جورج بیزوس، آیکون ضد آپارتاید که از ماندلا دفاع می کرد، در سن ۹۲ سالگی می میرد

صادر شده در تاریخ: 10/09/2020 - 08:38 جورج بیزوس، شمایل ضد آپارتاید و وکیل مشهور حقوق بشر که به اتهام خیانت ا

توسط NEWSPISHGAMANNN در 20 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 10/09/2020 - 08:38

جورج بیزوس، شمایل ضد آپارتاید و وکیل مشهور حقوق بشر که به اتهام خیانت از نلسون ماندلا دفاع می کرد و به خاطر آن از مجازات اعدام فرار کرده بود، روز چهارشنبه در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

تبلیغات
ادامه

سیریل رامافوسا رئیس جمهوری آمریکا در جریان یک جلسه توجیهی رسانه ای آنلاین از تصویب وکیل حقوق خبر داد.

وی گفت: این برای کشور ما بسیار غم انگیز است.

خانواده او در بیانیه ای اعلام کردند که بیزوس به دلایل طبیعی در ژوهانسبورگ خود درگذشت.

وکیل جشن گرفته شده نماینده ماندلا در جریان محاکمه ریوونیا بود که ماندلا و هفت نفر دیگر را دید که در سال ۱۹۶۴ به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت نژادپرستانه آپارتاید به حبس ابد محکوم شدند.

بسیاری انتظار مجازات اعدام را داشتند.

رامافوسا بیزوس را یکی از وکلایی توصیف کرد که «در رسیدن به دموکراسی ما بی اندازه سهیم بود».

رئیس جمهور گفت: او ذهن قانونی سوزانی داشت و یکی از معماران قانون اساسی ما بود.

خبر عبور از یک کشور #GeorgeBizos کشور برای ما بسیار غم انگیز است. یک ذهن حقوقی سوزان و معمار قانون اساسی ما، او بی اندازه به دموکراسی ما کمک کرد. عمیق ترین تسلیت خود را به خانواده اش تسلیت می گوییم و سرمان را به افتخار او فرو می بریم. pic.twitter.com/yUCgNuvKDX

— سیریل رامافوسا 🇿🇦 #StaySafe (@CyrilRamaphosa) سپتامبر 9, 2020

بیزوس به عنوان پناهنده جنگی ۱۳ ساله از یونان وارد آفریقای جنوبی شد و به یکی از مورد احترام ترین وکلای آن تبدیل شد.

بیزوس نرم زبان در شغلی طولانی که به دفاع از ارزش های دموکراتیک و حقوق بشر اختصاص داشت، نماینده مجموعه ای از فعالان علیه رژیم اقلیت سفیدپوست بود و بعدها به نهایی کردن قانون اساسی آفریقای جنوبی پس از آپارتاید کمک کرد.

یک شخصیت ملی محبوب، او به کار در اواخر دهه ۸۰ خود ادامه داد. یکی از آخرین محاکمه های بزرگ او پرداخت های دولت را در سال ۲۰۱۴ برای خانواده های ۳۴ معدنچی که دو سال پیش از آن توسط پلیس در ماریکانا در شمال غربی ژوهانسبورگ به ضرب گلوله کشته شدند، تأمین کرد.

دفاع از ماندلا

بیزوس در اواسط دهه سی خود بود که در سال ۱۹۶۳ برای پیوستن به تیمی از مدافعان انتخاب شد که نماینده ماندلا و دیگر فعالان پیشرو در یکی از مهم ترین محاکمه های سیاسی تاریخ آفریقای جنوبی بودند.

اگرچه یکی از اعضای خردسال تیم دفاع، بیزوس با تاکتیک پیشنهاد ارائه بیانیه ای از اسکله برای ارائه علت گروه، به جای اینکه او را به بررسی متقابل تسلیم کند، اعتبار یافت.

این سخنرانی برق رسانی بود، به ویژه خطوط اغلب مورد استناد ماندلا در مورد امید او به دموکراسی: «این ایده آل است که امیدوارم برای آن زندگی کنم و به آن دست پیدا کنم. اما اگر نیاز باشد، ایده آل است که من برای آن آماده مرگ هستم.»

بیزوس بعداً می گفت که به ماندلا توصیه کرد که با اضافه کردن کلمات معتدل «در صورت نیاز» از به چالش کشیدن دادگاه در مورد احتمال حکم اعدام اجتناب کند.

ماندلا در شرح حال "پیاده روی طولانی به آزادی" (۱۹۹۴)، مدافع را به عنوان یک دوست مادام العمر و «مردی که ماهیت دلسوزانه ای را با ذهن سوزان ترکیب کرده است» توصیف می کند.

بیزوس در طول ۲۷ سال زندان خود به نمایندگی از ماندلا ادامه داد و همچنین در بیش از ۲۰ نوبت برای همسر وقتش وینی مادیکیزلا-ماندلا عمل کرد.

وکلای جوان

بیزوس و ماندلا در دهه ۱۹۵۰ به عنوان دانشجوی حقوق در یکی از دانشگاه های ژوهانسبورگ با هم ملاقات کردند و بعدها با هم کار کردند.

بیزوس که در سال ۱۹۵۴ در نوار ژوهانسبورگ پذیرفته شد، پرونده هایی را به خود گرفت که سیستم آپارتاید را به چالش می کشید و ire دولت را به خود جلب می کرد اما سابقه ای را که منجر به پیوستن او به تیم محاکمه ریوونیا شد، تثبیت کرد.

بیزوس از دیگر کار های بلندپایه اش از خانواده استیو بیکو رهبر جنبش آگاهی سیاه دفاع کرد که در سال ۱۹۷۷ در بازداشت پلیس درگذشت و کریس هانی رهبر کمونیست در سال ۱۹۹۳ ترور شد.

او بعدها در کمیسیون حقیقت و آشتی که برای بررسی جنایات سیاسی دوران آپارتاید راه اندازی شده بود، شرکت داشت.

او در سال ۲۰۰۴ نماینده رهبر فقید حزب اصلی اپوزیسیون زیمبابوه به نام مورگان تسونژیرای جنبش تغییر دموکراتیک به اتهام طرح ریزی برای کشتن رابرت موگابه رئیس جمهور وقت بود که برای آن تبرئه شد.

بیزوس در یک مصاحبه تلویزیونی در آن زمان گفت: «با این حال ممکن است یک رژیم ستمگر باشد، دادگاه آخرین مجمعی است که در آن یک فرد مظلوم فرصت سخنگویی دارد.»

فرار از دست نازی ها

بیزوس در سال ۱۹۴۱ وارد آفریقای جنوبی شد و به همراه پدرش شهردار روستای یونانی واسیلیتسی که در آن به دنیا آمد از یونان تحت اشغال نازی ها فرار کرده بود.

تاریخ تولد او قطعی نبود. او در شرح حال خود به نام «ادیسه به آزادی» (۲۰۰۹) می گوید که پدرش ادعا می کرد فراموش کرده و نازی ها سوابق روستا را سوزانده اند.

اما دفتر او بعدها گفت تاریخ تولد او پذیرفته شده است که ۱۴ نوامبر ۱۹۲۷ بوده است.

در حال فرار پس از کمک پدرش به گروهی از سربازان نیوزیلند برای فرار از اشغالگران، به مصر رفتند و سپس قایقی به شهر دوربان آفریقای جنوبی پیدا کردند.

بی پول و بدون انگلیسی به ژوهانسبورگ داخلی نقل مکان کردند و بیزوس چندین سال از تحصیل افتاد.

پس از مقاله ای در مورد داستان دراماتیک او در یک روزنامه محلی ظاهر شد، بیزوس هنگام کار در یک فروشگاه توسط یک معلم به رسمیت شناخته شد. او ثبت نام خود را در مدرسه سازماندهی کرد، ژست او همیشه درود می کرد.

بیزوس در سال ۱۹۵۴ با آرث دافلوس ازدواج کرد و آن ها دارای سه پسر شدند.

(AFP)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن