چرا پرسشنامه آنلاین؟

  بدون شک همه ما در طول زندگی برای انجام پروژه های مرتبط با دروس دبیرستان یا دانشگاه، نیازمند تحقیقات می

توسط NEWSPISHGAMANNN در 19 آبان 1400

 

بدون شک همه ما در طول زندگی برای انجام پروژه های مرتبط با دروس دبیرستان یا دانشگاه، نیازمند تحقیقات میدانی بوده ایم. تحقیقاتی که به صورت پرسش های گوناگون طراحی کرده و در قالب دسته ورقه های کاغذی اقدام به تکمیل آن ها در بین افراد و مخاطبان هدف خود می کردیم.

 حال با توجه به اینکه این پرسش نامه ها باید توسط چه گروهی از افراد جامعه تکمیل می شد، دغدغه و چالش های جدیدی به دنبال داشت و دردسرهای جدیدی نیز خلق می شد. گاه با پاکبانان مهربان شهر گفت و گو می کردیم و گاه با مجرمان شهر.

گاه در این بین با افرادی روبرو می شدیم  که با روی گشاده ما را در تکمیل پرسش نامه های خود یاری می کردند و گهگاهی با افرادی که اخم و ابروهای درهم کشیده آن ها ما را از ادامه پرسش منصرف می کرد و به قول خودمانی سوال در دهانمان خشک می شد. گاه هوا بسیار گرم و سوزان بود گاه بارانی یا سرد.

مشکلات پرسش نامه کاغذی تنها به این موارد محدود نمی شد. پائین بودن جامعه آماری، تجزیه وتحلیل داده ها و .... از جمله مشکلاتی بود که اکثر شما کم و بیش با آن دست و پنجه نرم کرده اید.

اما خوشبختانه در دنیای تکنولوژی امروز کمتر سبک و متدی را می شناسیم، که دستخوش تغییر و رشد نشده باشد، تغییراتی که برای بشر بسیار سازنده و دلچسب بوده و در جهت رشد و تکاپوی بشر در جوامع گوناگون بسیار موثرو کارآمد بوده است.

در این بین شیوه های پرسش و پاسخ نیز از این تغییرو تحول مستثنی نبوده اند و با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته صفحه های کاغذی جای خود را به صفحات اینترنت داده و موس و صفحه کلید جایگزین قلم و خودکار شدند. به گونه ای که پرسشنامه آنلاین به یک منبع جامع در گردآوری داده تبدیل شده است.

چنانچه که اگر به اطراف و محیط پیرامون خود دقت کرده باشیم، دیگر از پرسش نامه های کاغذی در زمینه های مختلف تحقیقاتی خبری نیست، گویی این سبک پرسشنامه آنلاین مانند تمام سبک های مدرن گوی رقابت را از سبک قدیمی و سنتی خود ربوده  و آن را به دست انزوا و فراموشی سپرده است.

شاید از خود سوال کنید که پرسش نامه آنلاین چیست؟ اندکی درنگ کنید!

 در این مقاله قصد داریم به توضیح و بررسی پیرامون پرسش نامه آنلاین بپردازیم.

پرسش نامه آنلاین چیست؟

پرسش نامه آنلاین نوع پیشرفته و به روزشده پرسش نامه های متنی در ابزار تحقیق میدانی به شمار می رود.  با این تفاوت که در پرسش نامه های کاغذی افراد سوالات و پرسش های مرتبط با حوزه تحقیقاتی خود را در برگه های کاغذی چاپ کرده، سپس با حضور در جامعه و ازطریق مصاحبه، طرح پرسش شفاهی و ارائه پرسش نامه کتبی به مخاطبان هدف خود، اقدام به جمع آوری داده می کنند.

 از ابزارهای مهم در گردآوری و تحقیقات میدانی در این روش می توان به  کاغذ، قلم و خودکارو ضبط صوت جهت مصاحبه با افراد اشاره کرد.

اما در پرسش نامه های آنلاین، افراد از طریق سامانه ها و نرم افزارهای طراحی پرسش نامه به آسانی و با چند کلیک به طرح پرسش نامه از طریق صفحات اینترنتی اقدام می کنند. سپس با لینک سازی و در اختیار قراردادن لینک صفحه مرتبط با کاربران و مخاطبان  هدف خود اقدام به انتشار آن می کنند.

در این روش پرسش نامه دیگراز کاغذ، ضبط صوت و خودکار خبری نیست. چرا که: کاربران پس از اتصال به اینترنت و صفحات مجازی وب،  با استفاده از موس و صفحه کلید فرم های پرسش نامه را تکمیل می کنند. در این روش گردآوری داده ها میزان دخالت و تمایل شخصی افراد در تجزیه و تحلیل داده ها و نتایج پرسش نامه کاهش می یابد. چرا که ابزارهای نرم افزاری پیشرفته جایگزین روش های دستی شده است.

امروزه با توجه به امتیازات ومزایایی که پرسش نامه های آنلاین نسبت به نوع سنتی خود دارند. تمایل و گرایش دانشجویان، مراکز آموزشی، موسسات، شرکت ها و ارگان های دولتی به استفاده از پرسش نامه های آنلاین بیشتر شده است. به گونه ای که دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی پروژه های تحقیقاتی خود را در زمینه های مختلف، از طریق پرسشنامه های آنلاین تکمیل کرده و ارائه می دهند.

از طرف دیگر سهولت استفاده از پرسش نامه های آنلاین، رغبت دانشجویان و کارآموزان را در انجام پروژه های دانشگاهی افزایش داده و به آن ها این امکان را می دهد که با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل، نتایج حاصله از داده های آماری خود را به آمار واقعی نزدیک ترسازند.

باید بدانیم که:

برای ساخت پرسش نامه های آنلاین اولین و مهم ترین گزینه آشنایی و استفاده از سامانه های قدرتمند و مطمئن در زمینه طراحی پرسنامه و نظرسنجی آنلاین است، به گونه ای که خود یک مرجع کامل برای انواع پرسش نامه ها باشد و با هدف اجرای صفر تا صد یک پرسش نامه آنلاین طراحی واجرا شده باشد. سامانه پرسال یک سامانه قدرتمند در زمینه پرسش نامه و نظرسنجی آنلاین است، به گونه ای که می توانید آسوده خاطر، تنها با فشردن چند کلیک پرسش نامه ای با کیفیتی عالی طراحی کنید.

اگر محتوای این مقاله توانسته است اندکی شما را با دنیای پرسش نامه های آنلاین آشنا کرده باشد آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن