در حالی که لبنان ضرب الاجل تشکیل دولت را از دست می دهد، فرانسه از احزاب می خواهد که به تلاش خود ادامه دهند

صادر شده در تاریخ: 16/09/2020 - 16:33 فرانسه روز چهارشنبه گفت پشیمان است که رهبران سیاسی لبنان در راستای تعهد

توسط NEWSPISHGAMANNN در 26 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 16/09/2020 - 16:33

فرانسه روز چهارشنبه گفت پشیمان است که رهبران سیاسی لبنان در راستای تعهدی که به امانوئل ماکرون رئیس جمهوری این کشور داده شده است، نتوانسته اند دولت جدیدی تشکیل دهند، اما برای این کار دیر نشده است.

تبلیغات
ادامه

بيانيه دفتر ماکرون پس از آن منتشر شد که سياستمداران لبنانی ضرب الاجل ۱۵ روزه ای را برای تشکيل کابينه بحران از دست دادند و بسياری از آنها روز چهارشنبه به بن بست باقی ماندند که جناح سياسی می تواند سبد کليدی وزارت دارائی را در دست داشته باشد.

اين ضرب الاجل به عنوان بخشی از ابتکار فرانسه امانوئل ماکرون رئيس جمهوری آمريکا تعيين شد که رهبران لبنان را تحت فشار قرار داده است تا کابينه ای تشکيل دهند که از متخصصانی تشکيل شده است که می توانند بر روی وضع اصلاحات فوری برای استخراج اين کشور از يک بحران ويرانگر اقتصادی و مالی کار کنند.

این بحران با انفجار ۴ اوت در بندر بیروت ناشی از انفجار هزاران تن نیترات آمونیوم که منجر به کشته شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر شد، هزاران نفر را مجروح کرد و خساراتی به ارزش میلیاردها دلار به بار آورد، بدتر شده است.

در بیانیه فرانسه با اشاره به نخست وزیر لبنان آمده است: «هنوز دیر نشده است: هر باید مسئولیت های خود را به عهده گیرد و در نهایت با اجازه دادن به مصطفی ادیب برای تشکیل دولتی که نشان دهنده جدیت اوضاع است، به نفع لبنان عمل کند.»

آخرين شانس

رهبر فرانسه ابتکار عمل خود را که شامل نقشه راه و جدول زمانی اصلاحات است، «آخرین شانس برای این نظام» توصیف کرده است.

در حالی که در ابتدا متعهد به این طرح و نام گذاری نخست وزیر جدید تعیین شده که قول داده بود ظرف دو هفته کابینه ای را تحویل دهد، سیاستمداران لبنانی نتوانسته اند در میان تقسیمات بر سر خود ابتکار عمل و نحوه انجام تشکیل دولت، به دور از رایزنی های معمول و تجارت اسب در میان جناح های سیاسی، مهلت را برآورده کنند.

تلاش های مورد حمايت فرانسه برای تشکيل دولت کارشناسان بدون وفاداران حزب در چند روز گذشته، به ويژه پس از آن که دولت آمريکا به تحريم های تنبيهی دو وزير سابق کابينه و متحدان نزديک حزب الله، از جمله دستيار ارشد نبيه برری رئيس قدرتمند پارلمان شيعه، سیلی زد، ضربه زد.

برری که ریاست جنبش امل شیعه متحد حزب الله را بر دست دارد، اکنون اصرار دارد که وزارت دارایی را که در ۱۰ سال گذشته توسط یک شیعه نزدیک به بری و حزب الله نگهداری می شود، حفظ کند. او همچنین به نحوه انجام تشکیل کابینه اعتراض کرده است که ظاهرا ً خشمگین شده است که ادیب با آن ها مشورت نمی کند.

دولتی که با مخالفت دو گروه اصلی شيعه لبنان مخالفت می کند، تصويب رای اعتماد به پارلمان را دشوار خواهد فهميد.

گزارش های محلی حاکی است که اديب، سنی بر اساس سيستم تقسيم قدرت فرقه ای لبنان و ديپلمات سابق که مورد حمايت ماکرون است، حمايت سعد حريری نخست وزير سابق را به دست آورد و در ۳۱ اوت به تشکيل کابينه منصوب شد. گزارش های محلی حاکی است که او تمایل دارد در صورت دستیابی به موفقیت در ۲۴ ساعت آینده از سمت خود کناره گیری کند.

وزارة المال وسائر الحقائب الوزارية ليست حقا حصريا لاي طائفة، ورفض المداورة احباط وانتهاك موصوف بحق الفرصة الاخيرة لانقاذ لبنان واللبنانيين.

— سعد حریری (@saadhariri) سپتامبر 16, 2020

حریری در توئیتی اعلام کرد که وزارت دارایی و دیگر پرتفوی وزارتی «حق انحصاری برای هیچ فرقه ای نیست» و اصرار بر حفظ این وزارتخانه برای یک فرقه، تضعیف «آخرین شانس برای نجات لبنان و لبنانی ها» است.

ولید جومبلات، سیاستمدار پیشرو و رئیس فرقه دروزی لبنان گفت برخی از مردم «نمی فهمند یا نمی خواهند بفهمند که ابتکار فرانسه آخرین شانس برای نجات لبنان و جلوگیری از زوال آن است.»

ماکرون در کمتر از يک ماه دو بار از لبنان ديدن کرده است و سعی دارد در ميان بحران ها و انفجار گسترده ماه گذشته در بندر بیروت، تغيير در رهبری خود را وادار کند.

لبنان که يک محافظ سابق فرانسه است، در بدترين بحران اقتصادی و مالی اين کشور در تاريخ مدرن خود سردرگم است. این به طور پیش فرض در پرداخت بدهی های خود را برای اولین بار تا کنون در ماه مارس، و ارز محلی سقوط کرده است، که منجر به تورم بیش از حد و افزایش فقر و بیکاری است.

این کشور کوچک و با تسمه نقدی نیاز ناامیدانه ای به کمک های مالی دارد اما فرانسه و دیگر قدرت های بین المللی پیش از انجام اصلاحات جدی از ارائه کمک خودداری کرده اند. این بحران تا حد زیادی مسئول دهه ها فساد سیستماتیک و سوء مدیریت طبقه حاکم لبنان است.

(AP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن