ناتو خواستار بررسی برنامه نوويچوک مسکو پس از مسموميت ناوالنی شد

صادر شده در تاریخ: 04/09/2020 - 15:01 ناتو روز جمعه خواستار يک کاوشگر بين المللی در مورد مسموميت الکسی نوالنی

توسط NEWSPISHGAMANNN در 14 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 04/09/2020 - 15:01

ناتو روز جمعه خواستار يک کاوشگر بين المللی در مورد مسموميت الکسی نوالنی رهبر اپوزيسيون روسيه شد و از مسکو خواست برنامه عامل اعصاب نويچوک خود را به ديده بان جهانی سلاح های شيميائی فاش کند.

تبلیغات
ادامه

پس از جلسه اضطراری شورای حاکم ناتو، ینس استولتنبرگ، رئیس اتحاد گفت همه کشورها در محکوم کردن حمله «هولناک» به ناوالنی متحد هستند.

آلمان که با نوالنی در آن تحت درمان قرار می گیرد، به ۲۹ ملت دیگر در این باره توضیح داد و استولتنبرگ گفت که «اثباتی فراتر از شک» نوویچوک وجود دارد.

استولتنبرگ گفت: دولت روسیه باید به طور کامل با سازمان منع سلاح های شیمیایی در مورد تحقیقات بین المللی بی طرفانه همکاری کند.

"ما همچنین از روسیه می خواهیم که افشای کامل برنامه Novichok را به OPCW ارائه دهد."

مسمومیت نه در خاک ناتو

ناوالنی محبوب ترین و برجسته ترین مخالف ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور است و اعلام آلمان در این هفته مبنی بر مسموم شدن او توسط یک عامل عصبی، احتمال تحریم های بیشتر غرب علیه مسکو را مطرح کرده است.

عامل عصبی بدنام دوران شوروی نیز دو سال پیش علیه سرگئی اسکریپال عامل سابق دونفره روسیه و دخترش در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت، حمله ای که منجر به اخراج هفت دیپلمات کرملین از ماموریت ناتو شد.

در حالی که استولتنبرگ این بار انتقام مشابهی را رد نکرد، او تاکید کرد که مسمومیت ناوالنی که در روسیه صورت گرفت، با حمله اسکریپال که در خاک یکی از اعضای ناتو اتفاق افتاد کاملاً متفاوت است.

وی تصریح کرد: ما به شدت معتقدیم که این نقض آشکار قوانین بین المللی است، بنابراین نیاز به پاسخ بین المللی دارد اما من اکنون حدس نمی زنم که دقیقا چه نوع پاسخ بین المللی است.

اتحادیه اروپا و دیگر قدرت های بین المللی نیز خواستار یک کاوشگر OPCW شده اند و به شک و تردید اشاره کرده اند که روسیه مسمومیت ناوالنی را به درستی بررسی خواهد کرد.

در واقع کرملین پیش از این اصرار کرده است که دولت روسیه را نمی توان سرزنش کرد و روز جمعه یک سم شناس روسی گفت سلامت ناوالنی می توانست به دلیل رژیم غذایی یا استرس رو به وخامت بگذارد.

(فرانسه 24 با خبرگزاری فرانسه و رویترز)



tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن