رهبران آفريقای غربی جونتای مالی را بر سر انتقال به حکومت غيرنظامی تحت فشار قرار دادند

صادر شده در تاریخ: 15/09/2020 - 21:09 رهبران آفريقای غربی روز سه شنبه با رئيس جونتای نظامی مالی ملاقات کردند

توسط NEWSPISHGAMANNN در 26 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 15/09/2020 - 21:09

رهبران آفريقای غربی روز سه شنبه با رئيس جونتای نظامی مالی ملاقات کردند تا نزديک به يک ماه پس از آن که افسران شورشی قدرت را در ايالت شکننده به دست گرفتند، برای بازگشت به حکومت غيرنظامی فشار وارد آورد.

تبلیغات
ادامه

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفريقا پس از putsch، از جمله بستن مرزها و ممنوعيت جريان های تجاری و مالی، به تحريم های مالی سیلی زد و ظرف ۱۲ ماه خواستار انتخابات شده است.

بلوک ۱۵ کشور همچنين تا روز سه شنبه به حاکمان نظامی جديد فرصت داد تا نام يک رئيس جمهوری غيرنظامی و نخست وزير را برای رئيس يک دولت انتقالی بذارند.

"دلیل من برای این جلسه ساده است. ما باید نهایی را به مذاکرات خود در مورد مالی به ارمغان بیاوریم." نانا آکوفو-آدو رئیس جمهور غنا در یک بیانیه افتتاحیه در یک تسلیم در Peduase، شرق غنا گفت.

"آن کشور دیگر نمی تواند هیچ تاخیری در قرار دادن یک دولت مسئول در محل داشته باشد."

آکوفو-آدو، رئیس چرخشی کنونی ECOWAS، بار دیگر تاکید کرد که سه شنبه "قرار است روزی باشد که قرار است جونتا نظامی یک دولت را در جای خود قرار دهد".

وی گفت: تعطیلی باید اکنون به این موضوع آورده شود.

سرهنگ آسيمی گويتا رهبر جونتا که به عنوان رئيس موقت دولت منصوب شده بود، در اولين سفر خود به خارج از کشور از زمان به دست گرفتن قدرت در گفتگوها شرکت می کرد.

او قرار بود در پشت درهای بسته به رهبران مونتاژ شده از سراسر منطقه سخنرانی کند که برنامه های خود را بیان می کرد.

انتقاد مخالفان

جونتا نظامی در طول تعطیلات آخر هفته از ترتیبی برای یک دولت انتقالی ۱۸ ماهه حمایت کرد که در آن به جونتا نقش پیشرو در انتخاب رئیس جمهور موقت داده خواهد شد.

اما این سند توسط جنبش اعتراضی مالی رد شد.

روز سه شنبه بر اعتراض های خود تاکید کرد، در حالی که تاکید می کرد نمی خواهد «بشکند یا درگیر درگیری شود» با جونتا.

این حزب گفت که رایزنی ها در مورد انتقال - که در سندی که روز شنبه پس از یک مجمع سه روزه منتشر شد - با «ارعاب (و) شیوه های ضد دموکراتیک و ناعادلانه» و «تمایل به انحصار و مصادره قدرت به نفع (جونتا) مشخص شده است.»

مونتاگا تال، یکی از رهبران جنبش به اصطلاح ۵ ژوئن یا ام۵ که اتحاد احزاب سیاسی، اتحادیه های کارگری، چهره های مذهبی و سازمان های غیردولتی است، می گوید: «اصلاحات باید بتواند به اسناد مشاوره ملی انجام شود.»

ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس جمهور سابق مالی، ۷۵ ساله، پس از ماه ها اعتراضات ام۵ که خواستار استعفای او شد، سرنگون شد.

او با خشم عمیقی نسبت به یک شورش جهادی هشت ساله، مشکلات اقتصادی و فساد رسوخ کرده مواجه شده بود.

M5 می خواهد به وضعیت برابر با junta در طول انتقال داده می شود.

انتقادهای دیگری که از منشور انتقال مورد حمایت جونتا گرفته است، مربوط به قدرت هایی است که به معاون رئیس جمهور داده می شود، که وظیفه دفاع و امنیت را دارد-- یک توصیف شغلی که برای گویتا خیاط در نظر گرفته می شود.

گذشته ناپایدار

همسایگان مالی که مضطرب هستند تا از پیچش دولت شکننده ساحل به هرج و مرج جلوگیری کنند، هنوز به تصویر راه انتقالی واکنشی نشان نداده اند.

کودتای ماه گذشته چهارمين کودتای مالی از زمان کسب استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰ است.

يادآوری بيشتری از بی قراری مزمن آن روز سه شنبه با مرگ روز سه شنبه موسی ترائوره، که به مدت ۲۲ سال رهبری کشور را بر دست داشت، صورت گرفت.

در سال ۱۹۶۸ موسی ترائوره که در آن زمان ستوان بود، تحریک کننده اصلی کودتایی بود که مودیبو کیتا، اولین رئیس جمهور پس از استقلال این کشور را برچید. او در قدرت ماند تا اینکه به نوبه خود در کودتایی در سال ۱۹۹۱ برکنار شد.

برادرزاده اش محمد ترائوره به خبرگزاری فرانسه گفت ترائوره در سن ۸۳ سالگی در باماکو پایتخت درگذشت.

(AFP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن