ده ها هزار معترض بلاروس در آستانه مذاکرات پوتين لوکاشنکو تجمع کردند

صادر شده در تاریخ: 13/09/2020 - 15:01 خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از وزارت کشور می گوید دست کم ۱۰۰ هزار م

توسط NEWSPISHGAMANNN در 23 شهریور 1399

صادر شده در تاریخ: 13/09/2020 - 15:01

خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از وزارت کشور می گوید دست کم ۱۰۰ هزار معترض ضد دولتی بلاروس روز یکشنبه مرکز مینسک را سیل زده اند، در حالی که پلیس حدود ۲۵۰ نفر را بازداشت کرده است. چهره های اپوزيسيون اين تظاهرات دسته جمعی جديد را در آستانه مذاکرات کرانچ بين الکساندر لوکاشنکو رئيس جمهوری و متحد اصلی او ولاديمير پوتين روسيه ناميدند.

تبلیغات
ادامه

در حالی که خشم عمومی علیه لوکاشنکو که ۲۶ سال است بر ملت شوروی سابق حکومت می کند ادامه می داد، مسکو با گفتن اینکه چتربازان را برای مته های مشترک «اخوان اسلاوی» به بلاروس خواهد فرستاد، به او پیشنهاد حمایت داد.

موجی از اعتراضات از زمان انتخابات رياست جمهوری نهم اوت بلاروس را که تظاهرکنندگان می گويند در واقع توسط سويتلانا تسيخانوسکايا برنده شد، جاروب کرده است. چهره های کلیدی اپوزیسیون از آن زمان یا به زندان افتاده اند یا از کشور فرار کرده اند و تزیکانوسکایا اکنون در لیتوانی است.

لوکاشنکو تقلب در انتخابات را تکذيب می کند و گفته است قدرت های خارجی در پشت اعتراضات قرار دارند.

گسترده ای از معترضان ستون روز یکشنبه از طریق مینسک پایتخت به سمت یک منطقه دولتی راهپیمایی کردند و شعار «زنده باد بلاروس» و «تو یک موشی» سر دادند، طعنه ای که در جریان تظاهرات بارها علیه لوکاشنکو مورد استفاده قرار گرفته است.

آن ها متوقف شدند و در حالی که صدها پلیس ضد شورش با سپر از جاده مسدود شده بودند، شعار «فاشیست ها» دادند. در همین حال به گزارش کانال Nexta Live، در شهر برست، پلیس از کانون های آبی بر روی معترضان استفاده کرد.

جو متشنج بود، با حضور بزرگ پلیس در بخش هایی از پایتخت، و برخی مناطق مرکزی با سیم خاردار مهر و موم شدند، از جمله میدان اوکتابرسکایا و میدان استقلال، نقاط تمرکز مشترک اعتراضات ضد لوکاشنکو.

ما نميذاريم کشور رو بفروشه

مخالفان در وب سایت ها و کانال های رسانه های اجتماعی خود پیش از اولین دیدار رو در رو لوکاشنکو با پوتین از زمان آغاز اعتراضات که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، شعار «ما اجازه نمی دهیم کشور را بفروشد» اعلام کردند.

تحليلگران می گويند پوتين ممکن است به دنبال بهره برداری از آسيب پذيری سياسی لوکاشنکو در برابر گرفتن امتيازات از او باشد، اما هر گونه توافقی که حاکميت و استقلال بلاروس را به خطر می بندد، احتمال می رود معترضان بلاروس را بيشتر خشمگين کند.

پس از يک اعتراض گسترده در روز يکشنبه گذشته، ماريا کولسنيکووا، يکی از سه چهره برجسته اپوزيسيون زن، پس از مقاومت در برابر اخراج و پاره کردن گذرنامه اش به زندان افتاد.

روز يکشنبه گذشته بيش از ۶۰۰ نفر در يکی از بزرگ ترین امواج دستگيری ها از روزهای اوليه تظاهرات بازداشت شدند.

مردانی که به دنبال ارعاب بیشتر معترضان بودند، مردانی با لباس های غیرنظامی با باتوم در حالی که جمعیت یکشنبه گذشته به تدریج متفرق شدند، تظاهرکنندگان را تعقیب و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

پليس ضد شورش نقاب دار روز شنبه در جريان اعتراض کوچکتری در مينسک، چند ده زن تظاهرکننده را با خشونت بازداشت کرد و به داخل وانت انداخت.

پیش از اعتراضات ۱۳ سپتامبر، تیخانوفسکایا به تمام کسانی که قصد داشتند برای تظاهرات به خیابان ها بروند ادای احترام کرد. او در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «در طول یک ماه گذشته ما به یک آدم واقعاً قهرمانانه تبدیل شده ایم.»

این زن خانه دار سابق ۳۸ ساله که در کشور همسایه عضو اتحادیه اروپا لیتوانی به تبعید گریخته است، گفت: ما به مبارزه خود برای آزادی ادامه می دهیم.

(فرانسه 24 با خبرگزاری فرانسه و رویترز)

...

tinyurlv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن