جونتا نظامی مالی مذاکرات مربوط به انتقال به حکومت غیرنظامی را باز می کند

صادر شده در تاریخ: 05/09/2020 - 07:18 جونتا نظامی مالی روز شنبه جلساتی را برای بحث در باره انتقال موعود خود ب

توسط NEWSPISHGAMANNN در 15 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 05/09/2020 - 07:18

جونتا نظامی مالی روز شنبه جلساتی را برای بحث در باره انتقال موعود خود به حکومت غيرنظامی پس از بالا گرفتن فشار همسايه ها برای عملکرد قدرت در هفته های پس از آن که رهبر کشور را برانگیخت، برگزار خواهد کرد.

تبلیغات
ادامه

کشور آفريقای غربی مدت هاست که گرفتار بی عدالتی مزمن، شورش جهادی در حال جوشیدن، خشونت های قومی و فساد بومی شده است و باعث شد دسته ای از سرهنگ های شورشی ماه گذشته ابراهيم بوباکار کيتا رئيس جمهوری سالخورده را بازداشت کنند.

آنها متعهد شدند که پس از یک دوره گذار تعریف نشده از سمت خود کناره گیری کنند، اما تونش همسایگان مالی و حاکم استعماری سابق فرانسه را بر آن داشته است که خواستار انتقال سریع قدرت شوند، با ترس از اینکه بحران بتواند بر کشورهای همسایه تاثیر گذار باشد.

بلوک منطقه ای جامعه اقتصادی ۱۵ کشور کشورهای غرب آفریقا به عنوان بخشی از تلاش ها برای فشار بر جونتا برای تحویل سریع قدرت، تحریم ها و مرزهای بسته به مالی را اعمال کرده است.

اجلاس روز شنبه در ابتدا برای آخر هفته گذشته برنامه ريزی شده بود اما در آخرين لحظه پس از مشاجره ميان ارتش و جنبش ۵ ژوئن، که رهبری اعتراضاتی را که منجر به سرنگونی کيتا رئيس جمهوری شد، لغو شد.

ائتلاف اپوزيسيون رهبران مدنی و مذهبی خواستار آن شده است که حاکمان نظامی به آن در انتقال به حکومت غيرنظامی نقش دهند، اما روز شنبه گذشته برای مذاکرات انتقالی دعوت نشدند.

اکنون برای مذاکرات برنامه ریزی شده مجدد در روز های شنبه و یکشنبه، همراه با احزاب سیاسی، شورشیان سابق، اتحادیه ها، سازمان های جامعه مدنی و نمایندگان رسانه ها گنجانده شده است.

قرار است مذاکرات آخر هفته به ریاست سرهنگ جذبی گویتا رهبر جونتا از ساعت ۹:۳۰ صبح (۰۹۳۰ به وقت گرینویچ) روز شنبه در باماکو پایتخت آغاز شود.

به گزارش جونتا، مذاکرات موازی در پايتخت های منطقه به رهبری فرمانداران منطقه صورت خواهد گرفت.

اعضای دیاسپورای مالی نیز گفته های خود را خواهند داشت، به گفته سخنگوی کمیته ملی رستگاری مردم (CNSP)، همان طور که جونتا شناخته شده است.

یکی از مسائل کلیدی طول انتقال به حکومت غیرنظامی خواهد بود.

در اصل junta پیشنهاد انتقال سه ساله به حکومت غیر نظامی، قبل از آوردن آن را به دو سال است.

جنبش ۵ ژوئن گفته است خواهان دوره گذار ۱۸ تا ۲۴ ماه است.

رهبران آفريقای غربی که ظرف ۱۲ ماه خواستار انتخابات شده اند، روز دوشنبه از طريق ويديوکانفرانس با وضعيت مالی در صدر دستور کار خود ملاقات خواهند کرد.

چک خالي نداره

جنبش ۵ ژوئن هفته ها پیش از حذف او از قدرت پس از هفت سال مسئول، اعتراضات علیه کیتا را رهبری کرد.

بیم آن می رود که جونتا در حال ربودن کودتا باشد و خواستار صورتحساب برابر در طول دوره گذار است.

با نفوذ امام محمود دیکو، یکی از بازیکنان کلیدی در اعتراضات مخالفان توده ای که منجر به از کار بیفتد کیتا شد، اصرار کرده است که جونتا «کارت بلانش» ندارد.

او می گوید: «ما چک خالی به کسی نمی دهیم تا این کشور را اداره کند، این تمام شده است.»

"ما مبارزه را رهبری میکردیم. مردم فوت کرده اند و سربازانی که تکمیل کرده اند (این مبارزه) باید حرف خود را حفظ کنند.»

[محتوای جاسازی شده]

وضعیت امنیتی مالی در پیشتازی کودتای چهارم این کشور از ۶۰ سال پیش که به یک ملت مستقل تبدیل شد، رو به وخامت گذاشته بود.

ارتش مجهز وظیفه هرکولی را دارد که منطقه ای به اندازه دو و نیم برابر فرانسه را از گروه های مختلف متحد القاعده یا گروه دولت اسلامی و گروه های شبه نظامی مختلف - که برخی برای دولت و برخی دیگر علیه آن می جنگند- تأمین کند.

منابع امنیتی و محلی روز جمعه گفتند دست کم ۱۰ سرباز مالی در کمین شبانه در یک منطقه مرکزی در نزدیکی مرز موریتانی که گروه های جهادی مسلح در آن بیداد می کنند، کشته شدند.

این سومین بار بود که نیروهای امنیتی مالی از زمان قدرت قدرت ارتش متحمل خسارات سنگینی می شوند.

(فرانسه 24 با خبرگزاری فرانسه)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن