عربستان سعودی هشت نفر را به اتهام کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار محکوم کرد

صادر شده در: 07/09/2020 - 16:45اصلاحشده: 07/09/2020 - 16:47 رسانه های دولتی روز دوشنبه در دادگاهی که مورد انت

توسط NEWSPISHGAMANNN در 17 شهریور 1399

صادر شده در: 07/09/2020 - 16:45اصلاحشده: 07/09/2020 - 16:47

رسانه های دولتی روز دوشنبه در دادگاهی که مورد انتقاد گروه های بين المللی حقوق بشر قرار گرفت، يک دادگاه سعودی عليه هشت متهم در پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار کشته شده احکام زندان صادر کرد.

تبلیغات
ادامه

تلويزيون دولتی عربستان سعودی جزئيات کمی در مورد احکام نهائی صادره از سوی دادگاه جنائی رياض عليه هشت اتباع سعودی که اسامی آنها علنی نشده است، فاش کرد.

دادگاه حکم حداکثر ۲۰ سال زندان را به مدت پنج سال صادر کرد. دیگری حکم ۱۰ ساله دریافت کرد و به دو نفر دیگر دستور داده شد که هفت سال در زندان به سر کنند.

این حکم پس از آن صادر شد که پسران خاشقجی در ماه مه گفتند که قاتلان را «عفو» کرده اند.

این محاکمه مورد انتقاد گسترده گروه های مدافع حقوق و یک بازپرس مستقل سازمان ملل متحد قرار گرفت و خاطر نشان کرد که هیچ مقام ارشد و نه کسی که مظنون به دستور قتل باشد مجرم شناخته نشده است. استقلال دادگاه نیز مورد پرسش قرار گرفت.

خاشقجی پیش از کشته شدنش به طور انتقادی از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ستون هایی برای روزنامه واشینگتن نوشته بود. او حدود یک سال در تبعید در آمریکا زندگی می کرد چرا که شاهزاده محمد بر سرکوب عربستان سعودی بر فعالان حقوق بشر، نویسندگان و منتقدان جنگ ویرانگر پادشاهی در یمن نظارت داشت.

خاشقجی در اواخر سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه کشته شد.

'مسئولیت کامل' اما بدون دانش

در اکتبر ۲۰۱۷ تیمی شامل ۱۵ مامور سعودی برای دیدار با خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به خاطر آنچه که فکر می کرد انتصابی برای برداشتن اسناد مورد نیاز برای ازدواج با نامزد ترکیه اش است، به ترکیه اعزام شدند. این گروه شامل یک پزشک قانونی، مأموران اطلاعاتی و امنیتی و افرادی بود که برای دفتر ولیعهد کار می کردند.

مقامات ترکيه ادعا می کنند خاشقجی کشته شده و سپس با اره استخوانی تکه تکه شده است. جسد پيدا نشده . ترکیه که رقیب عربستان سعودی است، ظاهرا کنسولگری عربستان سعودی را باگ کرده بود و صوتی از این کشتار را با سیا در میان دیگران در میان گذاشته است.

این کشتار غم انگیز که در حالی صورت گرفت که نامزد ترک او در خارج از ساختمان منتظر او بود، محکومیت بین المللی شاهزاده محمد را به خود جلب کرد.

ولیعهد عربستان سعودی که از حمایت پدرش ملک سلمان حمایت می کند، هرگونه دخالتی را تکذیب می کند. با اين حال سازمان های اطلاعاتی آمريکا می گويند عملياتی مانند آن نمی توانست بدون اطلاع او اتفاق بيفتد و سنای آمريکا وليعهد را مسئول اين قتل شناخته است.

شاهزاده محمد در مصاحبه ای در شبکه سی بی اس آمریکا در "۶۰ دقیقه"، گفت که «مسئولیت کامل به عنوان یک رهبر در عربستان سعودی» را به عهده گرفته است. اما او اصرار داشت که هیچ اطلاعی از این عملیات ندارد و می گوید نمی تواند مسیر نزدیک میلیون ها کارمند کشور را حفظ کند.

(فرانسه 24 با AP، خبرگزاری فرانسه و رویترز)



tinyurlv.htclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن