نکاتی درمورد ناودانی UPN و UPE

ناودانی UPN و UPEدو نوع از مقاطع فولادی U شکل و تو خالی می باشند که به دلیل کاربرد فراوان از تقاضای فراوانی

توسط NEWSPISHGAMANNN در 8 مهر 1401

ناودانی UPN و UPEدو نوع از مقاطع فولادی U شکل و تو خالی می باشند که به دلیل کاربرد فراوان از تقاضای فراوانی در بازار آهن کشور ایران برخوردار می باشند. بطور کلی ناودانی یک محصول فولادی و مقاوم در برابر خوردگی است که دارای گوشه هایی است که دارای شعاع داخلی هستند و این ناودانی ها برای انواع مختلفی از کاربردهای ساختاری مناسب هستند.  با این حال در بین نمونه های داخلی هم انواع با کیفیتی از ناودانی اروپایی به تولید می رسد که میزان محبوبیت و کاربرد آن ها نسبت به هم در یک سطح قرار دارد. ازنظر ظاهر شبیه به حرف U انگلیسی است که زوایای آن مانند نبشی قائمه نیستند ، بلکه مقاطع داخلی آن کمی گرد و مدور می باشد.

 نکته قابل توجه این است که ناودانی های UPN و UPE مقاطع باز می باشد و به آن ها پروفیل با مقاطع فولادی گفته می شود که از نورد بیلت ساخته شده و جنس بیلت ها از فولاد کربنی است و از نظر ظاهری ، U شکل می باشند. نحوه تولید ناودانی به روش نورد سرد و در این روش ورقها شکل داده میشوند و به پروفیل تبدیل میگردد. از اوایل قرن بیستم, استفاده از فولاد و پروفیل های مختلفی مثل ناودانی آغاز شد.

گفتنی است که ناودانی هایی که به روش نورد گرم تولید میشوند، کیفیت پایینی دارند. ناودانی ساده، برای ساخت پلهای باربر مناسب هستند که در تولید آن از ورق گرم استفاده میشود و امکان گالوانیزه کردن آن نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این دو نوع ناودانی خواهیم پرداخت تا آشنایی بهتری با آن ها داشته باشید.

ناودانی اروپایی یا UNP

 این نوع وزن بیشتری دارد و سنگینتر خواهد بود. نحوه تولید این محصول با توجه به میزان انحنا و خم ورق صورت گرفته، شکل ناودانی متفاوت خواهد بود. همچنین ناودانیهای مشبک از ورق گالوانیزه به صورت گرم و سرد ساخته میشوند. ناودانی های مشبک هنگام تولید به صورت نورد گرم تولید میشوند. این محصول به روش نورد سرد و گرم تولید میگردد. یکی دیگر از تقسیم بندی های ناودانی به صورت مشبک و ساده است. از سوی دیگر نیز ناودانی های اروپایی که به عنوان ناودانی های صنعتی و ساختمانی نیز شناخته می شوند، با ورق گرم تولید می گردند و در صورت نیاز می توان آن را به صورت گرم و سرد گالوانیزه نمود. این نوع ناودانی از انواع رایج این محصول به شمار میرود و ارتفاع آن به 30 تا 400 میلیمتر میرسد. بالهای این مدل ناودانی به شکل UPN است و مخروطی شکل میباشد.

کاربردهای ناودانی اروپایی

از جمله کاربرد این محصول میتوان در ساخت نمای ساختمان، ساخت ماشین آلات، ساخت بناهای معماری، ساخت خرپا اشاره کرد که جز مهمترین کاربرد ناودانی هستند. در تولید ناودانی از دو روش نورد سرد و گرم استفاده می شود. در فرایند نورد گرم ورقهای فولادی در دمایی بیشتر از 929 درجه سیلیوس قرار خواهند گرفت. همینطور ناودانی ساخته شده از فولاد نورد گرم در استانداردهای DIN EN 10279 , DIN 1026-1، GOST 8240، ملی INSO 4477- تولید میشود. همینطور دارای استاندارد EN10056-2، DIN EN 17100 و گرید ST37 , ST3sp است که باعث شده کاربرد های ویژه ای به سبب داشتن استاندارد های ایده آل در صنایع داشته باشد.

ناودانی سنگین بیشتر وارداتی است و از ناودانی سبک قیمت بالاتری دارد. نوع UPN اروپائی دارای وزن بیشتری نسبت به ناودانی های مشابه خود دارد که بیشتر در پروژه های بزرگ و صنعتی استفاده می گردد . به دلیل کارایی بهترِ تیرآهن در حمل بارهای خمشی و برشی، در ساختمان سازی بیشتر از تیرآهن استفاده میشود و ناودانی ها اغلب در نمای ساختمان کاربرد دارد. برای استعلام روز قیمت ناودانی باید به سایت های آنلاین مراجعه کنید تا از خریدی مطمئن بهره مند شوید.

ناودانی UPE  چیست؟

وجه تمایز بین دو نوع ناودانی UPE و UPN در نوع بال بوده، بطوری که نوع UPE دارای بال هایی با زاویه ۹۰ درجه با جان این پروفیل است که به نام ناودانی U شکل نیز شناخته می شود. استاندارد UPE دارای بال های موازی است و به نوع C اختصاص داده می شود، در حالی که استاندارد UPN دارای بال های مخروطی است و برای نوع U استفاده می شود. UPE برای ناودانی C با فلنج های موازی است در حالی که UPN برای ناودانی U با فلنج مخروطی است. بالهای UPE صاف هستند و به شکل موازی ساخته میشوند.

 این دو استاندارد در داخل کشور استفاده می شوند. ذکر این نکته ضروری است که کشورهای دیگر نیز معیارهای متفاوتی را در نظر می گیرند که در این قسمت به دو مورد از آنها اشاره می کنیم. استاندارد فرانسوی NFA 45-255 و استاندارد DIN EN ISO 12944-3 برای این پروفیل در نظر گرفته شده که در برابر خوردگی مقاوم می‌ باشد. در تولید این ناودانی به روش پرسی از ورق فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می شود. ناودانی گالوانیزه از دو روش نورد گرم و سرد تولید میشود وسطح آن پوششی از فلز روی ایجاد می گردد که این امرموجب مقاومت بالا در برابر زنگزدگی در این محصول می شود. این محصول همانند نبشی در دو دسته فابریک و پرسی تقسیم بندی میشود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن