پیستون خودرو چیست و چطور کار میکند؟

خودروهایی که دارای زمانبندی (تایمینگ) سوپاپ متغیر هستند، برای پرهیز از بازخورد سوپاپ با تاج پیستون شیارهایی رو

توسط NEWSPISHGAMANNN در 26 اردیبهشت 1401
خودروهایی که دارای زمانبندی (تایمینگ) سوپاپ متغیر هستند، برای پرهیز از بازخورد سوپاپ با تاج پیستون شیارهایی روی آن ایجاد میکنند. در خودروهایی که سیستم تایمینگ و سوپاپ آن ها متغیر می باشد ( در بخش تایمینگ به شرح آن پرداخته ایم ) برای دوری از بازخورد سوپاپ ها به پیستون ، شیارهایی بر طبق رخ سوپاپ در پیستون ساخت کرده اند تا درصورتیکه سوپاپ در هنگام بالا بودن پیستون ، پایین بود ، حساس پیستون عکس العمل نکند. این عملکرد بوسیله یک صفحه زاویه گیر که می تواند دارای زاویه ثابت یا متغیر باشد تامین می گردد. علت همگانی بروز همین خلل ، شکسته شدن بیرینگهای سوزنی needle bearings در قسمت سر بزرگ یا ریز شاتون میباشد ( اما در موتورهای کوچکی که از همین جور بیرینگها به کارگیری می شود زیرا اکثر اوقات موتورهای بجای بیرینگ سوزنی از بوش بیرینگ به کارگیری می کنند یا این که یاتاقانهای ساده plain bearing ) یا این‌که حلقه پیستونها شکسته شده و یا این که خار محافظ گژن پین رها می شود و این مشکل را بوجود می آورد. در اینجا به جهت فهم خوبتر ادامه مطالب می بایست نکته ای را درباره سوپاپ اتومبیل شرح دهیم ، در سیلندرهای یک خودرو ممکن میباشد از یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی استفاده کنند که به آن سیلندر دو سوپاپه می گویند. سر سیلندر را بایستی از لحاظ تاب داشتن نیز گزینه باز‌نگری قرار داد که تماما صاف و بودن اعوجاج و پیچ خوردگی باشد. سر سیلندر را بایستی از نظر تاب داشتن هم آیتم تحلیل قرار اعطا کرد كه كاملا صاف و بودن اعوجاج و پیچ خوردگی باشد. در وضعیت های شدید تر این امر می تواند سبب ساز خوردگی حاشیه سیلندر شده و و بخش مربوطه رد سر سیلندر را هم مبتلا خوردگی كند . پیستون قطعه ای نسبتاً استوانه ای رخ است؛ تقریبا از آن بر روی که سازندگان این قطعه، به مقدار زیاد اندک به آن صورت بیضوی می دهند چرا که به دمای پیستون به زمان حرکت ماشین به شدت بالا می رود و حتی ممکن میباشد به دماهایی زیرا 2200 سکو سانتی گراد نیز رسد و همین امر باعث انبساط پیستون می گردد و در این شرایط میباشد که پیستون شکل استوانه ای به خویش می گیرد. این قطعه استوانه ای حرکت های رفت و برگشتی رو به بالا و تحت داراست که در زمان بالا رفتن باعث به متراکم شدن سوخت می گردد و پس از احتراق و انفجار، به سمت ذیل حرکت می کند. پیستون اهمیت تیقه محاظ اینوار : فلز لینوار آلیاژ فولاد نیکل دار میباشد که در برابر انبساط مقاومت زیادی دارد و از انبساط پیستون جلو گیری می نماید . مواد بکار رفته در پیستون، آلیاژ مخصوصی از آلومینیوم و چندین عنصر فلزی میباشد که طی فرایند متعدد و کلیدی رعایت استانداردهای جهانی نظیر ISO/TS 16949 تبدیل به محصولات قابل ارائه به مشتریان می گردد. ریخته گری : شمش آلومینیوم خالص پس از ذوب و ادغام حساس یک‌سری عنصر فلزی دیگر در کوره به آلیاژ ویژه ای به جهت ریخته گری پیستون نپخته تبدیل میگردد. در موتور های دو دوران این رنگ به رخ قهوه ای شکلاتی هست و همین مورد قضیه حاکی از ان می باشد که ادغام اکسیژن و سوخت به درستی در محیط احتراق تزریق شده است. وقتی مشکلی این چنینی پیش می آید موضوع مهم در این میباشد که بتوانم منشاء پیدایش این براده ها و قطعات ریز وارد شده به باطن محفظه احتراق را پیدا نماییم در ضمن مارتل موتور را نیز باید گشوده کرد و تمامی ذرات خرده کوچک موجود در آن را تمیز کرده و شستشو بخشید تا مجدد آن گاه از تعمیر موتور همین خلل مجددا بروز نکند. می بایست اعتنا فراوان به عمل آورد كه اگر سر سیلندر تراش می رود چون بخشی ولو اندك از ضخامت آن كم می وشد سبب كم شدن محیط احتراق و بالا رفتن نسبت تراكم موتور شده و می تواند مشكلات عدیده ای را در پی داشته باشد كه یكی از آنان گرم شدن بیش از اندازه موتور هست هر یک‌سری در این وضعیت شتاب موتور هم بالا می رود ولی به مشكلات بعدی اش و خساراتی كه ببار می آورد نمی ارزد . برای داشتن بهترین مقدار لقی بین پیستون و سیلندر می بایست به راهبرد سارنده و دفترچه تعمیراتی آن مراجعه کرد. در حالت کلی همین چالها و گودیها برای همین میباشد که فاصله میان سوپاپ و پیستون رعایت شود و سوپاپها و پیستون به هم عکس العمل نکنند. 3 ـ وجود شكافهای حرارتی روی پیستون : همین شكافها به شكل T و در دامنه پیستون تعبیه میشوند و در اثر گرما همین شكافها به نیز رسیده و از چسبیدن پیستون به سیلندر پرهیز میكنند و در ضمن كمترین لقی بین پیستون و سیلندر را ساخت می نمایند كه سبب ارتقا كمپرس و توان موتور می شود . شکستگی حاشیه (دامنه ) پیستون به این علت است که لقی ( شکاف ) در میان پیستون و سیلندر زیادتر از حد معمول است و سبب می شود که صدای تلق تلق پیستون در باطن سیلندر شنیده شود و سبب ساز بوجود داخل شدن تنش و و رخنه و در نهایت شکستگی سیلندر می گردد. همه اسباب و اثاث یدکی موتور سیکلت اهمیت قیمتی در حد میزان مرغوب بودن و الیاژهای بسیار خوب عرضه میگردد. میله پیستون نیز از فولاد دارای روکش کُرُم ساخته شده تا مراقبت واجب صورت پذیرد. چنانچه شما همین مقاله را تحسین می کنید، مایلید دیتاها بیشتری در مورد پیستون و میل لنگ بدست آورید به وب سایت ما مراجعه کنید.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن