتقاء پیدا کند، به همان میزان نیز باید ترمزهایش بهینه سازی شود زیرا کنترل یک خودی قدرتمند با ترمزهای ضعیف کاری نشدنی است.بههمین دلیل تیونر بوستر و تعدادی از متعلقات سیستم ترمز را با نمونههای مورد استفاده در مدلهای RC جایگزین کرده است که میتواند به خوبی خودرو را متوقف کند. چهره این نسل 206 تقریبا با تیپ های دیگر مشابه بوده و بخش عمده تغییرات در امکانات رفاهی و قوای محرکه خلاصه شده است. همچنین در صنعت خودروسازی رسم است که اگر خودرویی از نظر فنی و قوای محرکه ارتقاء پیدا کند، به همان میزان نیز باید ترمزهایش بهینه سازی شود، زیرا کنترل یک خودروی قدرتمند با ترمزهای ضعیف کاری نشدنی است. استفاده از اکسل جدید دقیقا همین ضعف را برطرف کرده است، زیرا اکسل RC بهصورت سه تکه و مستقل ساخته شده و از این رو عبور از پیچها را با سرعتهای بالاتری امکان پذیر میکند. دو کيسه هوا روي داشبورد، دو عدد روي ستونهاي جلويي و دو عدد نيز بهصورت پردهاي نصب شدهاند. دو عدد كيسه هوا روی داشبورد، دو عدد روی ستون های جلویی و دو عدد نيز به صورت پرده ای نصب شده است. دو کیسه هوای آن روی داشبورد، دو عدد روی ستون های جلویی، و دو عدد دیگر آن به صورت پرده ای نصب شده است. اغلب افرادی که 206های معمولی خود را به 206 RC تبدیل میکنند به دلیل نایاب بودن و همچنین گران بودن و دشوار بودن نصب این قطعه، به جای چراغ شور از ماکت چراغ شور استفاده میکنند که فقط جنبه نمادین دارد. پژو 206 به تنگ بودن فضای عقب کابین شهرت دارد، اما 206 RC کوپه قطعاً تنگ ترین 206 دنیاست! تیپ 4 پژو به دلیل اینکه قطعات آن به ایران وارد میشد و ایران خودرو فقط آن را مونتاژ میکرد، نادرترین تیپ 206 است. فرمان این تیپ از مدل دو شاخه و مانند فرمان محصولات قدیمیتر یعنی پژو 205 و 405 است. يکي از شرکتهاي توليد قطعات تيونينگ خودرو بنام dp engineering پروژهاي را بر روي 206 RC انجام داده که با بهکار بردن قطعاتي مانند توربو، تعويض ECU و ديگر قطعات توانسته توان خروجي اين موتور را به عدد 513 اسب بخار و 550 نيوتنمتر گشتاور برساند که با اين کار عملاً رقيبي براي اين خودرو باقي نميماند و حتي خيلي از بزرگان دنياي خودرو را بهراحتي ميتواند پشت سر و آنها را در حسرت ديدن اين خودرو در آينههاي خود بگذارد! برای مثال یکی از شرکتهای تولید قطعات تیونینگ خودرو بنام dp engineering پروژهای را بر روی 206 RC انجام داده که با بهکار بردن قطعاتی مانند توربو، تعویض ECU و دیگر قطعات توانسته توان خروجی این موتور را به عدد ۵۱۳ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور برساند که با این کار عملاً رقیبی برای این خودرو باقی نمیماند. یکی از شرکتهای تولید قطعات تیونینگ خودرو بنام dp engineering پروژهای را بر روی 206 RC انجام داده که با بهکار بردن قطعاتی مانند توربو، تعویض ECU و دیگر قطعات توانسته توان خروجی این موتور را به عدد 513 اسب بخار و 550 نیوتنمتر گشتاور برساند که با این کار عملاً رقیبی برای این خودرو باقی نمیماند و حتی خیلی از بزرگان دنیای خودرو را بهراحتی میتواند پشت سر و آنها را در حسرت دیدن این خودرو در آینههای خود بگذارد! در انتها در مورد پژو 206 باید گفت که این خودرو به دلیل خاصیت اسپرتی ذاتی که دارد، میتواند یکی از بهترین گزینه ها برای تیونینگ باشد. از جمله نکات مثبت در مورد پیشرانه مدل RC، فورج بودن میل لنگ، شاتون و پیستون آن است که به همین دلیل تحمل تنش هایی بالایی را دارند. طبيعي است که اين همه قدرت را نميتوان به يک جعبه دندۀ معمولي انتقال داد چراکه جعبه دادههاي موجود در تيپهاي ديگر توان تحمل اين قدرت را نداشته و فقط باعث تلف شدن قدرت موتور ميشوند. پژو 206 با ظاهر جالبش، خصوصیاتی دارد که آن را در زمان خود، تبدیل به خودروی خاص و پرفروشی کرد. اين تيپ که RC نام دارد هم از نظر ظاهر و هم توان موتوري، از تيپهاي ديگر برتر است، هنوز هم بعد از گذشت سالها در جهان طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد. البته قدرت واقعی پیشرانه بعد از دور موتور 3000 حاصل میشود و در این دور شتاب ثانویه خودرو کاملا قابل لمس است. این خودرو در طول سه سال حضور در تیم پژو اسپرت، به مجموع ۲۵ قهرمانی در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ دست یافت. موارد بیشماری 206 های تیپ 2 و تیپ 5 در ایران یافت می شوند که موتور این خودرو را به صورت استوک از خارج از کشور وارد کرده و روی خودروی خود نصب کرده اند. نکته جالب در برف پاککن ها این که دارای سه بازوي محرک بوده و معروف به “فرمان راستی” هستند. برف پاک کنهاي اين تيپ در افزايش فضاي ديد راننده بسيار مؤثر است چرا که سه بازوي محرک دارد و ميتواند سطح بيشتري را در برگرفته و تميز کند. نکته جالب در برف پاککن ها این است که دارای سه بازوي محرک هستند. از قابلیت های این برف پاککن ها میتوان به بزرگتر و کشیده تر بودن تیغه ها اشاره کرد که سطح زیادی از شیشه را در برمی گیرند و به طور کلی، دید راننده را باز می کنند. اگر بتوانیم چشمانمان را که غرق در ابهت این خودرو است، کمی بچرخانیم و از کنار به آن نگاه کنیم دو در بودن این خودرو توجه ما را به خود جلب میکند و این یعنی تیر خلاص کارخانه پژو به سمت دل هر جوانی که سودای سوار شدن بر این خوردرو را در سر میپرورد. زیبایی دیگر RC، همرنگ بودن زه ها و دستگیره های در با رنگ خودرو است که به این ویژگی پک لوک گفته میشود. صندلیهای اسپرت و جذاب این تیپ که آرم RC، روی آن حک شده، تمام بدن شما را با مهربانی در آغوش میگیرد و در سرپیچ ها، به بدن فشار کمی وارد میشود. هنگامی که پدال گاز را فشار میدهید، این صندلیها با مهربانی هر چه تمامتر، شما را در آغوش میگیرند و در پیچ ها کمترین فشار و جابهجایی را به شما منتقل میکنند. از همین رو جعبه دنده هم با نوع دیگری جایگزین شده تا راننده بتواند در هر لحظه با فشار دادن پدال گاز تمام 178 اسب بخار این شیر خفته را آزاد نماید. دنده این خودرو دستی MA5 است. قطعه دیگر در بخش ایمنی، دزدگیر فابریک این خودرو است که از برند TEXTON انتخاب شده و برای تهیه و نصب آن باید حدود 750 هزار تومان هزینه کنید. برای خرید این نوع محور مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان باید هزینه کنید. تقریبا همگی شنیدهایم که پژو 206 در محور عقب کمی ناپایدار است. با هدف افزایش پایداری هر چه بیشتر خودرو، محور استاندارد جایش را به نمونه متعلق به RC داده است که علاوه بر افزایش پایداری خودرو، کمی هم زاویه کمبر منفی برای چرخ ها ایجاد میکند. قطعه دیگر، سردنده استفاده شده متعلق به پژو 207 است که از جنس چرم طبیعی تهیه و نصب شده است. رو جداگانه تهیه کردم که باز موتور خریداری شده به تهران نرسید و این بار مجبور به خرید یک دستگاه 206 RC اوراقی از دبی و انتقال کامل ماشین به تهران شدم که بعد از رسیدن ماشین به گاراژ شروع به باز کردن کلیه قطعات از روی RC و بستن آن بروی ماشین خودم که اتفاقا همین موضوع باعث شد که ماشین بطور کامل تبدیل به یک RC چهار در شود ! سال ۱۹۹۷ بود که شرکت پژو فرانسه به رونمایی خودروی جدید خود یعنی پژو 206 پرداخت و یک سال بعد آن را به تولید انبوه رساند. برای انتقال بهتر نیروی تولیدی موتور به چرغهای جلو از دیفرانسیل کوتاهتر و سیستم کلاچ جدید 8 پلیت ساخت گترگ استفاده شده است. این خودرو با اتکا به این اعداد و ارقام میتواند ظرف 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این موضوع درباره RC نیز صدق میکند و ترمزها در این خودرو ارتقا یافته است تا بتواند هنگامی که سرعت آن صد کیلومتر در ساعت است و راننده ترمز میگیرد، پس از طی کردن ۳۷ متر به حالت ایست کامل برسد. این تیپ ۲۰۶، شتابی در حدود ۷.۴ ثانیه برای صفر تا صد میتواند داشته باشد. این خودرو جایگزینی بزرگتر و جوان پسندتر برای پژو 205 بود. یکی از تیپهای جوان پسند که میتوانست با آمدن به بازار داغ ایران، بازار را به آتش بکشد و غوغایی به پا کند متأسفانه وارد کشور نشد. يکي از تيپهاي جوان پسند که ميتوانست با آمدن به بازار داغ ايران، بازار را به آتش بکشد و غوغايي به پا کند متأسفانه وارد کشور نشد. ولی این نقشه عملی نشد. پژو 206 SD که مدل سدان این اتومبیل است نیز در ایران شکل گرفت و به کشورهای دیگر صادر شد. خودرو بانک/ RC قوی ترین، سریعترین و محبوب ترین مدل 206 در سرتاسر جهان است. RC قوی ترین، سریعترین و محبوب ترین مدل 206 در سرتاسر جهان است. سیستم صوتی نصب شده در این خودرو از برند معروف GBL است که برای صدای بم يا باس، از سابووفر فابریک و کاملا جمع و جور داخل صندوق استفاه ميكند و مجموعا از شش عدد بلند گو و یک سابووفر بهره می برد. فرمان جدید سه شاخه، سیستم صوتی پخشکننده CD و نمایشگر تایپ آ که علاوه بر ساعت، تاریخ، اطلاعات سیستم صوتی و هشدارهایی درباره نقص فنی خودرو ارائه میدهد از جمله تغییرات این تیپ نسبت به تیپ 1 است. سیستم صوتی فابریک آن از نوع نوار کاستی میباشد. هنگامی که قصد سوار شدن به این خودرو را داشته باشید صندلیهای اسپرت و جذاب این تیپ که آرم RC روی آن حک شده توجه شما را به خود جلب میکند. هنگامي که قصد سوار شدن به اين خودرو را داشته باشيد صندليهاي اسپرت و جذاب اين تيپ که آرم RC روي آن حک شده توجه شما را به خود جلب ميکند. اگر به طور اجمالی و کوتاه نگاهی به نمای جلویی و پشتی این خودرو بیندازید، شاید متوجه تفاوت های آن با 206 های معمولی نشوید. سال 1994 ژاک کالوت مدیر پژو، طرح معرفی ماشین جدید یعنی 206 را تأیید کرد و قرار شد تا سال 97 آن را روانه بازار شود. با معرفی مدل 207 پژو اعلام کرد که مدل 206 را همچنان تا سال 2010 تولید خواهد کرد. سال 2001 دو مدل دیگر از 206 تولید شد؛ 206 CC که کوپه قابل تبدیل بود با سقف فولادی تاشو و 206 SW که استیشن واگن بود. این ماشین که سقفی تاشو داشت از موتور 1.8 لیتری TU5 و یا 2 لیتری EW10J4 بهره میبرد. پژو 206 RC از موتور دو لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با کد EW10J4S بهره میبرد که با استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و همچنین منیفولد ورودی و خروجی بهبود یافته، میتواند تا ۱۷۸ اسب بخار قدرت در دور موتور ۷۰۰۰ دور در دقیقه به صورت تنفس طبیعی تولید کند. در ایران با تغییراتی، این مدل پژو تحت عنوان 207i به بازار عرضه میشود. نماي عقب تيپ RC تفاوت زيادي با نمونههاي ديگر ندارد، تنها ميتوان به سيستم اگزوز متفاوت با سر اگزوزهاي دوبل آن و يک بالچه که تأثير بسزايي در زيبايي اين خودرو گذاشته است، اشاره کرد. ولی برای پژو ۲۰۶ RC ، یک پیشرانه ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ در نظر گرفته شده است که توانایی تولید ۱۷۵ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰ دور دقیقه و گشتاور 202 نیوتن متری در دور موتور ۴۷۵۰ دور در دقیقه را دارد. البته تیونیگ کارها حتی قدرت فعلی این پیشرانه را راضی کننده نمیدانند و دست به ارتقای آن میزنند. چراغ های استفاده شده معروف به نمونه صادراتی هستند که از سال 1391 به اين سو، بر روی تولیدات داخلی تیپ 5 هم نصب میشود. صفحه نمایش LCD خودرو متعلق به نمونه تیپ DRT3 است که کاملترین اطلاعات را از تمام عمل گرها و کلیه قطعاتی که به صورت برقي کار می کنند در اختیار راننده قرار میدهد؛ به طور مثال با وجود سیم کارت نصب شده می توان در موقع راندن از طریق آن پیام کوتاه فرستاد، یا در هر شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی مصرف سوخت را زیر نظر داشت. درِ باک با نمونه فلزی و کروميرنگ تعویض شده و متعلق به نمونه های RC است. این دو قطعه هر دو مربوط به نمونه RC هستند. روی درِ صندوق - درست بالای پلاک - یک قاب و نوار جدید نصب شده که مجهز به مغزي قفل و پمپ برای عملكرد قفل صندوق است. گرفتن قدرت های خیلی بالا (حدودا بالای 300 اسب) از این موتور نیازمند تغیرات داخلی موتور هست. همچنین چراغ های این خودرو نیز متفاوت است که در برهه ای شرکت ایران خودرو از این چراغها بروی 206 تیپ 5 استفاده میکرد و به 《چراغ صادراتی》 معروف است. اما نکته جذاب RC در نمای جلو، چراغ شورهایی است که هنگام فشردن اهرم برف پاکن، آب را با فشار روی چراغها اسپری میکنند. در کابین، قطعاتی شامل دستگیره درها، پره های دریچه کولر، شستي ترمزدستی و درِ داشبورد از جمله تغییرات ظاهری آن محسوب می شوند. دستگیره ها و زه ها همگی با سلیقه مالک برای زیبایی هر چه تمامتر به رنگ بدنه خودرو در آمده اند. همچنین قطعات فایبرگلاس این خودرو مثل زه درها، دستگیره درها و زه سپر جلو همرنگ با بدنه است که اصطلاحا به آن پک لوک گفته میشود و جذابیت این خودرو را دو چندان کرده است. برویم سراغ لاستیک ها ، رینگهای 17 اینچی با پهنای 205 میلیمتری که با نام “آتلانتیس” شناخته میشود به جذابیت این خودرو بسیار افزوده و آن ها اسپرت تر کرده است. موارد بیشماری 206 های تیپ 2 و تیپ 5 در ایران یافت می شوند که موتور RC را به صورت استوک از خارج از کشور وارد کرده و روی خودروی خود نصب کرده اند. درنهایت تولید این مدل، در سال ۲۰۰۶ و سه سال پس از آغاز تولید، خاتمه یافت. در نمای پشت شاهد تغییرات زیادی هستیم. اما آنها بیکار نبودند و در این سالهای شاهد این بودیم که جوانان با صرف وقت، هزینه و سلیقه زیاد اقدام به تبدیل پژو 206 های معمولی خود به 206 RC کرده اند. در سال های گذشته تعدادی از دوست داران این خودرو با صرف هزینه و سلیقه زیاد، قطعات و آپشن های نمونه RC را از فرانسه وارد کرده و بر روی خودروی خود نصب کرده اند که در ادامه مطلب، یکی از همین 206های RC شده را معرفی میکنیم، خودرویی که همچون یک فلفل تند و تیز میتواند گردش خونتان را افزایش دهد. به گفته مالک خودرو حدود 28 میلیون تومان برای تیونینگ این خودرو هزینه شده است. با حدود هزينهي 80 تا 90 ميليون تومان ميتوان يک RC فول را جمع کرد که پرداخت چنين هزينۀ زيادي تنها از يک عاشق 206 بر ميآيد. با حدود هزینهی چند صد ميليونى میتوان یک RC فول را جمع کرد که پرداخت چنین هزینۀ زیادی تنها از یک عاشق 206 بر میآید. البته نباید فراموش کرد که این خودرو یک 206 کاملا اسپرت است و نباید انتظار عملکرد یک 206 استاندارد را از آن داشته باشید. سیستم تخلیه مجهز به اگزوز فابریک 206 RC هست که سنتر دارای منبع بزرگ و منبع آخر بسیار بزرگ نیز به صورت عرضی با زاویه ای خاص برای عبور جریان هوا و کمک به خنک کاری منبع نصب شده. بر روی زه سپر، شوینده های چراغ ها نصب شده که به شیوه جالبی هنگام کشیدن اهرم برف پاککن، به صورت همزمان بالا آمده و آب را با فشار زیاد به سمت چراغ می پاشند. حال چشمانمان که غرق در ابهت این خودرو شده است را به سمت نمای داخلی میبریم. در نمای پشتی سپر و فرم درب صندوق عقب مانند 206 های معمولی است. صفحه نمايش LCD خودرو از نوع DRT3 است که کاملترين اطلاعات را مانند ميزان مصرف سوخت در لحظه، هشدار سوختگي هر کدام از حسگرها و… کيلومتر شمار هم با نمونهاي جديد جايگزين شده است که توانايي نمايش تا 250 کيلومتر بر ساعت را دارد و در قابي چرمي و شکيلي جاي گرفته است. براي اين تيپ پژو يک پيشرانهي 4 سيلندر 2.0 ليتري 16 سوپاپ با کد EW10 J4S در نظر گرفته که توانايي توليد 178 اسب بخار در دور موتور 7000 دور در دقيقه و گشتاور 202 نيوتن متري در دور موتور4750 دور در دقيقه را دارد در حالي که نمونههاي وارد شده به کشور از نوع Tu3 و Tu5 بوده که به ترتيب 1.3 و 1.5 ليتري بوده و نمونۀ Tu5 حداکثر توان خروجي 110 اسب بخار را دارد. آنتن راديويي هم از جلوي خودرو به عقب منتقل شده است که توانايي پشتيباني از سرويسهاي نويگيشن را هم دارد. به لحاظ فنی مشابه تیپ 2 و از نظر امکانات رفاهی مانند تیپ 5 است. قلبی به قدرت RC در بخش فنی خودرو اول به سراغ قطعات تقویت شده برای پایداری خودرو میرویم. همچنین صحفه کیلومتری که تا عدد ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را نشان میدهد و در یک قاب چرمی زیبا قرار دارد که اهل فن اصطلاحا به آن قاب خلبانی میگویند و جزئی از تزیینات چشمگیر این کابین است. آیینههای جانبی به رنگ کرومي تیره درآمده و بر روی آن قابی به حالت فیبر کربن قرار گرفته است. سردنده گرد و دایرهای به رنگ کرومی و پدالها اسپرت به رنگ نقره ای از قطعات داخلی اسپرت این خودرو هستند. داخل اتاق سری به داخل اتاق میزنیم، جایی که آپشن ها و امکانات جدیدی به ان اضافه شده است. جوانان ایرانی که از نعمت این خودروی همه چیز تمام، محروم شدهاند خود دست بهکار شده و روی تیپهای 2 و 5 موجود در ایران شروع به تیونینگ، تغییرات موتوری، ظاهری و آپشنی کرده و سعی در ایجاد یک RC فول دارند که هر فرد با توجه به بودجهاش یک سری تغییرات را میتواند ایجاد کند. را در اختيار راننده قرار ميدهد. این خودرو که بر نسخه 206 GT توسعه یافته است در مسابقات رالی بین سالهای 1999 تا 2003 مورد استفاده قرار میگرفت. در این فیلم این خودرو کاملا به چالش کشیده می شود و تمام قابلیت های آن در پیست مورد آزمایش قرار می گیرد. موتور تنفس طبیعی این خودرو با کد EW10J4S که از 2.0 لیتر حجم 180 اسب بخار قدرت تولید می کند در ایران بین تیونرهای 206 بسیار طرفدار دارد. موتور این خودرو از نوع تنفس طبیعی بود که شتاب 0-100 آن 7.3 ثانیه بود و فقط به صورت هاچبک سه در تولید میشد. این خودرو در نمای پشتی کمترین میزان تغییرات را تجربه کرده است. در نمای عقب، حتی سپر هم تغییر کرده و سر اگزوزها نیز جدید هستند. پشت فرمان، کیلومترشمار جدید از نوع RC را می بینید که تا عدد 250 کیلومتر در ساعت را نشان میدهد. این قطعه را نمی توانید به راحتی به صورت نو در بازار پیدا کنید. ۲۰۶ تیپ ۲ از سال های ابتدایی دهه ی هشتاد، تا به امروز در حال تولید است. کیلومتر شمار هم با نمونهای جدید جایگزین شده است که توانایی نمایش تا 250 کیلومتر بر ساعت را دارد و در قابی چرمی و شکیلی جای گرفته است. وقتی پشت فرمان قرار میگیرد اولین چیزی که مشاهده میکنید صفحه کیلومتر جدید RC است که تا 210 کیلومتر مدرج شده و این یعنی این خودرو میتواند آدرنالین خونتان را به اندازه کافی بالا ببرد! در اروپا موتورهای 1.1 لیتری TU1JP و 1.4 لیتری TU3JP بر روی این خودرو قرار دارند. این اتومبیل که فیسلیفتی از 206 است، در سال 2009 توسط پژوی برزیل معرفی شد. پژو به این خیال بود که این 106 و مدلی که دو سال بعد به جای 309 معرفی شد، یعنی پژو 306، دست مردم را برای انتخاب باز میگذارند و فروش خوبی خواهند داشت و در این صورت میتواند کم کم 205 را کنار بگذارد. شتاب و کشش خودرو حتی با وجود سه سرنشین واقعا مناسب است و در ترافیک بعد از ظهر تهران کار به استفاده از دندههای بالاتر نمیرسد. 6 ماه بعد این طراحی به سرانجام رسید. گیربکس مورد استفاده در 206 های معمولی، با اهداف اقتصادی و کاربری شهری طراحی شده اند، بنابراین باعث اتلاف قدرت پیشرانه RC میشدند. اما این مورد در ایران فرمان راست به چه درد میخوره؟ چون در آن زمان خودروهای رقبا مانند فورد فیستا و پولوی فولکس واگن، خیلی خوب فروخته میشدند و حتی محبوبتر هم شدند. شرکت پژو جزو شرکت های خودروسازی مطرح جهان است و مانند خودروسازان داخلی ما نیست که با افزودن چند آپشن و تغییرات جزئی در ظاهر خودرو، یک نسخه جدید معرفی و روانه بازار کند، بلکه تغییرات اساسیتری روی خودروها اعمال میکند. نسخه چهار در 206 هم توسط شرکت ایران خودرو در سال 2005 معرفی شد که در کشور ایران، آفریقای شمالی، چین، روسیه و بلغارستان عرضه میشود. خودرو در مجموع مجهز به شش کيسه هوا است. آیینه وسط از نوع الکتروکرومیک انتخاب شده که به صورت خودکار در شب هنگام تیره ميشود تا نور چراغ خودروی پشتی باعث ایجاد اشکال در دید راننده نشود. کیفیت بالای ساخت قطعات آهنگري يا فورج در این پیشرانه باعث شده تا در کشورهای دیگر، تیونرها با نصب انواع کیت های توربو بر پایه استیج3 قدرتی تا 540 اسب بخار از آن خارج کنند. نمایشگر بالای داشبورد آن فقط قابلیت نمایش ساعت را دارد. شیب سنج و قطب نما و هشدار سوختگی تمام حسگرهای موجود در خودرو از کوچکترین قابلیت های این قطعه است. همچنین پیشرانه TU5 مورد استفاده در این خودرو به دلیل کیفیت ساخت بالا(البته قبل از داخل سازی شدن قطعاتش) و آلیاژهای مناسب قطعات، یکی از پیشرانههای است که جان میدهد برای تیوینگ. این تاپیک به درخواست تعدادی زیادی از دوستان که در مورد نحوه نصب ومشخصات موتور RC سوال داشتند ایجاد میشه البته اینکار پیچیدگی های خاص خودش رو داشت و برای اولین بار در ایران اجرا شد که باعث شد کار چندین بار به گره های کور بخوره که به لطف کمک دوستان خوبم از جمله دوست و یار همیشگی من تو نصب آپشنها علی درخشان (Ali Derakhshan) که وقت و بی وقت مزاحمش شدم و با اینکه خودش مشغله بسیار زیادی داشت همیشه برام وقت گذاشت و از لحظه خرید موتور تا استارت راهنمایی ایشون گره گشا بود و بابک اصفهانی عزیزم (Artin 206) که همه اعضا پیشینه ایشون رو میدونند، مشکلات یکی یکی حل شد و پروژه به جلو پیش رفت. رینگ های 206 مورد بررسي، اندازه اي برابر با 17 اینچ دارند و با نام “آتلانتیس” شناخته می شوند. در بخش سیستم ترمز، از دیسک و سيلندرهای RC به جای نمونه های فابریک استفاده شده که قدرت ترمزگیری را چندین برابر میکند. صندلی ها به طور کامل با نمونه 207 RC تعویض شده و خودرو مجموعا مجهز به شش كيسه هواست. از ادوات موتور هم ، دینام، پمپ هیدرولیک و اتصالات هیدرولیک و لوله کشی ها اون کامل با نمونه RC تعویض شدند و بر روی این موتور نصب هستند. قاب روی کیلومترشمار نیز با نمونه چرمی تعویض شده که اهل فن اصطلاحا به آن “قاب خلبانی” هم می گویند. غربیلک فرمان اين خودرو با نمونه 207 RC تعویض شده و بسیار خوش دست تر است. این داستان برای دنده 2 هم تکرار شد و دل خوش به دنده 3 بودم و شتاب ثانویه که در کمال نا باوری دیدم این 206 180 اسب بخاری در دنده 3 هم تمایل به هرزگردی داره! این تیپ دارای دنده اتوماتیک است و موتور TU5 دارد و به لحاظ رفاهی هم مشابه تیپ 5 است. پژو قصد داشت با معرفی یک اتومبیل سوپرمینی و حتی کوچکتر از 205، کم کم این خودرو را از رده خارج کند؛ چون تولید این ماشین دیگر به لحاظ اقتصادی سودمند نبود. ایران خودرو در سال 84 یک مدل جدید از 206 را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت معرفی کرد. دندهها و قطعات جدید گیربکس به دلیل ضرایب کوتاهتر، کشش و شتاب اولیه و ثانویه خودرو را افزایش دادهاند، بهطوری که 206 RC میتوانست از پس غولهای بزرگی همچون بنز و بامو برآید. تغییر بزرگی که در نمای داخلی اتفاق افتاده است و باعث منحصر به فرد شدن کابین این خودرو میشود، صندلیهای اسپرت است که نام RC روی آنها دوخته شده است و مخصوص ریس است. این رینگها مخصوص 206های RC ساخته شده و پهنای 205 میلیمتری آنها چهره ای قدرتمند به خودرو بخشیده است. در نمای جانبی اولین چیزی که به چشمان ما تلنگر میزند، رینگهای چلنجر ۱۷ اینچی است که به آتلانتیس معروف است و پهنای ۲۰۵ میلی متری این رینگها نیز، چهره ای قدرتمند به خودرو بخشیده است. مدلی از پژو 206 در فرانسه ساخته شد که هیچ وقت به بازار ایران راه نیافت، این مدل تیپ RC نام دارد. از دیگر قطعات کرومي داخل خودرو میتوان روکش پدال ها را نام برد. کورس بازی پدالهای OMP که پدال کلاچ هم یکی از آنها ست آنقدرها زیاد نیست و کمیطول میکشد تا به آنها عادت کنید. از همين رو جعبه دنده هم با نوع ديگري جايگزين شده تا راننده بتواند در هر لحظه با فشار دادن پدال گاز تمام 178 اسب بخار اين شير خفته را آزاد نمايد. بخاطر هرزگردی بسیار زیاد از دنده 3 شروع شد هرچند بازم دنده 3 هم کامل هرزگردی شد. البته طول عمر این بچه شیر اروپایی زیاد نبود و در سن سه سالگی، یعنی سال ۲۰۰۶ برای همیشه از خط تولید خداحافظی کرد. در نهایت پژو 206 در سال 1998 با تأخیر به بازار عرضه شد. خبرگزاري آريا - وبسايت دنده 6 - محمدپارسا حاتمي: پژو 206 رسماً از سال 1380 وارد ايران شد. به حدی که در دنده 1 با دور 7500 و به سادگی لذت برن اوت بدون تلاش برای مهار کردن ماشین رو تجربه میکنین و اگر کمی بی رحمی به خرج بدید دنده 2 هم داستان مشابه خواهد داشت که در عکس ها و فیلم مشخص است! گلگیرها نيز از نوع RC هستند و خم و قوس هایشان با کمی دقت در تصاویر قابل مشاهده است. هندلینگ این خودرو نیز در بین همرده های زمان خودش نسبتا خوب بوده. پژو 206 RC با اینکه یک خودروی اسپرت بود، اما از تجهیزات رفاهی مناسبی بهره میبرد؛ تجهیزاتی که در زمان خودش نسبتا لوکس محسوب میشدند. پژو 206 در کل بهدلیل استایل اسپرت، وزن نسبتا کم و پتانسیل فنی بالا یکی از اولین انتخابها در حوزه تیوینگ به شمار میرود. شرکت ایران خودرو، یکی از بزرگترین تولیدکنندههای پژو 206 در جهان است که تولید این اتومبیل را از سال 80 شمسی شروع کرد.