بزرگترین اعتراض در تایلند در سال ها خواستار اصلاحات دموکراتیک و سلطنت

صادر شده در تاریخ: 19/09/2020 - 12:04 ده ها هزار نفر روز شنبه به بزرگترين اعتراض سال ها در تايلند پیوستند و خ

توسط NEWSPISHGAMANNN در 30 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 19/09/2020 - 12:04

ده ها هزار نفر روز شنبه به بزرگترين اعتراض سال ها در تايلند پیوستند و خواستار مهار قدرت های سلطنت شاه ماها وجيرالونگکورن و همچنین حذف رهبر سابق کودتا و نخست وزير Prayuth Chan-ocha شدند.

تبلیغات
ادامه

آرنون نامپا، رهبر معترض و وکیل حقوق بشر به جمعیتی که در دید کاخ بزرگ در مرکز بانکوک جمع شده بودند، گفت: «مگر اینکه سلطنت بر اساس قانون اساسی باشد، ما هرگز به دموکراسی واقعی دست نخوریم.»

جمعیت پس از آن شعار دادند که آرنون خواستار کاهش بودجه سلطنتی و تغییرات در قانون اساسی شد تا پادشاه را به وضوح تحت کنترل خود در بیاورد.

کاخ سلطنتی برای اظهار نظر در مورد این اعتراض و خواسته های اصلاحات در دسترس نبود.

تجمع ضد دولتی تایلند در حالی که معترضان خواستار انتخابات تازه هستند

آرنون گفت معترضان روز يکشنبه اعلام خواهند کرد «کشور متعلق به مردم است نه سلطنت» و پلاک برنجی يادبودی قرار خواهند داد و سخنان رهبران انقلاب ۱۹۳۲ را که به سلطنت مطلقه پايان داد، انعکاس خواهند داد.

اعتراضاتی که از اواسط ماه ژوئيه در کشور جنوب شرقی آسيا در حال ساخت است، با انتقاد از سلطنت و همچنین جستجوی قانون اساسی و انتخابات جديد، تابوهای ديرينه ای را شکسته است.

آنوچا بوراپاچایدری سخنگوی دولت گفت: مردم می توانند اعتراض کنند اما باید این کار را به صورت مسالمت آمیز و درون قانون انجام دهند.

مقامات تايلندی گفته اند انتقاد از سلطنت در کشوری که پادشاه در قانون اساسی «در موضع عبادت مورد احترام» تاجگذاری می کند، غير قابل قبول است. قوانين لس اعليحضرت به اين معنيه که اونايي که به سلطنت توهين ميکنن ميتونن زنداني بشن

«پایین با فئودالیسم، زنده باد مردم»، یکی از شعارهای جمعیت بود.

گزارشگران رویترز تخمین زدند که در آخرین تظاهرات دست کم ۳۰ هزار نفر وجود داشته است. سازمان دهندگان گفتند بیش از ۵۰ هزار نفر وجود دارد، در حالی که پلیس گفت ۱۸ هزار نفر وجود دارد، هنوز به اندازه کافی است تا آن را به بزرگترین از زمان قدرت گیری Prayuth در کودتایی در سال ۲۰۱۴ بسازد.

معترضين گفته اند قصد دارند يک شبه بمانند و صبح روز يکشنبه به خانه دولت راهپيمايی کنند.

پادشاه در تایلند نبود و از زمان گرفتن تاج و تخت از پدر فقیدش در سال ۲۰۱۶ بخش عمده ای از وقت خود را در اروپا گذرانده است.

سالگرد کودتا

۱۹ سپتامبر سالگرد کودتا علیه نخست وزیر وقت پوپولیست، Thaksin Shinawatra در سال ۲۰۰۶ است. در میان معترضان بسیاری از پیروان پیراهن قرمز او، کهنه سربازان درگیری یک دهه پیش با پیراهن های زرد طرفدار استقرار بودند.

او می گوید: «من اینجا هستم تا برای آینده فرزندان و نوه هایم بجنگم. من امیدوارم که تا زمانی که من می میرم، آنها آزاد شوند.» تاسوان سوبتای 68 ساله، یک تی شرت قرمز با آمولت های دور گردنش که امیدوار بود گلوله ها را دفع کند، گفت.

تا کنون آخرین اعتراضات مسالمت آمیز بوده است.

ارتش که خود را مدافع سلطنت و ثبات ملی اعلام می کند، از زمان پایان سلطنت مطلقه و همچنین ۱۳ کودتای موفق، چندین سرکوب خونین علیه معترضان انجام داده است.

Prayuth گفته است که دولت اجازه اعتراضات را خواهد داد اما خواسته های اصلاح سلطنت قابل قبول نبود.

آرنون در میان بیش از ده ها رهبر اعتراضی است که به دلیل اعتراضات اخیر دستگیر و به قید وثیقه آزاد شده اند، اما هیچ کدام بر اساس قوانین اعلیحضرت لسه که معترضان می خواهند خراشیده شوند، متهم نشده اند.

آن ها همچنین به دنبال کاهش قدرت های مشروطه پادشاه و کنترل او بر ثروت کاخ و واحدهای ارتش هستند.

آخرین باری که چنین جمعیت بزرگی در صنام لوآنگ جمع شده بودند، در سوگواری برای پادشاه فقید بهویبول آدولیادج بود که به طور گسترده ای در کشور ۷۰ میلیونی مورد احترام قرار گرفت.

همچنین اعتراضات همدردی در تایپه، توکیو، لندن، استکهلم و اولسو صورت گرفت و دیگران در جای دیگری برنامه ریزی شده بودند.

(رویترز)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن